-
يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱ ب.ظ
-
۱۲۵
با توجه به معناى «قدرت»، پاسخ به این پرسش روشن مى شود. قدرت عبارت است از: مبدأ بودن فاعل مختار، براى کارى که ممکن است از او سربزند.
هر قدر فاعل از نظر مرتبه وجودى، کاملتر باشد، داراى قدرت بیشترى خواهد بود و طبعآ موجودى که داراى کمال بى نهایت باشد، قدرتش نامحدود خواهد بود. امّا باید توجه داشت که کارى که متعلّق قدرت قرار مى گیرد، باید امکان تحقق داشته باشد. پس چیزى که ذاتآ محال یا مستلزم محال باشد، مورد تعلق قدرت واقع نمى شود. چنانکه نمى توان از پرفسور ریاضى انتظار داشت 2*2 را مساوى هفت قرار دهد.
همچنین قدرت داشتن خدا بر هر کارى، بدین معنا نیست که بتواند خداى دیگرى را بیافریند؛ زیرا خدا، آفریدنى و مخلوق نیست و اگر چیزى آفریده شود؛ خدا نخواهد بود. از این رو همیشه آفریننده برتر از آفریده مى باشد و نمى تواند همانند آفریننده باشد. به عبارت دیگر این امر محال ذاتى است و از حوزه تعلق قدرت، تخصصآ خارج است.
پی نوشت:
محمد تقی مصباح یزدی، آموزش عقائد، ج1، ص99-100.