شباهت های ظهور امام مهدی(علیه السلام) و قیامت

  • ۳۶۳
علم زمان ظهور امام مهدی(علیه السلام) نزد خداست و هیچ کس از آن آگاهی ندارد. شهیدصدر بااشاره به نشانه های ظهور حضرت حجت(علیه السلام)، این نکته را بیان می کند: این نشانه ها حداکثر بر نزدیکی موعود دلالت می کند. . .

"تعیین کنندگان وقت دروغگویند، تعیین کنندگان وقت دروغگویند، تعیین کنندگان وقت دروغگویند...(1)" این پاسخ امام باقر(علیه السلام) در جواب فردی است که از ایشان پرسید: آیا برای این امر [برخاستن قائم] وقت [مشخص] وجود دارد؟

شاید عمر سوال از زمان ظهور امام مهدی(علیه السلام)، به درازای عمر مطرح شدن موضوع غیبت ایشان باشد؛ چه بسا پیامبرانی بوده اند که پیش از بعثت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله)، مسئلة غیبت منجی آخرالزمان را مطرح کرده اند و با این پرسش از جانب مردم روبه رو شده اند که آخرین منجی، کی ظهور خواهد کرد؟

معصومین(علیهم السلام) در پاسخ به این پرسش نشانه هایی را مطرح کرده اند که به عنوان نشانه های ظهور شهرت یافته اند. البته ایشان همواره تأکید کرده اند که زمان ظهور از اسراری است که کسی جز خداوند از آن خبر ندارد و مردم را از تعیین زمان دقیق ظهور منع کرده اند، همانطور که در حدیث ابتدایی مشاهده کردید.

بنابراین علم زمان ظهور امام مهدی(علیه السلام)، فقط نزد خداست و هیچ کس از آن آگاهی ندارد. شهید سیدمحمدصدر در کتاب تاریخ پس از ظهور در ضمن اشاره به نشانه های ظهور حضرت حجت(علیه السلام)، این نکته را هم بیان کرده است: "البته این نشانه ها، حداکثر بر نزدیک بودن روز موعود دلالت می کند وگرنه تعیین دقیق زمان ظهور، سری است در علم خداوند سبحان تا هنگام ظهور(2)." با کمی تأمل و سیر در آیات قرآن کریم متوجه می شویم که این فقط زمان ظهور امام موعود نیست که از اسرار الهی است، بلکه زمان وقوع قیامت کبری هم در ظرف علم و سر الهی جایگیر شده است.

یکی دیگر از پرسش های قدیمی بشر، سوال از زمان برپایی قیامت و دادگاه عدل الهی است. امت اسلام نیز این پرسش را بارها و بارها در محضر رسول اکرم(صلی الله عیله وآله) مطرح کرده اند. خداوند در سوره اعراف به این موضوع اشاره کرده است : « یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَیّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتیکُمْ إِلاَّ بَغْتَةً یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ: از تو درباره قیامت می پرسند [که] وقوع آن چه وقت است؟ بگو: علم آن، تنها نزد پروردگار من است. جز او[ هیچ کس ] آن را به موقع خود آشکار نمی گرداند.[ این حادثه ] بر آسمان ها و زمین گران است، جز ناگهان به شما نمی رسد. [ باز ] از تو می پرسند گویا تو از [ زمان وقوع ] آن آگاهی. بگو: علم آن، تنها نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمی دانند (3).»

در پایان این مطلب، راز خداوندی بودن زمان ظهور و قیامت را نیز به لیست شباهت های ظهور حضرت حجت(علیه السلام) و قیامت اضافه می کنیم.

پی نوشت:
1. الکافی، ج1، صص 368و369؛ کتاب الغیبه، ص294، ح294؛
2. ترجمه تاریخ پس از ظهور، ص60؛
3. سوره اعراف، آیه 187؛

منبع: موعود
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code