گزارش تصویری/ قدیمی ترین اثر موجود از مسجدالحرام و مسجدالنبی

  • ۵۰۱

موزه حرمین شریفین که به عربی «معرض عماره الحرمین الشریفین» گفته می‌شود در سال (۱۴۲۰ هجری قمری) در مکه مکرمه بنیان نهاده شد.

به گزارش «شیعه نیوز»، این موزه در منطقه «ام الجود» و سر راه قدیم مکه به جده و در کنار کارگاه پرده بافی کعبه واقع است.

موزه حرمین شریفین حاوی بخشی از نماد‌ها و آثار تاریخی است که در بازسازی و یا توسعه حرمین شریفین، ‌ از این اماکن خارج و در هفت بخش در موزه به نمایش گذاشته شده است.

قدیمی‌ترین اثر موجود در این موزه ستون و پایه ستون چوبی است که در سال ۶۵ هجری قمری (۴ سال بعد از واقعه کربلا) ‌در زمان حاکمیت عبدالله بن زبیر، ‌درون کعبه نصب شده بود.

کهن‌ترین اثر مربوط به مسجد النبی (صلی الله علیه وآله) ‌نیز در قدیمی منبر این مسجد است که در سال ۹۶۸ هجری شمسی، ‌ بر روی آن نصب گردیده بود.

همچنین به صورت اختصار به برخی از اشیاء و آثار تاریخی که در این موزه موجود است اشاره می‌کنیم:

ستون‌های مقام ابراهیم (ع)، ستون سنگی و فلزی، چراغ‌های حجر اسماعیل، کتیبه‌های اسمای الهی و نام پیامبر (صلی الله علیه وآله) ‌، تصاویر جایگاه نماز مذاهب اربعه، قطعات پرده، صندوقچه‌ها، ناودان (در سال ۹۹۰ هجری شمسی (۱۰۲۱ هجری قمری) توسط سلطان عثمانی ساخته شد. این ناودان چوبی از بیرون طلا اندود و از داخل سرب اندود است و برای آنکه پرندگان روی آن ننشینند، ‌کناره‌های آن را میخ زده‌اند).

قاب‌های حجر الاسود و کلید قدیمی، پرده در کعبه، در قدیمی کعبه، ستون چوبی، تصویر داخل کعبه، دستگاه بافت پرده خانه خدا، تصویر مدینه، تصویر قبرستان معلی، تصویری از ایام حج سال ۱۲۵۹ هجری شمسی، قرآن‌های قدیمی، تصاویری از کتابخانه‌های حرمین، چراغ‌های صحن مسجد الحرام، نماد (ماکت) مسجد النبی، در قدیمی منبر مسجد النبی (صلی الله علیه وآله) ‌ که این در، ‌ به سال ۹۹۸ هجری قمری (۹۶۶هجری شمسی) بر منبر مسجد النبی (صلی الله علیه وآله) ‌نصب شده بود، باب مجیدیه، سر در ورودی روضه منوره، نماد داخل چاه زمزم، متعلقات چاه زمزم، کتیبه‌های ساختمان زمزم، ساعت آفتابی و ساعت حمیدیه از جمله این اشیاء و آثار موجود در این موزه است.

در ادامه جدید‌ترین تصاویر از موزه حرمین شریفین در مکه را مشاهده می‌نمایید:









































تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code