شرح حدیثی از رهبر معظم انقلاب

  • ۱۳۷

ادعای گزافه‌ای که غربی‌ها در مورد حقوق حیوانات می‌کنند، اگر مقایسه بشود با آن‌چه در اسلام هست، معلوم خواهد شد که چقدر تفاوت وجود دارد. و این از آن‌ زوایایی است که ما کمتر به آن پرداختیم، گفتیم، کمتر فهمیدند، کمتر در دنیا منتشرشده است.

فی‌الکافی، عن الصادق(ع): للدابة علی صاحبها ستة حقوق لایحملها فوق طاقتها و لایتخد ظهرها مجلسا یتحدث علیها و یبدا بعلفها اذا نزل و لایسمها و لایضربها فی وجهها و یعرض علیها الما‌ء اذا مر به*

این ادعای گزافه‌ای که غربی‌ها در مورد حقوق حیوانات می‌کنند، اگر مقایسه بشود با آن‌چه در اسلام هست، معلوم خواهد شد که چقدر تفاوت وجود دارد. و این از آن‌ زوایایی است که ما کمتر هم به آن پرداختیم، کمتر گفتیم، کمتر فهمیدند، کمتر در دنیا منتشر شده است. خوب است که این حقایق معرفتی اسلام و دستورات اسلام در همه‌ این زمینه‌ها روشن بشود، می‌فرمایند: مرکب سواری شش حق بر صاحبش دارد:

1 ــ بیش از طاقت و تحمل بر او بار نکنی!

2 ــ وقتی سوار اسبت شدی، شما را از یک جایی به یک جایی رساند، مبادا زین اسب را محل نشیمن قرار دهی در حالی که این حیوان زیر بار باشد و شما هم بنا کنی به صحبت کردن با دیگران از همان بالا! حیوان را بیخودی خسته نکنید! می‌خواهی حرفی بزنی، بنشین روی زمین حرف بزن، چرا پشت این حیوان نشستی؟ تا این حد، با این ظرافت.

3 ــ وقتی که از این اسب یا الاغ یا شتر پیاده شدید اول خوراک او را بدهید بعد بروید سراغ حوائج خودتان.

4 ــ او را داغ نزنید! ظاهراً مراد همین است که داغش نکند، الوسم، داغ کردن است.

5 ــ وقتی می‌خواهد حیوان را بزند، به صورت حیوان نزند. در یک روایت دیگر هم به‌خصوص روی این تأکید شده : فانها تسبح، او ذکر خدا می‌کند،‌ تسبیح می‌کند.

6 ــ وقتی از کنار آبی عبور می‌کند، آب را بر او عرضه کند، ممکن است تشنه باشد،‌ اگر آب می‌خواهد، آب بنوشد.

این حقوقی است که حیوانی که شما سوارش می‌شوید بر گردن شما دارد. شکار حیوانات بدون نیاز، جزو ممنوعات است. که سفر صید، صیدی که برای حاجت نباشد، جزو سفرهای محرم است که نماز در آن تمام است. این آقایان (طرفداران حمایت از حقوق حیوانات) می‌روند در بیابان‌ها حیوانات را بیخودی برای گردش و تفریح و لذت خودشان شکار می‌کنند، آن‌وقت ادعای حمایت از حیوانات می‌کنند! آن گاوبازی‌های وحشیانه‌ای که در بعضی از کشورهای اروپایی معمول است، انجام می‌دهند آن‌وقت ادعای حمایت از حیوانات می‌کنند! اگر کسی جرئت کند در کشورهای اروپایی یک مرغ را برای طبخ ذبح کند،‌ غوغایی می‌شود: این‌ها حیوانات را می‌کشند! خودش دارد هزار هزار در آن مسلخ می‌کشد،‌ ضابطه دستشان نیست. اینجا ضابطه‌ها چقدر روشن و مشخص است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code