آیا خداوند قادر است مثل خود را به وجود آورد؟

  • ۱۱۰

با توجه به معناى «قدرت»، پاسخ به این پرسش روشن مى ‏شود. قدرت عبارت است از: مبدأ بودن فاعل مختار، براى کارى که ممکن است از او سربزند. 

هر قدر فاعل از نظر مرتبه وجودى، کامل‏تر باشد، داراى قدرت بیشترى خواهد بود و طبعآ موجودى که داراى کمال بى ‏نهایت باشد، قدرتش نامحدود خواهد بود. امّا باید توجه داشت که کارى که متعلّق قدرت قرار مى‏ گیرد، باید امکان تحقق داشته باشد. پس چیزى که ذاتآ محال یا مستلزم محال باشد، مورد تعلق قدرت واقع نمى ‏شود. چنان‏که نمى ‏توان از پرفسور ریاضى انتظار داشت 2*2 را مساوى هفت قرار دهد.

همچنین قدرت داشتن خدا بر هر کارى، بدین معنا نیست که بتواند خداى دیگرى را بیافریند؛ زیرا خدا، آفریدنى و مخلوق نیست و اگر چیزى آفریده شود؛ خدا نخواهد بود. از این رو همیشه آفریننده برتر از آفریده مى ‏باشد و نمى‏ تواند همانند آفریننده باشد. به عبارت دیگر این امر محال ذاتى است و از حوزه تعلق قدرت، تخصصآ خارج است. 


پی نوشت:
محمد تقی مصباح یزدی، آموزش عقائد، ج1، ص99-100.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code