در مقابل گزینه های آمریکا بیکار نمی نشینیم

  • ۱۵۳

رئیس مجلس شورای اسلامی به گستاخی های کاخ سفید واکنش نشان داد و گفت: آمریکائی ها حق دخالت در امور داخلی ما را ندارند.در مسئله موشکی هم قبلا مطالبی گفته بودند و باید بدانند وقتی می گویند همه گزینه های ما روی میز است باید توقع داشته باشند که ما هم بیکار نخواهیم نشست و اقدامات دفاعی خود را ارتقا خواهیم بخشید.

کاخ سفید,یارانه,لاریجانی,بودجه

ه گزارش واحد مرکزی خبر؛ در نشست خبری علی لاریجانی، خبرنگاری پرسید: شما در تونس مواضع ضد آمریکایی و رژیم صهیونیستی شفافی بیان کردید که مورد تقدیر نمایندگان هم واقع شد اما بعد از توافق ژنو برخی مسئولان در داخل طوری موضع گیری کرده اند که باعث تغییر لحن مقامات امریکایی شده مثلا در مورد موشکهای بالستیک ایران یا حذف حصر موسوی و کروبی به عنوان سران فتنه به خود اجازه دخالت در امور ایران را داده اند؛ نظر شما در این باره چیست؟

وی با بیان اینکه آنها حق دخالت در امور داخلی ما را ندارند، اظهار داشت: در مسئله موشکی هم قبلا مطالبی گفته بودند و باید بدانند وقتی می گویند همه گزینه های ما روی میز است باید توقع داشته باشند که ما هم بیکار نخواهیم نشست و اقدامات دفاعی خود را ارتقا خواهیم بخشید.

وی گفت: امریکائی ها حرف بی حساب زیاد می زنند بنابر این ما وقتمان را نباید صرف پاسخگویی به آنها کنیم بلکه باید با همبستگی در داخل به سمت پیشبرد امور حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره نماینده مجلس در مذاکرات آینده هسته ای اظهار داشت: در بحث مذاکرات هسته ای همیشه پرونده ای در اختیار شورایعالی امنیت ملی بوده است بنابراین کار را باید آنها دنبال کنند.

لاریجانی با بیان اینکه آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در جلسات شورایعالی امنیت ملی در خصوص پرونده هسته ای حضور دارد، گفت: قطعا مجلس کار را دنبال می کند و هر جا لازم باشد وارد می شود.پیام مهم حضور ملت در راهپیمایی۲۲ بهمن، برای داخل و خارج

رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور یکپارچه ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن سپاسگزاری کرد و گفت: این حضور پیام های مهمی هم برای داخل و هم برای خارج از کشور داشت.

لاریجانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی افزود : حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن همبستگی داخلی کشور را به شدت عمیق کرد و از سوی دیگر ظرفیت کشور را برای حل و فصل مسائل افزایش داد.

وی گفت: لازم است در باره دو موضوع صحبت شود که نخستین آن بحث برگزاری کنفرانس بین المجالس اسلامی است که این کنفرانس از جمله اتحادیه های جهانی است که نقش مهمی در حل و فصل مسائل بین المللی دارد .

لاریجانی با اشاره به استقبال کشورهای اسلامی از حضور در این کنفرانس گفت : امیدواریم در اجلاس تهران که روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود مسائل مهم جهان اسلام به ویژه فلسطین ، افراطی گری در کشورهای اسلامی ، مشکلات اجرای دموکراسی در کشورهای اسلامی و در نهایت همکاری های فناوری و علمی بین کشورهای اسلامی به خوبی بررسی شود .

نکته دومی که آقای لاریجانی به آن اشاره کرد بحث بودجه سال آینده کل کشور بود .

رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت : خوشبختانه امسال دولت به موقع بودجه را تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز کار بررسی آن را سریع به پایان برد.

وی گفت : البته بودجه در شورای نگهبان با آرای متفاوتی روبرو شد که فردا در کمیسیون تلفیق و پس فردا در صحن علنی بررسی های آن به پایان می رسد.

رئیس مجلس افزود : پس از پایان کار مجلس دولت یک ماه فرصت دارد تا آیین نامه های اجرایی بودجه را به دستگاهها ابلاغ کند.

وی همچنین گفت: در کل، بودجه کل کشور در مقایسه با آنچه دولت به مجلس ارائه کرد افزایش سه درصدی نشان می دهد چرا که دولت رقم 806 هزار میلیارد تومان را ارائه کرده بود که مجلس در نهایت با افزایش سه درصدی آن را به 833 هزار میلیارد تومان افزایش داد .

لاریجانی افزود : با ابلاغ آیین نامه های اجرایی بودجه ، صاحبان سرمایه و بخشهای اقتصادی فرصت دارند تا برنامه ریزی های خود را برای سال آینده هر چه سریعتر انجام دهند.

تلاش مجلس برای رونق تولید وتسهیل در فضای کار

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد دو درصدی بودجه شرکت ها و شش درصدی افزایش بودجه عمومی در سند مصوب مجلس گفت: مهم این است که در نوشتن سند بودجه علاوه بر تنظیم امور مالی هدف های روشنی را پیگیری کردیم.

دکتر لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی افزود: مجلس تلاش کرد در زمینه رونق تولید وتسهیل در فضای کار گام های روشنی برداشته شود هرچند تغییر شرایط کنونی کار ساده ای نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه رونق بخشیدن به تولید که کلید بهبود شرایط است چند گام روشن برداشته شد گفت: در زمینه پرداخت بدهی دولت به بخش های خصوصی و تعاونی که از مشکلات بود مجلس اجازه استفاده از تسهیلات و تامین مالی فاینانس را داد .

وی افزود : براساس بودجه جدید علاوه بر سال های گذشته ، معادل سی وپنج میلیارد دلار برای رونق بخشی به بخش تولید و تحرک بخش خصوصی اختصاص یافته است.

لاریجانی سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری در صندوق توسعه ملی را برای ضمانت نامه وتامین نقدینگی برای پیش پرداخت به پیمانکاران ایرانی و شرکت هایی که موفق به صدورکالا وخدمات فنی مهندسی شوند ازجمله ویژگی های بودجه مصوب مجلس برشمرد و گفت: این تصمیم بسیار کمک می کند تا خدمات فنی مهندسی راحت تر صادر شود .

رئیس مجلس همچنین به مصوبه ای برای حل مشکل طرح های نیمه تمام بویژه بخش های خصوصی و دولتی و اجازه استفاده از صندوق ذخیره ارزی برای مجریانی که به سبب عوامل غیرارادی قادر به بازپرداخت وام های خود نبوده اند اشاره کرد و گفت: قرار شد برای این افراد تسهیلاتی از صندوق ذخیره ارزی که با ممنوعیت پرداخت مواجه بود در نظر گرفته شود.

وی به بخشودگی دیرکرد بازپرداخت تسهیلات بانکی بویژه برای کشاورزان و دامداران اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه مجلس با بخشودگی دیرکردها، بخش های کشاورزی ودامداری بیشتر باید مورد حمایت قرار گیرند.

الزام بانک ها برای گشایش ال سی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: الزامی برای تمام بانک ها ایجاد شده است تا برای گشایش ال سی 30 درصد بیشتر نقدینگی نگیرند .

لاریجانی در ادامه نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی افزود: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده است تا 20 درصد از منابع خود را نزد بانک های داخلی چه خصوصی و چه دولتی سپرده گذاری کند .

وی ادامه داد: طبق معمول صندوق توسعه ملی فقط می تواند در بانک های خارجی سپرده گذاری کند اما در اینجا اجازه داده شده است تا 20 درصد از منابع خود را در بانک های داخلی سپرده گذاری کند که این می تواند گشایشی برای بانک های عامل بوجود بیاورد.

لاریجانی گفت: نکته دوم این است که صددرصد منابعی که از حساب ذخیره ارزی با عاملیت بانکهای دولتی صرف اعطای تسهیلات به بخش های خصوصی و تعاونی شده بود در سال 93 وصول می شود و آنها را بابت دو موضوع می توانند تسهیل کنند یکی از بابت تسهیل بدهی های دولت به بانکها و دیگری درباره افزایش سرمایه های بانکها می توان آنها را به کار گرفت بویژه که مشکلات فعلی بانک ، نداشتن منابع برای سرمایه گذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته سوم نحوه تسهیل مطالبات گیرندگان تسهیلات و نحوه افزایش سرمایه و نرخ تبدیل ارز به ریال و نحوه استمهال و نحوه بخشودگی جرایم را طی بخشنامه ای که در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد منوط کرده ایم چون بستگی به شرایط دارد و همه این ظرایف را نمی شد در قانون بودجه در نظر گرفت.

لاریجانی گفت: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا سه و نیم میلیارد دلار نزد بانک های تخصصی سپرده گذاری کند تا مبلغ مذکور از سوی بانک های عامل با معرفی وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، خصوصی و تعاونی و بنگاه های اقتصادی وابسته به موسسات غیردولتی به مصرف برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این نیز گشایش دیگری برای تامین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی است که امروزه مشکل جدی آنها همین موضوع است و سه و نیم میلیارد از طریق صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده است تا از منابع ریالی مانده اعتبارات بودجه سال 91 و 92 که در این دو سال ده درصد از منابع صندوق را به صنعت و کشاورزی اختصاص دادیم ، از مانده اینها در بانک های خصوصی سپرده گذاری کند تا برای طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند بتوانند تسهیلات بدهند.

لاریجانی گفت: علاوه بر این ده درصد از منابع صندوق توسعه را به ریال در اختیار صنعت قرار می دهیم و ده درصد را به ریال در اختیار کشاورزی و دامداری قرار خواهیم داد.

وی افزود: علاوه بر این اوراق مشارکت بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای طرح های مهم در نظر گرفته شده است که البته مقداری فروش آنها مشکل است هم برای شهرداریها و هم برای طرح های مهم در نظر گرفته شده است و دولت در نرخ این باید توجه کند تا قدرت جذب برای این طرح ها وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته شنیدم از این ماه شروع کرده اند اوراق مشارکت عرضه کنند که کار درستی است.

لاریجانی گفت: برای برخی از بخش ها نیز نگاه خاصی صورت گرفته است که از جمله چیزی حدود سه هزار میلیارد تومان برای بهداشت، درمان و بیمه سلامت بویژه بیمه روستائیان در نظر گرفته شده است .

وی افزود: در مجلس پیشنهادی در صحن داده شد تا بین این دو دستگاه چگونه این تقسیم شود به اختیار معاونت برنامه ریزی و توسعه نیروی انسانی گذاشته شد که البته شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و اعلام کردند که کاملا باید در بودجه روشن باشد که چه مقدار برای بهداشت و چه مقدار برای بیمه سلامت است که به نظر من حرف درستی است که انشاالله این را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: همچنین هفت هزار و 500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی در نظر گرفتیم ، 300 میلیارد تومان برای استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس ، صد و 20 میلیارد تومان برای طرح سرانه مدارس ، صدمیلیارد تومان برای بهسازی روستا ها، و صد میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها در نظر گرفته شده است .

وی افزود: برای طرح های عشایری و کمک های فنی و اعتباری طرح های آبیاری تحت فشار بجز تسهیلات، مبالغی نیز به عنوان کمک در حدود 60 میلیارد دلار در نظر گرفتیم و 20 میلیارد نیز برای طرح های عشایری ، 500 میلیارد تومان برای گازرسانی شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شهرهای هرمزگان و 300 میلیارد تومان نیز برای سیگنال رسانی رادیو و تلویزیون و فرستنده های آن که توسط وزارت ارتباطات این کار انجام خواهد شد.

لاریجانی گفت: علاوه بر این کارهای جهشی برای طرح های مهم انجام شد و سرمایه گذاری در نفت و گاز صد میلیارد دلار به صورت بای بک اجازه داده شد که امیدواریم از این سرمایه ها به خوبی استفاده شود.

مهمترین دغدغه اجلاس بین المجالس

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین دغدغه ما در اجلاس بین المجالس توجه به موضوع فلسطین و مبارزه با افراطی گری در منطقه است.

لاریجانی درادامه نشست خبری در باره اینکه نشست بین المجالس چه دستاوردهایی دارد ، افزود: استقبال خوبی در سطح رؤسای مجالس و نواب رئیس در این اجلاس صورت گرفت و مجموعه شرایطی که کشور ما، منطقه و جهان اسلام دارد نیاز به همفکری را بیشتر کرده است.

وی گفت: این اجلاس باید بستر مناسبی باشد تا پس از بحث در خصوص مسائل نسبتاً حساس و داغ منطقه، راه حل سیاسی مناسبی پیدا شود.

رئیس مجلس ، موضوع فلسطین را حساس خواند و افزود: رفت و آمدهای مختلفی در این زمینه انجام شده است اما به نظر نمی رسد راه حل درستی مطرح شود و این امر مهم ترین دغدغه ما در کنفرانس بین المجالس است.

لاریجانی گفت: افراط گرایان در منطقه به دنبال آتش افروزی میان فرقه ها در عراق، سوریه، افغانستان و برخی دیگر از کشورها هستند و برخی در پشت صحنه از این تفرقه استفاده می کنند و مقابله با این شگرد ، نیازمند هوشیاری است.

وی بر تقویت ذهن ها در این کنفرانس تأکید کرد و افزود: البته علاوه بر این دغدغه ها، همکاری های علمی و فنی میان مجالس می تواند در همکاری دولت ها باهم مؤثر باشد.

برای سال اینده دولت ملزم به ارائه لایحه درباره پرداخت رایانه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد مجلس در بررسی بودجه ، توجه بیشتر به رونق بخش تولید بوده است.

علی لاریجانی در کنفرانسی خبری با بیان اینکه تصمیم های خوبی گرفته شده است، افزود: برای اینده کشور راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و اقدامات عملی برای رونق تولید نداریم، هر چند که همین کار در کشور بدون مشکل نیست اما باید این راه را طی کنیم.

وی گفت : این رویکرد را درست می دانیم و امیدواریم دولت با همین روحیه ، بودجه را محقق و جرا کند تا کشور از این فضای رکود در بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره هدفمندی یارانه ها نیز گفت : دولت پیشنهادی را بعد از اینکه لایحه بودجه را ارائه کرد به مجلس داد که در کمیسیون تلفیق بررسی شد.

لاریجانی گفت: در مجلس پیشنهادی دیگری داده شد که فعلا با همین مصوبه ای که برای سال 92 در نظر گرفته شده است ، اجرا شود و برای سال اینده دولت ملزم شد لایحه ای ارائه کند و 11 هزار میلیارد را برای سه ماه درنظر بگیرد که این موضوع مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.

وی افزود : این اشکال از دو جهت بوده و مورد اول الزام کردن دولت برای ارائه لایحه است و دیگر اینکه خیلی روشن نیست و در طراحی کار ابهام دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : این امر باید در کمیسیون تلفیق به سرانجام برسد و فرصتی است که با تفاهم درباره سهم هدفمندی یارانه و کمک به تولید و بخش بهداشت و درمان تصمیم گیری شود.

حل چالش های موجود در منطقه از طریق مردم سالاری

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه حریت ترکیه درباره ارزیابی روابط ایران با ترکیه گفت: این روابط بسیار دوستانه و صمیمانه است و ترکیه دوست و برادر ماست .

لاریجانی در ادامه نشست خبری افزود: درسالهای گذشته روابط میان دو کشور رشد یافته و رایزنی های سیاسی افزایش یافته است ضمن اینکه اختلاف نظر هایی هم وجود دارد .

وی گفت: اکنون رایزنی های سیاسی و سطح مراودات تجاری میان ایران و ترکیه افزایش یافته است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه پس ازتوافق ژنو کشورهای اروپایی برای تجارت راهی ایران شدند و آیا ایران تمایلی برای همکاری های اقتصادی با این کشورها دارد یا خیر؟ گفت: کشورهای اروپایی در گذشته شریک نخست ایران بودند اما بعد از حوادث اخیر و تحریم ها سطح روابط کاهش یافت و طبعا رقبای دیگری جایگزین آنها شدند .

رئیس مجلس افزود: اکنون برای اتحادیه اروپا مجال بیشتری به وجود آمده است و برخی کشورها در مذاکرات رویکرد سازنده و مثبت داشته اند که اگر این مسیر ادامه یابد می تواند سطح روابط با اروپا را افزایش دهد .

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره راه حل بین المجالس برای جلوگیری از کشتار در بحرین گفت : در دو سال گذشته مسئله سوریه و بحرین به صورت دایره وار طی شده است .

لاریجانی افزود : جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بوده و هست که حل و فصل مسائل باید از طریق سیاسی انجام شود اما برخی در پی مسائل نظامی رفتند .

وی گفت: شاید در کنفرانس ژنو یک نگاه دقیقی به این موضوع نبود اما اکنون اعلام می کنم که در ژنو 2 درصددند مشکلات را از راه سیاسی حل و فصل کنند .

رئیس مجلس افزود : هنوز این موضوع خیلی پیش نرفته و مذاکرات در حال اجرا و اختلاف نظرها جدی است.

لاریجانی گفت: چالش های موجود در منطقه نیز باید در دراز مدت از طریق مردم سالاری و با توجه به خواست مردم برطرف شود و با اقدامات نظامی این کار عملی نخواهد بود.

وی افزود : کشورهای بزرگ در بیان به این مسئله اذعان دارند و امیدواریم در عمل هم این گونه باشد .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اجلاس بین المجالس بر استفاده از راه حل سیاسی برای رفع مشکلات منطقه و به ویژه سوریه و بحرین تاکید خواهد شد .

لاریجانی افزود : فکر ایران این است که شاید بسترها بیش ازگذشته برای راه حل های سیاسی آماده شده است .

وی بر این مسئله نیز تاکید کرد که هر راه حل سیاسی نمی تواند مشکل را حل کند بلکه با احترام گذاشتن به مردم می توان به راه حل سیاسی پایدار دست یافت .

اظهارنظر در مورد پروتکل الحاقی هنوز زود است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم نحوه پاسخگویی به اظهار نظرهای مقامات امریکایی درباره توافقات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: برخی از طرفها و جریانها در امریکا و منطقه بدشان نمی آید که این قبیل مذاکرات برای حل و فصل مسئله هسته ای بدون نتیجه متوقف شود.

علی لاریجانی افزود: ما باید در عین دفاع از منافع ملی مراقب این قبیل شیطنت ها نیز باشیم اما در وزارت خارجه کشورمان در موقع لزوم پاسخ این قبیل اظهارات را داده اند و نمایندگان مجلس نیز بعضا در قالب سخنرانی و انتشار بیانه پاسخ لازم به این قبیل اظهارات را داده اند.

رئیس مجلس تاکید کرد: هر چند که برخی اظهارات آنان مصرف داخلی دارد، ضمن اینکه برخی اظهارات به قدری به سر و ته است که ارزش پاسخگویی و وقت گذاشتن را ندارند.

لاریجانی در ارتباط با موضوع پروتوکل الحاقی نیز گفت: اظهارنظر در مورد این پروتوکل هنوز زود است.

دلیلی برای نگاه منفی به گفتگوهای هسته ای وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : اگر در مذاکرات آینده در وین در خصوص برنامه هسته ای کشورمان نگاه مثبتی وجود داشته باشد ، امید به حل سیاسی اختلاف نظرها وجود دارد اما اگر تاجرگونه به این گفتگوها نگاه شود طبیعی است که راه به جایی نخواهد برد.

لاریجانی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به خبرنگار تلویزیون دانمارک در این باره که نگاه شما به مذاکرات هسته ای چیست ، با بیان این مطلب گفت : دلیلی برای اینکه به این گفتگوها منفی نگاه کنیم وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد : باید به این گفتگوها مبنایی توجه کرد و اگر طرف مقابل دنبال این است که جمهوری اسلامی ایران را از ادامه گفتگوها منصرف کند ، در گذشته نیز آن را دنبال می کردو طبیعی است که راه به جایی نخواهد برد.

لاریجانی در باره اظهارات ضد صهیونیستی خود در تونس هم گفت : ما در آنجا حرف جدیدی نزدیم و این موضع که در خصوص آرمان فلسطین بود ، همواره جزو سیاست جمهوری اسلامی ایران بوده است.

موضوع پنهانی در مذاکرات هسته ای وجود ندارد

در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی خبرنگاری از دکتر لاریجانی پرسید : آیا شما از جزئیات مذاکرات ژنو مطلع هستید و برخی نمایندگان اعتراض کرده اند که چرا آنها از جزئیات مطلع نیستند ؟

لاریجانی در پاسخ گفت : تا جایی که من اطلاع دارم موضوع پنهانی در این زمینه وجود ندارد و هرآنچه در رسانه ها اعلام شده همان جرئیات است و موضوع پنهانی نیست .

وی تصریح کرد: در نحوه وصول به نتایج ، گفتگوهای مقدماتی صورت گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است که در نتیجه نهایی تاثیری ندارد و من در مسیر کار مطلع هستم آنچه توافق شده و آنچه اعلام شده یکی است.

راه برون رفت از رکود فعلی راه اندازی تولید در داخل است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید علت اصلی تحقق نیافتن توسعه اقتصادی را در چه می دانید؟ گفت: اصل موضوع که ما باید در اقتصاد نگاه درونی داشته باشیم و روی توانمندی های خودمان سرمایه گذاری کنیم، حرف کاملاً درست، تخصصی و دقیقی است.

لاریجانی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر اقتصاد مقاومتی و یا رونق تولید در داخل تاکید کرده اند حرف کاملاً حساب شده و تخصصی است یعنی در شرایط فعلی این ظرفیت هایی که در داخل کشور وجود دارد اگر بسترهای آن فراهم و به کارآفرینی توجه کافی شود از این موضوع، تولید بیشتر هم برای تأمین داخل و هم برای تأمین بازارهای اطراف ما به وجود می آید.

رئیس مجلس اضافه کرد : در واقع راه برون رفت از رکود فعلی نیز همین است و اگر بخواهیم شغل برای بیکاران به وجود بیاوریم، راه آن راه اندازی تولید در داخل است.

لاریجانی گفت: لذا باید در دولت و مجلس به این موضوع توجه کاملی صورت گیرد.

وی افزود: همان طور که گفتم یکی از سمت گیری های تدوین بودجه در مجلس نیز همین موضوع بود.

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید "تاکنون دولت به تهدیدات نظامی آمریکا، پاسخی نداده و ما به دیپلماسی لبخند از سوی دولت خو گرفته ایم، آیا شما در برابر این تهدیدات لبخند خواهید زد یا اینکه پاسخ خواهید داد؟" گفت: این موضوع بستگی به مسائل دارد یعنی گاهی این تهدیدات که انجام می شود بیشتر برای رفع مشکلاتی است که در زمینه های دیگر داشته اند و دلیلی ندارد ما به آن توجهی کنیم.

لاریجانی افزود: اما برخی از موارد باید با صراحت پاسخ داده شود همانند مواقعی که در مسائل داخلی ایران دخالت می کنند، بنابراین پاسخ به آن بستگی به این موارد دارد.

وی گفت: من در کل تهدیدات آمریکا را خیلی جدی نمی دانم و از قبل نیز این حرف ها با شدت بیشتری مطرح بود و خاصیتی نیز بر آن مترتب نبود.

نمایندگان در چارچوب قانونی می توانند اظهارنظر کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیراً آقای مطهری اظهاراتی در خصوص موضوعات مطرحه کشور اعلام کرد و به دادستانی تهران فراخوانده شد، نظر شما چیست؟

لاریجانی پاسخ داد قبلاً اظهار نظر کردم و طبعاً نمایندگان در چارچوب قانونی می توانند اظهارنظر کنند و اگر از چارچوب خارج شوند،هیئت نظارت بر نمایندگان رسیدگی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اظهارات باید بدون تهمت و افترا باشد بنابراین موضوع از نظر منطق قانونی روشن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه در مباحث توافقنامه ژنو برخی نمایندگان درباره جزئیات مذاکرات اعتراض کردند و برخی از اعضای تیم مذاکره کننده گفته اند که جزئیات را با شما در میان گذاشته اند،

افزود: آنچه که از آن به عنوان ریزه کاری ها باید یاد کرد همین هایی است که در رسانه ها مطرح شده است چیزی غیر از این ندیدم و نشنیدم.

لاریجانی گفت: تفاوت ها فقط در این است که چگونه مذاکرات صورت گرفته تا به این نتیجه رسیده است.

وی افزود: مهم این است که چارچوب مذاکرات درست رعایت شود و من چیز جدیدی که مبهم باشد، نمی بینم.

دیپلمات های کشورمان در مذاکرات ژنو به متن مذاکرات توجه کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : دیپلمات های کشورمان در بحث مذاکرات ژنو به متن مذاکرات توجه کنند.

لاریجانی در ادامه نشست خبری در باره اینکه چه موضعی در خصوص نحوه حمایت از دولت دارید ، افزود : همکاری دولت و مجلس در شرایط فعلی لازم است اما به این معنا نیست که نمایندگان حق اظهار نظر نداشته باشند چرا که برخی از نمایندگان از سر دلسوزی مسائلی را مطرح می کنند.

وی گفت: برآیند حرکت مجلس در موضوع های مختلف بویژه مسائل اقتصادی ، حل و فصل مسائل است که ما این موضوع را در بحث اصلاحیه بودجه 92 و رسیدگی به لایحه بودجه 93 داشتیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی اظهار نظر های نمایندگان مجلس ، بر جو مذاکرات ژنو اثر منفی نمی گذارد ، افزود : این پرونده ، ملی است و باید وفاقی میان قوای مختلف وجود داشته باشد و البته به این معنا نیست که در مجلس نظرات مختلف گفته نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهم این است که در کل ، همکاری های برای حل مسائل ملی باشد.

وی در پاسخ به سوالی منبی بر اینکه پیام شما به برخی مسئولان غربی که مغایر توافقات ژنو اظهار نظر می کنند ،چیست ؟ افزود : این اظهار نظرها تفسیر های خاصی دارد و آنها مصوباتی داشتند که چون نتوانستند محقق کنند از روش های دیگر استفاده می کنند.

لاریجانی گفت : به این اظهار نظرها کاری نداریم و توجه ما به متن مذاکرات است و دیپلمات ها هم باید به متن مذاکرات توجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره قانون هدفمندسازی یارانه ها هم گفت : این قانون از ابتدا بد متولد شد و شاهد اجرای دقیق قانون هم نبودیم.

علی لاریجانی درباره اینکه چه برنامه ای برای تعامل هر چه بیشتر میان ارتباط مجلس و دولت دارید؟ افزود: فرایند تعامل میان دولت و مجلس خوب است و با وجود جریان ها و آرای سیاسی مختلف در مجلس، نگاه رفاقتی میان این دو قوه زیاد بوده و برداشت دو قوه از مصادیق بسیار به هم نزدیک است.

وی گفت: راه ادامه این تعامل، ارتباط بیشتر و گفتگوهای تخصصی و پرهیز از حاشیه هاست.

رئیس مجلس در باره ایراد شورای نگهبان در خصوص تبصره هدفمندی یارانه ها و اجرای هر چه بهتر مرحله دوم این قانون

هم افزود: به طور قطع در اجرای این موضوع مهم باید اصلاحاتی صورت گیرد چونکه این قانون از ابتدا بد متولد شد.

لاریجانی گفت: بی توجهی به تولید، حمل و نقل و بهداشت و درمان در نحوه اجرای این قانون، عوارضی را ایجاد کرد و در گام بعدی باید دقت بسیار زیاد داشت.

وی با اشاره به اینکه در گام دوم ، قطعاً با افزایش قیمت های حامل های انرژی روبرو خواهیم بود ، افزود : اختلاف نظر در باره میزان اصلاح قیمت هاست.

رئیس مجلس گفت : هم اکنون سالانه حدود 42 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه واریز می شود اما پولی که از اصلاح قیمت ها بدست می آید 27 هزار میلیارد تومان است.

لاریجانی افزود: نگرانی عمده این است که این افزایش قیمت ها تا چه حد باشد اما چاره ای جز اجرای گام دوم نداریم.

وی گفت: امیدواریم کمیسیون تلفیق به همه این مسائل توجه کند تا موجب نگرانی مردم نشود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code