جزئیاتی محرمانه از حمله اخیر اسرائیل به مواضع حزب‌الله

  • ۱۱۶

به هر حال، مقامات حزب الله آماده اند تا در صورتی که راه حلی سیاسی برای بحران سوریه یافت نشود، با عضوگیری از نیروهای تازه نفس، فعالیت های خود در این کشور علیه شورشیان را شدت بخشند.

به نقل از تابناک، حدود چهار روز پیش، جنگنده های رژیم اسرائیل در یک حمله ناگهانی، مواضع حزب الله لبنان را در شرق این کشور مورد حمله قرار دادند. حمله ای که حزب الله وعده داده در زمان مناسب انتقام آن را از صهیونیست ها خواهد گرفت. اما یک روزنامه لبنانی امروز با انتشار گزارشی، مدعی شده به جزئیاتی از این حمله و علت وقوع آن دست یافته که بیش از هر چیز، به تغییر راهبرد جنگی حزب الله مربوط می شود.

روزنامه «دیلی استار» لبنان مدعی شده به جزئیاتی از مسائل مربوط به حمله اخیر رژیم اسرائیل به مواضع حزب الله دست یافته است. این روزنامه می نویسد مقامات عالیرتبه امنیتی و همچنین متخصصان نظامی می گویند گروه های شورشی تکفیری در سوریه، اخیراً توانسته اند به سلاح های با کیفیت و مهمی دست پیدا کنند و همین موضوع، سبب شده تمام توجه حزب الله به نبرد در سوریه معطوف شود.

بر این اساس، دیلی استار به نقل از همین منابع امنیتی و نظامی می نویسد که حملات رژیم اسرائیل، احتمالاً واکنشی به فعال شدن بیش از پیش حزب الله در مرزهای شرقی لبنان (مرز با سوریه) بوده، زیرا حزب الله قصد دارد با استفاده از تکنیک های مبارزاتی جدید و استفاده از نیروهای تازه نفس، فعالیت های خود را در جریان درگیری های سوریه افزایش دهد.

در ماجرای حمله اخیر جنگنده های رژیم اسرائیل به مواضع حزب الله، دو روایت متفاوت مطرح می شود: نخست اینکه این جنگنده ها قرارگاه های حزب الله را در منطقه هدف قرار داده و دوم اینکه هدف این حملات، کاروان های حامل موشک های سنگین حزب الله بوده است.

به گفته منابع امنیتی مذکور، این حملات در چارچوب نظارت مستمر رژیم اسرائیل بر احتمال انتقال سلاح های سنگین از سوریه به لبنان انجام گرفته است. موضوعی که مقامات صهیونیست بارها درباره آن سخن گفته و تهدید کرده اند که برای جلوگیری از وقوع آن، حاضرند به نیروی نظامی متوسل شوند.

این منابع امنیتی و نظامی معتقدند حملات اخیر، به معنای مداخله مستقیم رژیم اسرائیل در درگیری های سوریه نیست؛ اما پیچیدگی های جنگ سوریه و پیامدهای آن برای کشورهای همسایه، از جمله لبنان، به مایه آرامش خاطر رژیم اسرائیل تبدیل شده؛ زیرا درگیری ها به افزایش ناآرامی در دمشق، بیروت و بغداد منجر شده است.

به اعتقاد این منابع، دلیل اینکه حزب الله تاکنون و پس از انجام حملات اخیر اقدام به انتقام گیری از رژیم اسرائیل نکرده، این است که در حال حاضر، نبرد همزمان در دو جبهه برایش مقدور نیست و علاوه بر این، هدف قرار گرفتن احتمالی یک کاروان سلاح به سمت سوریه، دلیل کافی برای انتقام گیری رسمی و علنی به شمار نمی رود.

دیلی استار می افزاید حزب الله قد دارد به زودی یک عملیات نظامی را با عنوان «کوهستان سفید» علیه شورشیان سوری انجام دهد. هدف از این عملیات، از میان بردن مقرهای شورشیان سوری در مرز لبنان و تضمین امنیتی جاده ای است که از دمشق به سمت ساحل سوریه امتداد یافته و سپس به سمت «یبرود» می رود.

گفته می شود مقامات نظامی حزب الله طی هفته اخیر ملاقات هایی را در مقرهای متعلق به دولت سوریه و با حضور افسران سوری ترتیب داده اند که هدف از آن ها، کسب آمادگی جهت آزادسازی «یبرود» است. قرار است در این عملیات، واحدهایی از نیروهای مسلح شیعه عراقی نیز حضور داشته و به حزب الله یاری برسانند. به گفته منابع نظامی و امنیتی، یکی از دلایل حساسیت رژیم اسرائیل و حمله به مواضع حزب الله، همین افزایش فعالیت ها در مرزهای لبنان با سوریه بوده است.

با این وجود، حزب الله و ارتش سوریه همچنان در تلاش برای آغاز نبردی در یبرود هستند تا از طریق باز پس گیری این شهر، خطر نیروهای بمب گذار انتحاری و همچنین خودروهای بمب گذاری شده را که از این منطقه به سمت لبنان روانه می شوند، از میان ببرند.

افزون بر این، برخی منابع نزدیک به حزب الله گفته اند یکی دیگر از مواردی که این حزب را به فعال شدن بیشتر در منطقه مذکور واداشته، گزارش هایی است مبنی بر اینکه گروه فلسطینی «حماس»، با شورشیان سوری هم سو شده و تعدادی هواپیمای شناسایی ساخت ایران را در اختیار گروه های بنیادگرا گذاشته است. در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که گروه های شورشی در این هواپیماها بمب و مواد منفجره کار گذاشته و به وسیله آن ها، مواضع ارتش لبنان و یا حزب الله را هدف قرار دهند.

به هر حال، مقامات حزب الله آماده اند تا در صورتی که راه حلی سیاسی برای بحران سوریه یافت نشود، با عضوگیری از نیروهای تازه نفس، فعالیت های خود در این کشور علیه شورشیان را شدت بخشند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code