ریشه اصلی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در مشکلات اقتصادی و فرهنگی است

  • ۸۱

- یک پزشک بهداشت و روان در مبارکه گفت: ریشه اصلی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در مشکلات اقتصادی و فرهنگی است که حل آنها بسیاری از آسیب های اجتماعی را درمان خواهد کرد.


 «مرتضی موسوی نسب» در سمینار «عوارض و پیامدهای مواد مخدر صنعتی» در دانشگاه آزاد مبارکه افزود: نقش دولت برای رهایی از موضوع اعتیاد، در دو زمینه اقتصاد و فرهنگ قابل اهمیت است.

این پزشک بهداشت و روان گفت: مصرف ماده مخدر صنعتی شیشه یکی از آسیب های اجتماعی است که با درگیر کردن قشر جوان، آثار ناگواری از خود برجای گذاشته است. 

وی با طرح این سوال که آیا مصرف کنندگان شیشه می توانند اعتیاد خود را ترک کنند، تصریح کرد: بیشتر مراجعه کنندگانی که گرایش به مواد مخدر دارند در پاسخ به اینکه آیا ترک کرده ای می گویند 10 بار ترک کردم اما باز هم برگشتم.

وی اضافه کرد: این جواب بدین مفهوم است که فرد بدون زمینه قبلی اقدام به ترک کرده و بدلیل اینکه شرایط برای او هیچ تغییری نکرده با کوچک ترین خلاء دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورده است.

موسوی نسب تاکید کرد: بنابراین باید عواملی که باعث ارتکاب فرد به مصرف شیشه شده است از بین برود و تا زمانی که این عوامل وجود دارد فرد نخواهد توانست مصرف مواد را به طور قطعی کنار بگذارد. 

به گفته وی معضلات مالی و اقتصادی، در دسترس بودن مواد مخدر و برگزاری جشن هایی که با هدف مصرف مواد مخدر شکل می گیرد باید از زندگی فرد رخت بربندد. 

وی درباره نقش دولت برای پیشگیری و درمان این معضل گفت: بروز مفاسد اجتماعی ناشی از وجود اقتصاد بیمار است، بنابر این اقتصاد در کشور راه جدیدی را باید تجربه کند. 

این متخصص، موضوع مهم دیگر را رفع معضل بیکاری در بین جوانان خواند و افزود: بیکاری نوعی بیماری است اما در نهایت به بی عاری در فرد منجر می شود.

وی اظهار کرد: شخصی که کار دارد فرصت فکر کردن به مواد مخدر و هر مفسده دیگری را ندارد اما زمانیکه فرد بیکار و بی هدف باشد فرصت پیدا می کند به موضوعات دیگر بپردازد.

وی موضوع بعدی را فقر فرهنگی دانست و تصریح کرد: فرهنگ در جامعه ما در زمینه آموزش خوب حرکت کرده اما در پرورش دچار انحطاط شده است.

وی با بیان اینکه افراد با تحصیلات بالا در کشور ما به وفور وجود دارد، افزود: اما در پرورش و دستیابی به خرد بسیار عقب مانده ایم. 

رییس اداره بهزیستی شهرستان مبارکه نیز در این سمینار در جمع دانشجویان با اشاره به 11 گروه مواد اعتیاد آور گفت: در دسترس بودن و سود و تجارت جهانی از علل مهم افزایش اعتیاد در جامعه است.

«محسن محمودی» افزایش حوادث در رانندگی، خودکشی، توهم شنوایی، جرائم خانوادگی و آدم کشی را از پیامدهای اعتیاد برشمرد و افزود: مصرف مواد الکلی مثلث شومی را ایجاد می کند که انحرافات جنسی و عوارض روانی را بدنبال خواهد داشت.

وی همچنین علت اصلی گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را بیکاری خواند و اظهار کرد: شیوع مصرف شیشه که جزو مخدرهای توهم زا است و پیامدهای جبران ناپذیر آن به یک معضل اجتماعی جدی تبدیل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، سمینار عوارض و پیامدهای مواد مخدرصنعتی با همکاری اداره بهزیستی و شبکه بهداشت این شهرستان برگزار شد.

دانشگاه آزاد مبارکه حدود چهار هزار و 500 دانشجو، ۳۵ رشته تحصیلی و حدود ۲۲۰ عضو هیات علمی دارد.

این دانشگاه در شهرستان مبارکه در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان است.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code