افراط گرایی تیغ دو دمی که شیعه و سنی را متأثر می کند/اسلام با هیچ دینی سر جنگ ندارد

  • ۱۱۳

 همایش بعثت نماد وحدت و رحمت در مشهد با حضور علما و فضلای شیعه و اهل سنت مناطق تلفیقی، ائمه جمعه و فرمانداران مناطق تلفیقی و استاندار خراسان رضوی و جمعی از اساتید برجسته کشوری برگزار شد.

این همایش با سخنرانی و حضور حجت الاسلام محمود مرویان حسینی مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، آیت الله شیخ جواد مروی عضو فقهای جامعه مدرسان حوزه علمیه قم، مولوی اسحاق مدنی عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جدی کارشناس ارشد علوم استراتژیک برگزار شد.

تقریب بین مذاهب یک فرآیند جاری در خراسان رضوی است

 مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تبیین اهداف برگزاری این همایش گفت:‌ این همایش نماد وحدت بین علمای اسلام و تقریب بین مذاهب است که تبدیل به یک فرایند جاری در  خراسان رضوی شده است.

حجت الاسلام محمود مرویان با اشاره به اینکه پیامبر ما هزار و 423 سال پیش در سرزمین و در میان مردمی برانگیخته شد که اخلاق جاهلی و غیرانسانی و چپاول خوی متعارف آنان شده بود؛ افزود:‌ در آن زمانی که از مهر و شفقت خبری نبود و کمالات انسانی و فضیلت معنایی نداشت پیامبر ما با اخلاق خوش و سعه صدر مردم را به حکمت و اخلاق و معنویت دعوت می کرد.

وی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) مردم را به عقلانیت و منطق فرا می خواند گفت:‌ پیامبر آن جامعه ای را که گرد خشونت و دوری از اخلاق بر آن پاشیده بودند احیاء و زنده و از بین آن انسان ها مردمانی فرهیخته تربیت کرد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) پیکره جامعه آن زمان را تطهیر کرد ادامه داد:‌ آن حضرت قبیله گرایی، نژاد پرستی و بدوی گری جاهلانه را با اخلاق کریمانه تبدیل کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه بعثت پیامبر اسلام (ص) پایه اوج و رشد جامعه آن زمان عربستان بود گفت:‌ امام خمینی (ره) نیز با انقلاب خود که همانند یک بعثت بود مردم سراسر جهان را به خدا فراخواند.

 وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) مسلمانان جهان را با یکدیگر متحد کرد و به آنان عزت بخشید افزود:‌ امام با وجودی که در کشوری حکومت می کرد که مذهب شیعه داشت ولی هیچگاه مردم را به یک جانبه گرایی مذهبی دعوت نکرد.

وحدت به عنوان یک سرمایه بزرگ دینی

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان اینکه امام همواره به یکپارچگی جهان اسلام و وحدت میان شیعه و سنی تأکید داشت ادامه داد:‌ در دوران هشت سال جنگ تحمیلی شیعه و سنی در کنار یکدیگر و در جبهه های حق علیه باطل خونشان در هم آمیخته شد تا پرچم جمهوری اسلامی ایران همواره بر افراشته باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه وحدت میراث پیامبر اسلام، اهل بیت (س) و صحابه وفادار رسول الله (ص) است افزود:‌ وحدت به عنوان یک سرمایه بزرگ دینی و اجتماعی باید همواره پاس نگه داشته شود زیرا این سرمایه عظیم باعث رشد همه جانبه انسان ها و اخوت و مودت بین آنان می شود.

مدیر کل تبلیغات خراسان رضوی با بیان اینکه وحدت یک استراتژی اساسی، راهبرد اسلام و مسیری است که صحابه مکرم رسول الله (ص) و عالمان شیعه و سنی پیش روی ما قرار دادند ادامه داد:‌ این مهم ترین دلیلی است که باعث شده استکبار جهانی با امت اسلام سر ناسازگاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه جریانات تکفیری توطئه ای از سوی استکبار برای زمین گیر کردن اسلام و مسلمانان است افزود:‌ این وظیفه و رسالت عالمان بزرگ است که اندیشه وحدت بین مذاهب اسلامی و تقریب میان مسلمانان را بیش از بیش مستحکم کنند.

حجت الاسلام مرویان با بیان اینکه شیعه و سنی در طول سالیان متمادی در مناطق تلفیقی با یکدیگر در تعاملات اجتماعی همراه بودند گفت:‌ استکبار جهانی این را نمی خواهد و به همین دلیل جریان تکفیر را در برابر جریان وحدت و تقریب قرار داد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری ادامه داد:‌ ایشان همواره تأکید دارند که علمای شیعه و سنی باید با اندیشه های والای خود وحدت و تقریب را بین مردم توسعه داده و تبدیل به یک گفتمان مذهبی و فرهنگی کنند.

اسلام با هیچ دینی سر جنگ ندارد

همچنین در این همایش کارشناس ارشد علوم استراتژیک با بیان اینکه در تلقی عمومی امنیت یعنی نبود ترس نسبت به منابع، ارزش ها و عدم تعرض به حیثیت، مال، جان و ناموس مردم گفت:‌ یک بخش از تولید کنندگان امنیت مردم، بخش دیگر حاکمان و گروه سوم نخبگان، بزرگان و گروه های مرجع در یک جامعه هستند.

جدی با اشاره به اینکه علما و روحانیون یکی از مؤثرترین گرو های مرجع در جامعه هستند افزود:‌ در تولید امنیت فکر و اندیشه هایی که توسط علما و روحانیون به مردم ابلاغ می شود نقشی اساسی دارد.

وی با بیان اینکه در بعد فردی هدایت عمومی افراد جامعه به سمت رشد، تعالی و کمال از وظایف علما و روحانیون است ادامه داد:‌ در بعد اجتماعی این گروه وظیفه سنگین تری را به عهده دارند که آن ساختن جامعه ای است که مد نظر اسلام است.

اتحاد مسلمانان بزرگترین خطر برای استکبار جهانی

وی با اشاره به اینکه حکومت نبوی یک جامعه الگوی وحدت برای مسلمانان بود افزود:‌ اتحاد مسلمانان بزرگترین خطر برای استکبار جهانی است.

کارشناس ارشد علوم استراتژیک با بیان اینکه دشمن اتحاد و وحدت مسلمانان را هدف قرار داده است گفت: تا زمانی که مسلمانان متفرق بوده و با یکدیگر سازگاری نداشته باشند، بدون وزن و اثر هستند.

وی با اشاره به اینکه اسلام با هیچ دینی سر جنگ ندارد افزود:‌ بحث مربوط به استراتژی جریان صلیبی که اسلام را عنوان دشمن مسیحیت به دنیا معرفی کرده از تفکرات صهیونیست نشأت گرفته و به دنبال از بین بردن اسلام است.

جدی با بیان اینکه اسلام با ظرفیت های فوق العاده خود می تواند استکبار، استثمار و استبداد را در جهان ریشه کن کند؛ گفت: راهکار استعمار آمریکا و انگلیس برای این امر این است که با به وجود آوردن یک جنگ درون دینی و تفرقه در بین شیعه و سنی نگذارند اسلام به یک قدرت واحد تبدیل شود.

وی افزود:‌ مشروعیت بخشیدن به گروه های افراطی همچون طالبان و القاعده، بخشی از نقشه دشمنان اسلام و برای این است که جبهه اتحاد مسلمانان را در مقابل قدرت های پوشالی غرب در هم بشکنند.

وی با اشاره به جنگ های درونی افغانستان و پاکستان گفت:‌ این درگیری ها و ایجاد یک جبهه تکفیری فقط با هدف از بین بردن اسلام در این کشورها ایجاد شده است.

ایجاد جنگ های فرقه ای و مذهبی برای حفظ منافع صهیونیست هاست

کارشناس ارشد علوم استراتژیک با بیان اینکه حفظ منافع صهیونیست از مهم ترین خواسته های آمریکا است افزود:‌ ایجاد جنگ های فرقه ای و مذهبی در لبنان و فلسطین نیز به همین دلیل است.

وی با اشاره به اینکه جهان استکبار سعی می کند جریان تکفیری را به اهل تسنن نسبت بدهد گفت:‌ هوشیاری علمای اهل سنت و اقدام به موقع آنان در تقبیح این جریان و اعلام برائت از آنان باعث شکست نقشه دشمنان اسلام شده است.

افراط گرایی تیغ دو دمی است که شیعه و سنی را متأثر می کند

وی با بیان اینکه افراط گرایی تیغ دو دمی است که شیعه و سنی را متأثر می کند افزود:‌ بیداری اسلامی ظرفیت قابل توجهی است که مانع از رسیدن استکبار به مقاصد شوم خود می شود.

جدی با بیان اینکه استکبار سعی کرده که تصویر خشنی از اسلام به جهانیان معرفی کند گفت:‌ بیشتر شبکه های ماهواره ای با ماهیت ضد فرهنگی به دنبال تخریب اسلام هستند.

وی افزود:‌ آن چیزی که امنیت جامعه ما را به خطر می اندازد نشانه رفتن و تهاجم به بنیادی ترین ارزش های اسلام ،رواج مسائل غیر اخلاقی در بدترین شکل آن و توهین به مقدسات اسلام و شیعه است که در دستور کار این شبکه ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه امنیت مقدمه ایجاد توسعه است گفت:‌ ایجاد گفتمان های مشترک میان فضای فکری شیعه و سنی اعتدال گرایی و دامن نزدن به اختلافات مذهبی زمینه ایجاد امنیت را در جامعه فراهم می کند.

این همایش به منظور ایجاد وحدت و بهره گیری از ظرفیت عظیم شخصیت پیامبر عظیم الشأن اسلام و مقابله با جریان های تکفیری و استمرار بیداری اسلامی برگزار شد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code