بایدحس میهن‌دوستانه ایرانیان به غنی‌سازی را کنارزد+سند

  • ۱۲۴

سفیر سابق انگلیس در ایران مدعی شده که راه بهبود روابط ایران با جامعه جهانی و تقویت اصلاحات داخلی در ایران، در تقویت جبهه سیاسیون ایرانی است که نگاه به بیرون دارند. او ادعا می‌کند که اگر همسایگان عرب و کشورهای غربی با دولت کنونی ایران، همراهی نکنند، گروه‌های تندرو دوباره قدرت را در تهران به دست خواهند گرفت.

مؤسسه "چتم‌هاوس" در میزگردی به بررسی آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی پرداخته است. اهمیت این گزارش از آن رو است که "ریچارد دالتون" سفیر انگلستان در ایران طی سال‌های 2002 تا 2006 میلادی، یکی از شرکت‌کنندگان در این میزگرد است.

دالتون در این میزگرد اظهار داشته که توافقنامه ژنو بهترین راه برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بوده است. او علت حمایت قاطع خود از این توافقنامه را توقف غنی‌سازی 20 درصدی ایران و رقیق‌سازی اورانیوم 20 درصد اعلام کرده است. دالتون همچنین مدعی شده که موجودی اورانیوم غنی‌شده 5 درصد ایران نیز طبق این توافق، تعلیق شده است.

دیدار ریچارد دالتون با روحانی در سال 2004 میلادی

سفیر سابق پادشاهی انگلیس در ایران، همچنین توقف توسعه سانتریفیوژهای ایران را یکی دیگر از محسنات توافق ژنو خوانده است. او امکان بازرسی از رآکتور آب سنگین اراک و البته توقف فعالیت آن را هم از جمله امتیازات غرب از توافق ژنو معرفی کرده است. دالتون البته معتقد است که با وجود این توافق، اعتماد متقابل میان دو طرف هنوز ایجاد نشده است.

او درباره مذاکرات جامع نیز بیان کرده که رسیدن به توافق، دشوار اما شدنی است. او بحث جنجالی «نیازهای عملی» ایران practical needs به غنی‌سازی هسته‌ای را که در متن توافق ژنو ذکر کرده را مطرح نموده و از آن به عنوان محور مذاکرات جامع نام برده است.


سفیر سابق انگلستان اظهار داشته که برخی از سیاسیون ایران به دنبال منحرف کردن حس قوی میهن‌دوستی ایرانیان نسبت به غنی‌سازی و تقلیل انرژی هسته‌ای به صرف تولید برق هستند. او گفته که کشورهای 1+5 نیز باید همین هدف را دنبال کنند.

وی همچنین اظهار داشته که در نگاه بدبینانه، موقعیت روحانی در ایران، شکننده است زیرا هرچند در ایران نسبت به ضرورت مذاکرات جدی هسته‌ای، اجماع ایجاد شده اما نسبت به امتیازاتی که ایران باید درباره برنامه بلندمدت هسته‌ای بدهد، هیچ اجماعی وجود ندارد.

دالتون درباره رفع عملی تحریم‌ها نیز ابراز تردید کرده و گفته که با وجود لابی اسرائیل، قدرت پول در سیاست آمریکا و مخالفت جمهوری‌خواهان به اوباما، رفع کامل تحریم‌ها دشوار است.

دالتون همینطور با گزینه‌های تشدید تحریم‌ها برای امتیازگیری از ایران در سوریه یا مسائل حقوق بشری، مخالفت کرده چون معتقد است ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است.

سفیر سابق انگلیس در ایران مدعی شده که راه بهبود روابط ایران با جامعه جهانی و تقویت اصلاحات داخلی در ایران، در تقویت جبهه سیاسیون ایرانی است که نگاه به بیرون دارند. او تاکید می‌کند که اگر همسایگان عرب و کشورهای غربی با دولت کنونی ایران، همراهی نکنند، گروه‌های تندرو دوباره قدرت را در کشور به دست خواهند گرفت.

دالتون در کنار حسین موسویان، فوریه 2013

حس میهن‌دوستی ایرانیان نسبت به غنی‌سازی را باید کنار زد / عدم همراه غرب با دولت کنونی ایران، سبب قدرت گرفتن گروه‌های تندرو می‌شود + سند // در حال ویرایش

منبع مشرق
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code