-
سه شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۳۱ ق.ظ
-
۱۱۱
سیتروئن، 2CV را با توجه به نیازهای جامعه روستایی فرانسه، ارزان، ساده و بادوام طراحی کرده بود و پس از جنگ جهانی دوم میلیونها فرانسوی با آن صاحب ماشین شدند.
تولید 2CV، که مدلی از آن به نام ژیان در ایران فروخته میشد، چهار دهه ادامه داشت و بیش از هشت میلیون دستگاه از مدلهای مختلف آن تولید شد.
سیتروئن معتقد است راه حلی که هفتاد سال پیش باعث موفقیت 2CV شد، میتواند راهگشای مشکل حمل و نقل شهری در آینده باشد و امی وان نمایشی از این راه حل است.
امی وان ماشین الکتریکی دو نفره است که تنها یک و نیم متر طول دارد. وزن ماشین ۴۵۰ کیلوگرم است و حداکثر میتواند تا ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. باتری ماشین با هر بار شارژ میتواند تا صد کیلومتر حرکت کند و شارژ کامل باتریها دو ساعت طول میکشد.
رانندگی با امیوان طبق قوانین برخی کشورهای اروپایی نیازی به گواهینامه ندارد.
برای کاهش هزینهها از تعداد قطعات ماشین تا حد ممکن کاسته شده است. به جز شیشههای جلو و عقب، بقیه پنلها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا درهای ماشین با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز میشود.
این سادگی در داخل ماشین هم دیده میشود. به جای نمایشگر، سیستمی روی فرمان قرار دارد که اطلاعات خودرو را از طریق تلفن همراه به راننده نمایش میدهد و صندلی سرنشین ثابت است و تنها میتوان صندلی راننده را تنظیم کرد. سقف پارچهای ماشین و شیشهها هم مانند مدل 2CV دستی باز و بسته میشود.
هزینه بالای تولید ماشینهای الکتریکی و بیمیلی جوانان به خرید ماشین، باعث شده تولید ماشینهای بسیار کوچک برای خودروسازان سودی نداشته باشد.
سیتروئن میگوید امیوان میتواند راهحلی برای این مشکل باشد؛ ماشین بادوامی که ساخت آن ارزان تمام میشود و به جای فروش به شیوه عادی، میتوان آن را در شهرها به مشتریان کرایه داد.