-
دوشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۷ ق.ظ
-
۹۶
مصائب مدیری در دورهمی تمامی ندارد، همین چند روز پیش بود که صحبتهای ضدزن او مورد انتقاد کاربران واقع شده بود و حالا روزنامه خراسان دست روی نکتهی جالبی گذاشته؛ کامنتهای جعلی! این گزارش را بخوانید.
مصائب مدیری در دورهمی تمامی ندارد، همین چند روز پیش بود که صحبتهای ضدزن او مورد انتقاد کاربران واقع شده بود و حالا روزنامه خراسان دست روی نکتهی جالبی گذاشته؛ کامنتهای جعلی! این گزارش را بخوانید.
یکی از بخشهایی که در سری چهارم برنامه «دورهمی» به آن اضافه شده، خواندن تعدادی از نظراتی است که مردم در صفحه رسمی برنامه در اینستاگرام نوشتهاند. این نظرات معمولا انتقادی، کنایهآمیز و طنز هستند و به سهم خود فضای بامزه برنامه «دورهمی» را تقویت کردهاند، اما ابهام مهمی که درباره کامنتها وجود دارد این است که آیا کاربران و مخاطبان برنامه عینا چنین نظراتی را در صفحه رسمی «دورهمی» نوشتهاند؟
کامنت مردم یا توئیتهای کاربران؟
بعضی از پیامهای بامزهای که مهران مدیری به عنوان کامنت مردم زیر پستهای اینستاگرام برنامه میخواند، بسیار شبیه به توئیتهایی است که کاربران توئیتر پیشتر نوشتهاند. به عنوان مثال، یکی از کاربران در تاریخ ۲۴ اردیبهشتماه توئیتی را درباره گرانی قیمت یخچال منتشر کرده و نوشته است: «یخچالی که دو سال پیش خریدیم ۹ میلیون تومن، امروز قیمت کردم گفت ۵۴ میلیون! الان آوردمش تو تخت پیش خودمون بخوابه.» مدیری این توئیت را در برنامهای که سهشنبه ۶ خردادماه پخش شد، با تغییر جزئی در قیمت یخچال خواند. یکی دیگر از کاربران، ۱۵ اردیبهشت با انتشار توئیتی نوشته: «به نظرم توی شیراز داره یه انقلاب ادبی صورت میگیره.
دوستم خورده زمین، بهش میگم بیا بریم دکتر میگه: روی پام وُوی نمیتونم سم.» مهران مدیری عینا همین توئیت را با تغییر شیراز به ایران، در برنامهای که ۷ خرداد روی آنتن رفته خوانده است. او در برنامهای که ۹ خرداد پخش شد، نیز کامنتی خواند که نوشته بود: «اعلام کردن خط فقر ۹ میلیون تومنه، شخصا پاره خط هستم!» این شوخی پیشتر در قالب یک توئیت به تاریخ ۱۹ اردیبهشت، منتشر شده بود.
میدانیم که ممکن است برخی کاربران این توئیتها را که گاه در شبکههای اجتماعی چرخیده، به صورت کامنت در صفحه «دورهمی» نوشته باشند، اما شائبههای دیگری وجود دارد که باعث میشود ابهامی که درباره کامنتهای مردم وجود دارد، برطرف نشود. علاوه بر شوخیهایی که عینا در توئیتر وجود دارد، جنس شوخی و ادبیات بعضی از کامنتهایی که مدیری میخواند، بیشباهت به جنس شوخیهای خود او در پلاتوهایی که میگوید، نیست. اگر مخاطب همیشگی «دورهمی» بوده باشید، تا حدودی با طنز و زبان شوخیهای پلاتوهای مهران مدیری در برنامه آشنا شدهاید.
خواندن نظرات از روی صفحه منو
مهران مدیری برای خواندن کامنتهای مردم، گوشی تلفن همراهی را برمیدارد و ظاهرا نظرات را از روی آن میخواند، اما او این کامنتها را مانند پلاتوهایی که در برنامه میگوید حفظ کرده و آنها را از روی صفحه اینستاگرام یا چیز دیگری نمیخواند. هرچند که مهران مدیری معمولا گوشی موبایل را طوری دستش میگیرد که صفحه آن برای مخاطب قابل دیدن نباشد و تصویربردار برنامه هم با او همکاری میکند، اما در قسمت ۳۲ که پنج شنبه هشتم خرداد روی آنتن رفت، لحظات پایانی برنامه مهران مدیری کامنتی خواند که نوشته بود چرا هردفعه موبایل او عوض میشود، در این لحظه مدیری گوشی موبایل را برگرداند و در حالی که از این کامنت تعجب کرده بود به موبایل نگاه کرد، اگر خوب به صفحه گوشی او دقت کنید متوجه خواهید شد که صفحه موبایل او روی منو، روشن است و مهران مدیری کامنتها را از حفظ میخواند!
فضای اینستاگرامی در کامنتها
اگر اهل فضای مجازی باشید و کامنتهای پستهایی را که نظرات زیادی دارند خوانده باشید با این فضا آشنا هستید و میدانید که معمولا نظرات مردم در این بخش، به چند دسته تقسیم میشود. عدهای درباره پستی که منتشر شده نظر مرتبطی مینویسند، عدهای از وضعیت اجتماعی گلایه میکنند و عدهای هم کلا به دیگر نظرات و پست مربوطه کاری ندارند، مسیر خود را میروند و کسبوکار خود را تبلیغ میکنند.
کامنتهایی نیز که مهران مدیری در «دورهمی» میخواند، دقیقا چنین فضایی دارد. معمولا یکی از کامنتها شوخی کنایهآمیزی با مشکلات اجتماعی است، بعضی نظرات بیربط و تبلیغاتی هستند و عدهای هم درباره برنامه نظر میدهند. در این بخش سعی شده است که فضایی که در حقیقت بر بخش کامنتها در اینستاگرام حاکم است حفظ شود، اما همچنان شائبههایی وجود دارد.
شگردی برای افزایش فالوئرها
اضافه کردن این بخش به برنامه، علاوه بر این که باعث ایجاد تنوع شده و بخشی از طنز برنامه را تأمین کرده، فایده مهم دیگری هم برای صفحه اینستاگرام برنامه داشته، صفحهای که در واقع متعلق به گروه برنامهساز اول مارکت است و صداوسیما بر آن مالکیت یا مدیریتی ندارد. در «دورهمی» برخلاف دیگر برنامههای تلویزیون، به جای این که صفحه رسمی برنامه، تنها زیرنویس شود یا از زبان مجری تبلیغ شود، با این ترفند، مردم به نوشتن نظر در صفحه اینستاگرام برنامه ترغیب میشوند تا شاید کامنتشان خوانده شود، به این ترتیب تعداد دنبالکنندگان صفحه برنامه بیشتر میشود.
طبق رویکردی که این صفحه تا به حال داشته، اینستاگرام «دورهمی» تنها مختص آن نیست و از این فضا برای تبلیغ برنامههای جدید مهران مدیری، آثار سینمایی و سریالهای او استفاده میشود.
پس از پایان فصل سوم «دورهمی»، کاربری صفحه اینستاگرام این برنامه به صفحه برنامه «شبنشینی» که آن زمان قرار بود در نمایش خانگی تولید شود، تغییر کرد. این صفحه اینستاگرام که مدتها به عنوان یکی از صفحات تبلیغاتی سریال نمایش خانگی «هیولا» هم فعالیت میکرد، به نظر میرسد تکیه فراوانی بر تبلیغات از طریق آنتن تلویزیون دارد.
منبع: برترین ها