جزئیات جدید از آتش سوزی در مدینه

  • ۱۴۲

در حالی که دستگاههای ذیربط همچنان به تحقیقات خود در خصوص حادثه آتش سوزی در یکی از هتلهای مدینه منوره ادامه می‌دهند، برخی منابع خبری دلایل وقوع این حادثه تلخ را اعلام کردند.

 گزارش «شیعه نیوز»، در این حادثه تلخ، بر اساس گزارش منابع رسمی سعودی، متاسفانه دست کم ۱۳ عمره گزار که بیشتر آنها مصری بودند، جان باختند و ۱۳۰ نفر دیگر هم دچار سوختگی و حالت خفگی شدند؛فیصل بن سلمان امیر مدینه منوره در حالی به خانواده‌های جان باختگان آتش سوزی مدینه تسلیت گفته است که پیشتر منابع خبری از کشته شدن ۱۵ عمره گزار خبر داده بودند.عادل الالفی سرکنسول مصر در جده تعداد جان باختگان مصری را ۹ نفر از مجموع ۱۳ نفر اعلام کرده است. دو الجزایری، یک انگلیسی و یک فرد دیگر که هنوز هویتش شناسایی نشده است، جزو دیگر قربانیان این حادثه هستند.

فیصل امیر مدینه با حضور در بیمارستان ملک فهد مدینه منوره از مصدومان این حادثه عیادت کرد.روزنامه الوطن به نقل از آنچه منابع آگاه خوانده، نوشته است انباشت برخی وسایل از جمله پوشش‌های خواب در برخی اتاقها و ذخیره سازی نادرست و غیر اصولی وسایل پلاستیکی سبب شدت آتش سوزی و افزایش دود ناشی از آن شده است و البته سرازیر شدن حدود ۷۰۰ زائر وحشت زده ساکن این هتل برای خارج شدن از این مکان هنگام شنیدن آژیر خطر که البته خیلی دیر صورت گرفت، در افزایش تلفات و مصدومان دخیل بوده است.

خالد مبارک الجهنی سخنگوی رسانه ای اداره دفاع شهری مدینه منوره در گفتگو با الوطن گفته است تیمهای تحقیق همچنان به فعالیت خود در محل وقوع حادثه یعنی هتل اشراق در مرکز مدینه و در جوار حرم مطهر نبوی (صلی الله علیه واله) ادامه میدهند و مقتضیات تحقیق مستلزم اقدامات پیشگیرانه و منع ورود افراد به هتل است، زیرا طرفهای تحقیق کننده هنوز کارشان به اتمام نرسیده است.

به گفته وی، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد عمر ساخت این هتل از دو سال فراتر نمی‌رود و تمام شروط ایمنی هم در این هتل رعایت شده است و دستگاههای ذیربط تا کنون هیچ تخلف قانونی در خصوص شروط و استانداردهای ایمنی مشاهده نکرده اند.

الوطن به نقل از منابع آگاه در کمیته‌های تحقیق کسب اطلاع کرد که انباشت ابر و اسفنج و پوشش‌های خواب در طبقات چوبی در برخی اتاقها و انبار بد تجهیزات و وسایل پلاستیکی سبب شدت یافتن آتش سوزی و تولید دود و به تبع آن سبب افزایش حالت‌های خفگی و افزایش مصدومان شده است.

به گفته این منابع، افزایش تعداد زائرانی که در این هتل اسکان یافته بودند که تعدادشان به حدود ۷۰۰ نفر می‌رسد، سبب هل دادن یکدیگر هنگام خروج شد، زیرا آژیر خطر هم دیر به صدادرآمد و کثرت دود ناشی از آتش سوزی و ضعف سیستم تهویه به سبب آنکه زائران، پنجره‌های اتاقهای خود را هنگام آتش سوزی باز نکرده بودند، از دیگر عوامل افزایش مصدومان و تلفات این حادثه بوده است.به گفته الجهنی، باند بالگردها در هتل آماده بود، اما به دلیل عدم نیاز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی سعودی اقدام به ایجاد کمربند امنیتی در اطراف هتلی که دچار حریق شده بود، کردند و از ورود افراد متفرقه جلوگیری می‌کردند. «بقیع الغرقد» یحتضن
از سوی دیگر جان باختگان حادثه آتش سوزی در قبرستان بقیع به خاک سپرده شدند چرا که به گفته سرکنسول مصر، خانواده‌های متوفیان با دفن آنها در بقیع موافقت کرده بودند.وی گفته بود تمام مصدومان مصری که تعدادشان ۶۱ نفر بود، پس از مداوا در بیمارستانهای ملک فهد و الانصار ترخیص شدند و هم اکنون حالشان خوب است.

از سوی دیگر اداره بهداشت مدینه منوره اعلام کرد تعداد جان باختگان حادثه آتش سوزی، ۱۳ نفر بوده و بیمارستانها هم پذیرای ۱۲۳ مصدوم حادثه بود که تمام آنها پس از درمان لازم، ترخیص شدند و تنها سه مصدوم حادثه همچنان در بیمارستان بستری هستند.امور بهداشت مدینه درباره اینکه چرا ابتدا تعداد قربانیان، ۱۵ نفر اعلام شد، اعلام کرد بیمارستان میقات، دو متوفی مصری را هنگام امدادرسانی مصدومان حادثه پذیرفته بود و بعدا مشخص شد این دو نفر هیچ ارتباطی با حادثه آتش سوزی هتل ندارند و به همین سبب به اشتباه تعداد جان باختگان، ۱۵ نفر اعلام شده بود.

مصدومانی که همچنان در بیمارستان بستری هستند، شامل دو مصری و یک زائر زن از ترکیه هستند که یکی از این مصدومان وضع روحی بدی دارد، زیرا دو کودک خود را در این آتش سوزی از دست داده است.به گفته مدیر اداره بهداشت مدینه، متوفیان از ملیت‌های مختلف بوده، اما بیشتر آنها مصری هستند.

از سوی دیگر اداره دفاع شهری مدینه منوره در بیانیه ای اعلام کرد ۱۰ نفر از متوفیان از سوی خانواده هایشان شناسایی شده اند که شامل یک زن عمره گزار الجزایری، یک عمره گزار انگلیسی و هشت عمره گزار مصری که دو نفر آنها کودک هستند و همچنان اجساد سه نفر شناسایی نشده است و یک افسر تحقیق همچنان در بیمارستان ملک فهد برای کمک به شناسایی متوفیان حضور دارد.عمره گزارانی که از هتل اشراق تخلیه شده اند، در هتلی در جنوب حرم مطهر نبوی (صلی الله علیه واله) اسکان داده شدند.


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code