آیا داعش، سد را بر روی بغداد باز خواهد کرد؟

  • ۱۶۶
نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی موفق شده‌اند روز یک‌شنبه پس از نبردی سنگین با پیشمرگه‌های کرد در شمال عراق، بزرگ‌ترین سد عراق و دو میدان نفتی را تصرف کرده و کنترل دو شهر را به‌دست بگیرند.
آیا داعش، سد را بر روی بغداد باز خواهد کرد؟

در همین رابطه خبرگزاری رویترز، نوشت: سد موصل که بزرگ‌ترین سد عراق است به تصرف خلافت خودخوانده اسلامی درآمد. رویترز با انتشار این خبر نوشته‌است که به دست گرفتن کنترل این سد، این امکان را به این گروه می‌دهد که شهرهای مهم عراق از جمله بغداد را با خطر سیل تهدید و سپس آنها را تصرف کند! غیاث سورچی، یک مقام اتحادیه میهنی کردستان عراق هم از تصرف شهر زُمار و مناطق اطراف آن توسط خلافت خودخوانده اسلامی خبر داده است.

شهر سِنجار در نزدیکی کردستان عراق و مرز سوریه نیز روز یکشنبه به تصرف نیروهای خلافت اسلامی درآمد. در شهر سنجار که در کنترل نیروهای کُرد قرار داشت اقلیتی به نام «ایزدی‌ها» (یزیدی‌ها) زندگی می‌کنند که مذهب آنها از جمله در مذهب زرتشتی ریشه دارد و پیروان این مذهب هدف حملات نیروهای داعش قرار داشته‌اند؛ داعش از «ایزدی‌ها» به عنوان «شیطان‌پرست» یاد می‌کند! به گفته سازمان ملل متحد، تصرف سنجار به‌دست نیروهای «خلافت اسلامی» روز یک‌شنبه باعث گریختن ۲۰۰ هزار نفر از این شهر شده‌است.

مقام‌های کرد نیز تایید کرده‌اند که پیشمرگه‌ها از این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند و پرچم خلافت خودخوانده اسلامی بر فراز ساختمان‌های دولتی سنجار نصب شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمله نیروهای «خلافت اسلامی» (موسوم به داعش)، هم‌چنین به دو میدان نفتی در شمال عراق از شامگاه جمعه ۱۰ مرداد آغاز شده بود.

به گزارش شبکه السومریه، یک منبع آگاه در استان نینوا اعلام کرد: افراد مسلح وابسته به داعش به نیروهای پیشمرگه هشدار داده اند که از منطقه الشیخان در شمال موصل عقب نشینی کنند. این منبع از فرار ساکنان مناطق تلکیف، الشیخان و منطقه سد موصل به سوی دهوک خبر داد.

تروریستهای داعش قبلا بر منطقه زمار در شمال غرب موصل پس از درگیری با نیروهای پیشمرگه مسلط شده بودند. آنها همچنین مناطق سنجار و ربیعه غربی را در موصل اشغال کردند و دست به تخریب اماکن مذهبی زدند. سد موصل که سابقا به آن سد صدام گفته می شد در پنجاه کیلومتری شمال شهر موصل در استان نینوا در شمال عراق بر روی رودخانه دجله بسته شده است. این سد در سال 1983 احداث شده که طول آن3.2 و عرض آن131 متر است. سد موصل یکی از سدهای بزرگ در عراق و چهارمین سد خاورمیانه محسوب می شود. در صورتی شکسته شدن این سد شهر موصل به زیر آب می رود.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code