دختر 16 ساله تبریزی قربانی سوء مدیریت شهرداری/ دیوار بتنی که بر سر قربانی آوار شد

  • ۱۰۶

مرگ دختر 16 ساله و زخمی شدن پدرش به خاطر ریزش دیوار بتنی که شهرداری تبریز به منظور پلمب مغازه این خانواده استفاده کرده بود حاکی از برخی سوء مدیریت های شهرداری کلانشهر تبریز است، کارهای غیر کارشناسی که باعث تضییع حقوق شهروندی و خسارتهای جانی غیر قابل جبران به شهروندان می شود.

،حادثه تلخ گیر افتادن دخترک جوان در زیر بتن چند تنی شهرداری تبریز شامگاه روز جمعه شوک بزرگی را به شهر تبریز و شهروندان آن وارد کرد و یکبار دیگر استفاده از کار غیر کارشناسی در مسایل شهری را به رخ کشید.

دخترک دانش آموز فکرش را هم نمی‌کرد که سقوط یک دیواره بتنی این‌طور زندگی‌اش را پایان دهد. مهناز اکبری روبه روی مغازه پدرش ایستاده بود، همان مغازه‌ای که از شش سال پیش تاکـنون بهره‌برداری از آن با مخالفت شهرداری تبریز روبرو بودیعنی از سال 1387 این مغازه در خیابان شریعتی تبریز بسته شده بود.

اکبری، پدر مهناز روی دیواره بتنی رفته بود تا شاید بتواند کمی دیواره را کنار بزند تا باز هم امکان بهره‌برداری از مغازه خرازی‌اش فراهم شود، بقیه اعضای خانواده هم در خانه‌شان که در مجاورت مغازه بود حضور داشتند که ناگهان همه‌چیز تمام شد، دیواری که شهرداری تبریز برای مجبور کردن مالک یک مغازه خرازی برای پرداخت بدهی‌اش مقابل این مغازه قرار داده بود سقوط کرد و از بد روزگار روی مهناز افتاد.

به گفته یکی از شاهدان عینی این حادثه، در اثر سقوط بلوک بتونی در پیاده رو خیابان شریعتی تبریز به علت شیب زیاد زمین و جاگذاری نامناسب توسط شهرداری دختر 16 ساله جان خود را از دست داد.

وی افزود: این حادثه در ظهر روز جمعه اتفاق افتاد که دختر در زیر بلوک بلند بتونی زمین گیر شد و پدرش به شدت از ناحیه پا و قسمتی از بدن مجروح شد و به بیمارستان امام رضا تبریز انتقال داده شد و پس از آن نیز برای ادامه درمان به بیمارستان شهدا منتقل شد.

یک شاهد دیگر نیز اظهار داشت: شهرداری تبریز این بلوک ها را از شش سال پیش مقابل در مغازه ها قرار داده و استفاده از مغازه و کسب در این مکان را غیرمجاز اعلام کرده است و بلوک های بتنی در مجاور محل وقوع حادثه قرار دارد که خطر سقوط آنها به علت نامناسب بودن محل استقرار آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: این بلوک بتنی توسط شهرداری تبریز در مقابل مغازه قرار گرفت تا این واحد صنفی که به صورت غیر قانونی ساخته شده بود بسته شود و صاحب ملک در سال 1387باید مبلغ 11 میلیون و 500 هزار تومان جریمه می داد تا بتن های سیمانی برداشته شوند که این مقدار اکنون به 450 میلیون تومان بیش از قیمت مغازه رسیده است.

بر اساس اظهارات شهودها در محل حادثه دوربین بنیاد شهید تمام وقایع را ضبط کرده و علت اصلی مرگ این دختر هنوز معلوم نیست و بنیاد شهید نیز برای تحویل فیلم منتظر حکم قضایی است.  
 

احکام صادره از سوی کمیسیون ماده 100، حکم قضایی است

شهردار منطقه 3 تبریزکه حادثه در حوزه استحفاظیه او اتفاق افتاده است گفت: از ماه‌ها پیش با مشاهده تخلف ساختمانی یکی از شهروندان در مسیر خیابان شریعتی، برای اجرای احکام و قوانین برخورد با متخلفان، مانع فیزیکی در مقابل ملک مورد تخلف در مسیر خیابان شریعتی، ایجاد شده بود؛ اما متاسفانه مالک متخلف بی‌آنکه در صدد جبران تخلف خود باشد، ظهر امروز، به طور خودسرانه اقدام به فک پلمپ کرد.

وی افزود: به گفته شاهدان محلی، جابه‌جایی مانع فیزیکی توسط مالک، باعث سقوط مانع فیزیکی شد.

اکبری ادامه داد: احکام صادره از سوی کمیسیون ماده 100، حکم قضایی بوده که توسط نمایندگان دادگستری، استانداری و شورای اسلامی شهر صادر می‌شود.

در شهر تبریز، حدود 16 هزار پرونده ماده 100 وجود دارد که اخیراً شهردار تبریز با هماهنگی دادگستری و دیوان عدالت اداری در صدد حل مشکل شهروندان و تعیین و تکلیف پرونده‌های مذکور اقدام کرده است.

بلوک های بلند بتونی حالت بازدارندگی ندارند/مرگ دختر جوان باعث جمع آوری بلوک ها  می شود

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: با موافقت تمام اعضای شورا مقرر شد تا بلوک های بلند بتونی از سطح کلانشهر تبریز در قالب یک طرح جمع آوری شود.

سعید حاجی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه بلوک های سیمانی خطرات احتمالی دارد، باعث از بین رفتن زیبایی شهر می شود.

وی با بیان اینکه بلوک های بلند بتونی حالت بازدارندگی ندارند، اظهار داشت: این بتن ها باعث پرداخت تخلفات ماده 100 شهرداری از سوی مردم نمی شود و تصمیم پرداخت جریمه ها با قرار دادن این بتن ها جلوی مکان های تخلف کارساز نیست.

حاجی زاده پلمپ کردن را یکی از مناسب ترین راه کارها برای پرداخت خسارت ماده 100 شهرداری دانست و گفت: شهرداری تبریز در قالب بخشنامه ای به تمام مناطق شهرداری ابلاغ کردند که بلوک های بلند بتنی را از سطح شهر جمع آوری کنند.
 

استفاده از بلوک بتنی به جای پلمپ در شهرداری تبریز تبدیل به عرف شده است

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز تاکید کرد: اگر مقامات قضایی شهرداری را محکوم کنند، قطعا شورا و شهرداری به عنوان مدافع حقوق مردم با خاطیان برخورد خواهند کرد.

داوود امیر حقیان با اعلام اینکه پلمپ واحدهای مسکونی و تجاری پس از ابلاغ مراجع ذیربط اقدامی قانونی و لازم الاجرا است، اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر استفاده از بلوک های سیمانی به عنوان پلمپ در شهر تبریز تبدیل به یک عرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بلوک ها نه تنها باعث اتفاقاتی مانند اتفاق روز جمعه می شوند بلکه زیبایی شهر را از بین می برند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: به جای اینکه با استفاده از این بلوک ها اقدام به سد راه واحدهای مسکونی و تجاری شهر کنیم بهتر است به دنبال استفاده از پلمپ های مورد استفاده توسط قوه قضائیه باشیم.

وی در خصوص اتفاق روز جمعه که منجر به مرگ یک دختر جوان به دلیل سقوط یکی از بلوک های سیمانی که به عنوان پلمپ مورد استفاده قرار گرفته بود؛ ضمن فاجعه خواندن این اتفاق تصریح کرد: طبق اطلاعات اولیه ای که در اختیارم قرار گرفته است، این فاجعه به دلیل حرکت دادن بلوک سیمانی توسط کسی که خودش در این اتفاق مجروح شده است به وقوع پیوسته است ولی پیگیری ها در این خصوص ادامه دارد و بنده نیز به عنوان نماینده مردم در شورای شهر تبریز پیگیر این قضیه هستم و در صورتی که اخبار و اطلاعات جدیدی به دست بیاید به مردم اطلاع خواهم داد.

امیر حقیان تنها راه جلوگیری از این گونه اتفاقات را جمع آوری سریع و بی قید و شرط بلوک های سیمانی در سطح شهر توسط شهرداری و استفاده از پلمپ دانست و تاکید کرد: قبلا نیز در این خصوص به شهرداری تذکر داده بودیم و این درخواست را کرده بودیم.

 آمبولانس های اورژانس در کم تر از زمان استاندارد به محل حادثه رسیدند

رئیس روابط ‌عمومی اورژانس تبریز با بیان اینکه آمبولانس های اورژانس در کم تر از زمان استاندارد به محل حادثه رسیدند، اظهار داشت: نخستین تماس برای اعلام این حادثه طبق مستندات در ساعت 15:01 دقیقه روز جمعه بود که آمبولانس های فوریت پزشکی 203 تبریز به این مکان اعزام شدند و دقیقا"ساعت 15:07 دقیقه درمحل حادثه حاضر شدند.

حبیب حسین قلی ‌زاده افزود: با توجه به اینکه به دو نفر در این حادثه آسیب جدی وارد شده بود، آمبولانس دیگری نیز از پایگاه فوریت های پزشکی 217  به محل حادثه اعزام شدند و در 15:07 دقیقه  پس از اعزام به محل حادثه رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: در این حادثه دختر 16 ساله در محل حادثه فوت کرده بود و پدر او نیز به علت مصدومیت از ناحیه پا و قسمتی از بدن به بیمارستان امام رضا انتقال داده شد و پس از آن نیز به بیمارستان شهدای تبریز برای درمان منتقل شد.

رئیس روابط ‌عمومی اورژانس تبریز با بیان این مطلب افزود: همکاران اورژانس به منظور ایجاد آرامش صحنه دختر 16 ساله فوت شده را به بیمارستان محلاتی تبریز انتقال دادند.

حسین قلی زاده اظهار داشت: تمامی تماس های مردمی با اورژانس ضبط می شود و کلیه آمبولانس ها مجهز به دستگاه جی پی اس هستند.

وی با گلایه از حاضران محل حادثه ابراز داشت: آمبولانس ها حتی کم تر از زمان استاندارد در محل حادثه حضور داشتند و با وجود مستندات برخی از افراد اظهار می کنند که آمبولانس ها نیم ساعت دیرتر در محل حادثه حضور یافته است.

با همه این اوصاف چه کسی می تواند جوابگوی خانواده دغدار باشد، چرا شهرداری تبریز به جای بازکردن گره با دست آن را بادندان باز می کند و برای رسیده به حق و حقوق خود مغازه متخلف را پلمپ نمی کند و از شیوه غیر مرسوم در دنیا و صد در صد غیر اصولی بهره می جوئید. ما نیز همچنان منتظریم تا بدانیم مقصر اصلی این حادثه چه کسی است و قانون چه برخوردی با عوامل این حادثه خواهد کرد.
 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code