-
چهارشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۳۹ ب.ظ
-
۱۸۸
مبلغان فرقه «گنابادی» با انتشار پوسترهایی خود را متصل به
ائمه(علیهم السلام) دانسته و قطب فرقه را نائب بر حق امام زمان(عج الله تعالی فرجه)
معرفی میکنند، در حالی که امام(عج الله تعالی فرجه) بعد از وفات آخرین نائب خویش،
هیچ کس را به عنوان نائب خاص معرفی نکردهاند.
به گزارش «شیعه نیوز»، فرقه «نعمتاللهی گنابادی» از جمله فرقههایی است که علاوه
بر انحرافات اعتقادی و تضاد با اسلام ناب همواره بر ضد منافع ملی و کیان تشیع و
توسعه و ترقی مملکت فعالیت داشته است. این فرقه از زمان «شاه نعمتالله ولی»
همواره در مقابل رجال سیاسی مستقل ایستاده و برای دشمنان اسلام و ایران جاسوسی کرده
است.
این فرقه در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج و سایر مراکز استانها گسترش یافته و در فضای سایبری به صورت آشکار بر ضد مراجعیت و انقلاب اسلامی تبلیغ میکند، مهمترین دلیل رشد این فرقه، فعالیت تشکیلاتی و حزبی آنان است. فرقه نعمتاللهی گنابادی با وجود اینکه شعار دوری از فعالیتهای سیاسی را مطرح کرده، اما از سیاسیترین گروههای دراویش است.
یکی از قطبها مدتها عضو «نهضت آزادی» بوده و هنوز هم در جلسات آنان شرکت میکند، به علاوه مشایخ و مجازهای این فرقه در شهرهای مهم و حتی خارج از کشور گسترش یافتهاند و کمکهای مالی قابل توجهی را برای فعالیت آنان ارسال میکنند، سران این فرقه با همین کمکها مؤسسههای خیریه درمانی، آموزشی و حتی کاریابی راه انداخته و توانستهاند عده زیادی از اقشار فقیر جامعه را گرد خود جمع کنند. همچنین چندین مؤسسه اقتصادی در گناباد تأسیس کرده و در حال توسعه فعالیتهای انحرافی خود هستند.
جلسات اکثر فرقههای درویشی در خانههای مریدان برگزار میشود، با این وجود قطب و مشایخ این فرقه مرتباً در حال تأسیس خانقاههای جدید یا توسعه خانقاههای قدیمی خود هستند، جالب اینکه آنها تمامی خانقاههای خود را «حسینیه» مینامند، در حالی که اقطاب آنان هیچ اعتقادی به عزاداری سنتی و تشکیل هیئتهای حسینی ندارند، در واقع نام حسینیه پوششی برای خانقاههای آنان است. به جرأت میتوان گفت آنچه موجب رشد و توسعه آنان شده، سیاسیکاری و روشهای منافقانه آنهاست.
*شگردهای تبلیغی فرقه گنابادی
- بهرهمندی از کمکهای مالی گسترده
در حال حاضر برای این فرقه به اندازه تمام فرقههای درویشی کشور از آمریکا، کانادا، امارات و سایر کشورهای معاند پول حواله میشود، مهمترین منابع مالی آنان پس از کمکهای خارجی، داخلی و عشیریه دراویش، عایدات شرکتها و مؤسسههای اقتصادی فرقه است.
- فعالیت تشکیلاتی فرقه
در حال حاضر افزون بر ۱۳ شیخالمشایخ و شیخ، تعداد زیادی مجاز نماز و مرشد از طرف قطب در سراسر کشور مشغول فعالیت تبلیغی هستند، وقایعی که در چند سال اخیر در قم، بروجرد و اصفهان رخ داد، به واسطه مشایخ و مجاز نمازهای این فرقه هدایت میشد، آنها با وجود خراب شدن حسینیهشان (خانقاه) در این شهرها، همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
- جذب گسترده و راههای جذب افراد
مبلغان فرقه، منافقانه با انتشار پوسترهایی خود را متصل به ائمه معصومین(علیهم السلام) دانسته و قطب فرقه را نائب بر حق امام زمان(عج الله تعالی فرجه) معرفی میکنند، در حالی که امام زمان(عج الله تعالی فرجه) بعد از وفات آخرین نائب خویش، هیچ کس را به عنوان نائب خاص معرفی نکردهاند، آنها با صرف منابع مالی کلان در سراسر کشور سرگرم جذب جوانان ناآگاه هستند.
این فرقه برای جذب افراد مختلف شیوههای مختلفی دارد:
الف) شیوه جذب افراد عادی
برای جذب این افراد چند راه وجود دارد، با توجه به هزینههای بسیار زیاد کلاسهای کنکور و همچنین هزینههای سرسامآور درمانی، آنها برای جذب این دسته از افراد، کلاسهای کنکور، خدمات پزشکی رایگان، سفره اطعام و این قبیل روشها را تدارک دیدهاند و پس از شرکت افراد در این کلاسها و حضور در مطبها، آنها را مجاب به شرکت در مجالس درویشی میکنند، همچنین دانشآموزانی که از کلاسهای کنکور رایگان بهرهمند میشوند، عناصر بسیار خوبی برای تبلیغ این فرقه در مدارس هستند.
ب) شیوه جذب افراد با میزان متوسطی از آگاهی
آنها برای جذب این افراد به غیر از روشهای یادشده، برهان و سفسطههایی نیز دارند؛ در همین راستا از کتاب «کلیات اسلامی» شهید مطهری(بخش عرفان) و جمله ایشان در مورد عرفا و تصوف که در معرفی عرفان قرن نهم از شاه نعمتالله ولی و فرقه نعمتاللهی نام برده سوءاستفاده میکنند، در حالی که ایشان از بردن نام او قصدی بر تأیید نداشته و فقط برای معرفی بوده است، به علاوه با چسباندن خود به علمای عارفی نظیر علامه طباطبایی، حسنزاده آملی و غیره داستانهای کذبی برای افراد تازه وارد تعریف میکنند.
ج) شیوه جذب افراد آگاه و شاخص در جامعه
فرقه نعمتاللهی از دیرباز جزء ثروتمندترین فرق درویشی به شمار میآمده و در حال حاضر نیز این فرقه به عنوان قویترین انشعاب این سلسله با موقوفات و اموال زیادی که در دست دارد به جذب افراد شاخص و معروف میپردازد، برنامهریزان و مبلغان این فرقه برای جذب اساتید دانشگاهی نیز برنامههایی نظیر اعطای کمک هزینه تحصیلی، تدارک سفرهای خارجی، تملق و چاپلوسی و ... را مدنظر قرار داده و توانستهاند جمعی از افراد تحصیلکرده دانشگاهی و حوزوی را جذب کنند.
- اباحیگری و حلال شمردن بعضی محرمات برای جذب افراد لاابالی
بسیاری از افراد دوست دارند تابع مرام و مسلکهایی باشند که هم دین داشته باشند و هم دین آنان تعراضی با شهوات و امیالشان نداشته باشد، از این رو دراویش سعی کردهاند برای جذب آنان دینی ارائه دهند که در آن حلال و حرام، محرم و نامحرم، تقید یا عدم تقید به عبادات و تولی و تبری خیلی اهمیت نداشته و با این شگرد، افراد لاابالی و راحتطلب را دور خود جمع کنند.
- بدعتگذاری در دین
در دین مبین اسلام، مردان از گذاشتن شارب نهی شدهاند، اما این افراد با ادلهای که برای خود میآورند همچون کم کردن شهوت، اختفای ذکر گفتن برای رفع ریا، کم خوردن غذا و از این قبیل آن را حلال و یکی از الزامات عرفان جلوه میدهند. یکی از شبههایی که توسط این افراد در دین وارد میشود، بحث شریعت، طریقت و حقیقت است که در مطرح کردن آن نیات شوم خود را پنهان کرده و با سبکی جدید و فریب دهنده آن را ارائه میدهند و میگویند که این سه مانند گردو هستند و وقتی پوستهای آن را که شریعت و طریقت است شکافتند، به مغز آنکه حقیقت است، میرسند و دیگر نیاز به پوستهای آن نیست در نتیجه، تمامی مسائل مربوط به شریعت همچون نماز، روزه و ... و حتی مسائل مربوط به طریقت همچون مستحبات را برای ادامه مسیر دین ضروری نمیدانند.
این فرقه در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج و سایر مراکز استانها گسترش یافته و در فضای سایبری به صورت آشکار بر ضد مراجعیت و انقلاب اسلامی تبلیغ میکند، مهمترین دلیل رشد این فرقه، فعالیت تشکیلاتی و حزبی آنان است. فرقه نعمتاللهی گنابادی با وجود اینکه شعار دوری از فعالیتهای سیاسی را مطرح کرده، اما از سیاسیترین گروههای دراویش است.
یکی از قطبها مدتها عضو «نهضت آزادی» بوده و هنوز هم در جلسات آنان شرکت میکند، به علاوه مشایخ و مجازهای این فرقه در شهرهای مهم و حتی خارج از کشور گسترش یافتهاند و کمکهای مالی قابل توجهی را برای فعالیت آنان ارسال میکنند، سران این فرقه با همین کمکها مؤسسههای خیریه درمانی، آموزشی و حتی کاریابی راه انداخته و توانستهاند عده زیادی از اقشار فقیر جامعه را گرد خود جمع کنند. همچنین چندین مؤسسه اقتصادی در گناباد تأسیس کرده و در حال توسعه فعالیتهای انحرافی خود هستند.
جلسات اکثر فرقههای درویشی در خانههای مریدان برگزار میشود، با این وجود قطب و مشایخ این فرقه مرتباً در حال تأسیس خانقاههای جدید یا توسعه خانقاههای قدیمی خود هستند، جالب اینکه آنها تمامی خانقاههای خود را «حسینیه» مینامند، در حالی که اقطاب آنان هیچ اعتقادی به عزاداری سنتی و تشکیل هیئتهای حسینی ندارند، در واقع نام حسینیه پوششی برای خانقاههای آنان است. به جرأت میتوان گفت آنچه موجب رشد و توسعه آنان شده، سیاسیکاری و روشهای منافقانه آنهاست.
*شگردهای تبلیغی فرقه گنابادی
- بهرهمندی از کمکهای مالی گسترده
در حال حاضر برای این فرقه به اندازه تمام فرقههای درویشی کشور از آمریکا، کانادا، امارات و سایر کشورهای معاند پول حواله میشود، مهمترین منابع مالی آنان پس از کمکهای خارجی، داخلی و عشیریه دراویش، عایدات شرکتها و مؤسسههای اقتصادی فرقه است.
- فعالیت تشکیلاتی فرقه
در حال حاضر افزون بر ۱۳ شیخالمشایخ و شیخ، تعداد زیادی مجاز نماز و مرشد از طرف قطب در سراسر کشور مشغول فعالیت تبلیغی هستند، وقایعی که در چند سال اخیر در قم، بروجرد و اصفهان رخ داد، به واسطه مشایخ و مجاز نمازهای این فرقه هدایت میشد، آنها با وجود خراب شدن حسینیهشان (خانقاه) در این شهرها، همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
- جذب گسترده و راههای جذب افراد
مبلغان فرقه، منافقانه با انتشار پوسترهایی خود را متصل به ائمه معصومین(علیهم السلام) دانسته و قطب فرقه را نائب بر حق امام زمان(عج الله تعالی فرجه) معرفی میکنند، در حالی که امام زمان(عج الله تعالی فرجه) بعد از وفات آخرین نائب خویش، هیچ کس را به عنوان نائب خاص معرفی نکردهاند، آنها با صرف منابع مالی کلان در سراسر کشور سرگرم جذب جوانان ناآگاه هستند.
این فرقه برای جذب افراد مختلف شیوههای مختلفی دارد:
الف) شیوه جذب افراد عادی
برای جذب این افراد چند راه وجود دارد، با توجه به هزینههای بسیار زیاد کلاسهای کنکور و همچنین هزینههای سرسامآور درمانی، آنها برای جذب این دسته از افراد، کلاسهای کنکور، خدمات پزشکی رایگان، سفره اطعام و این قبیل روشها را تدارک دیدهاند و پس از شرکت افراد در این کلاسها و حضور در مطبها، آنها را مجاب به شرکت در مجالس درویشی میکنند، همچنین دانشآموزانی که از کلاسهای کنکور رایگان بهرهمند میشوند، عناصر بسیار خوبی برای تبلیغ این فرقه در مدارس هستند.
ب) شیوه جذب افراد با میزان متوسطی از آگاهی
آنها برای جذب این افراد به غیر از روشهای یادشده، برهان و سفسطههایی نیز دارند؛ در همین راستا از کتاب «کلیات اسلامی» شهید مطهری(بخش عرفان) و جمله ایشان در مورد عرفا و تصوف که در معرفی عرفان قرن نهم از شاه نعمتالله ولی و فرقه نعمتاللهی نام برده سوءاستفاده میکنند، در حالی که ایشان از بردن نام او قصدی بر تأیید نداشته و فقط برای معرفی بوده است، به علاوه با چسباندن خود به علمای عارفی نظیر علامه طباطبایی، حسنزاده آملی و غیره داستانهای کذبی برای افراد تازه وارد تعریف میکنند.
ج) شیوه جذب افراد آگاه و شاخص در جامعه
فرقه نعمتاللهی از دیرباز جزء ثروتمندترین فرق درویشی به شمار میآمده و در حال حاضر نیز این فرقه به عنوان قویترین انشعاب این سلسله با موقوفات و اموال زیادی که در دست دارد به جذب افراد شاخص و معروف میپردازد، برنامهریزان و مبلغان این فرقه برای جذب اساتید دانشگاهی نیز برنامههایی نظیر اعطای کمک هزینه تحصیلی، تدارک سفرهای خارجی، تملق و چاپلوسی و ... را مدنظر قرار داده و توانستهاند جمعی از افراد تحصیلکرده دانشگاهی و حوزوی را جذب کنند.
- اباحیگری و حلال شمردن بعضی محرمات برای جذب افراد لاابالی
بسیاری از افراد دوست دارند تابع مرام و مسلکهایی باشند که هم دین داشته باشند و هم دین آنان تعراضی با شهوات و امیالشان نداشته باشد، از این رو دراویش سعی کردهاند برای جذب آنان دینی ارائه دهند که در آن حلال و حرام، محرم و نامحرم، تقید یا عدم تقید به عبادات و تولی و تبری خیلی اهمیت نداشته و با این شگرد، افراد لاابالی و راحتطلب را دور خود جمع کنند.
- بدعتگذاری در دین
در دین مبین اسلام، مردان از گذاشتن شارب نهی شدهاند، اما این افراد با ادلهای که برای خود میآورند همچون کم کردن شهوت، اختفای ذکر گفتن برای رفع ریا، کم خوردن غذا و از این قبیل آن را حلال و یکی از الزامات عرفان جلوه میدهند. یکی از شبههایی که توسط این افراد در دین وارد میشود، بحث شریعت، طریقت و حقیقت است که در مطرح کردن آن نیات شوم خود را پنهان کرده و با سبکی جدید و فریب دهنده آن را ارائه میدهند و میگویند که این سه مانند گردو هستند و وقتی پوستهای آن را که شریعت و طریقت است شکافتند، به مغز آنکه حقیقت است، میرسند و دیگر نیاز به پوستهای آن نیست در نتیجه، تمامی مسائل مربوط به شریعت همچون نماز، روزه و ... و حتی مسائل مربوط به طریقت همچون مستحبات را برای ادامه مسیر دین ضروری نمیدانند.