-
شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷ ق.ظ
-
۳۴۴
با نگرش دقیق میتوان گفت در هیچ مکتب و گرایشی مانند مکتب اسلام حریم وحقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته است. در دیدگاه اسلام زن به عنوان شخصیتی گران بها در ابعاد مختلف ایفای نقش میکند،
اما حریم و مدار او هرگز با مردان آمیخته نمیشود، مکانهای عمومی، جلوه گاه جاذبههای جنسی او نیست؛ رسالت و ایفای نقش اجتماعی او، همسرداری، خانهداری و تربیت فرزند را کمرنگ نمیکند؛ میان افراطِ اختلاط و تفریط محدودیت، راه سوم «حریم» را در پیش گرفته است و غیرت و عفت او، راه هر گونه ابتذال جنسی و التذاذ را بر اغیار بسته است.
قرآن کریم زن را فوق مسایل گروهی و قبیلهای مطرح میسازد و به او شخصیتی جهانی میبخشد به گونهای که زن نیک کرداری چون همسر فرعون را برای همة مؤمنان ـ اعم از مرد و زن ـ به عنوان الگو معرفی مینماید.[1]
در طول تاریخ اگر مردان نقش آفرین و تاریخساز را مشاهده میکنیم، در کنار آنان نقش زنانی موفق و تأثیرگذار را نیز نباید فراموش کنیم.
در همة انقلابها زنان تأثیر فراوانی در پیشبرد اهداف آن انقلاب داشتهاند. انقلاب جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ـکه اهداف همة انبیا و اولیای الهی به طور کامل در آن تحقق پیدا خواهد کرد ـ نیز از این مطلب مستثنا نخواهد بود و زنان نقش مؤثری در پیروزی حق بر باطل و تحقق دولت کریمة مهدوی ایفا خواهند کرد
در میان روایاتی که حضور و نقش زنان در حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را مطرح میکنند، چند دسته از روایات بیشتر قابل توجه میباشند:
1. روایاتی که بیانگر حضور 50 زن در بین یاران اصلی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد:
امام باقر علیه السلام میفرمایند:
«به خدا قسم سیصد و سیزده نفر میآیند، که پنجاه نفر از این عده زن هستند.»[2]
در روایات 313 نفر را دستیاران و حکام حضرت معرفی میکنند: آنان وزیران اویند که از جانب او سنگینی بار حکومت را بر دوش میکشند» و «هُم النُّجَبَاءِ وَ الْقُضَاةُ و َالْحُکَّام وَ الْفُقَهَاء فِی الدِّین». «آنان برترین ها، قاضیان، حاکمان و فقیهان در دیناند.»[3]
امام باقر علیه السلام میفرمایند: «در زمان حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به همة مردم حکمت و علم بیاموزند؛ تا آن جا که زنان در خانهها با کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم قضاوت میکنند.»[4]
2. روایاتی که حضور 400 زن آسمانی را در حکومت حضرت مهدی (عج) مطرح میکنند:
از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم نقل شده است: «عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایستهترین افراد، روی زمین خواهد آمد.»[5]
3. رجعت زنان نیز در بعضی از روایات مطرح شده است:
امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر فرمودند: «همراه حضرت قائم علیه السلام سیزده زن هستند.... گفتم: آن سیزده نفر را نام ببرید. فرمود: قنوا دختر رشید، امّ ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، ام خالد احمیه، امّ سعید حنفیّه، صیانه ماشطه و ام خالد جهنّبیه»[6]
این افراد هر کدام در جهتی و عمدتاً در جهاد با دشمنان خدا از خود شایستگیهایی نشان دادهاند. برخی از آنان مانند صیانه، مادر چند شهید بوده است و خود نیز با وضعی جانسوز به شهادت رسید.[7]
برخی چون سمیّه در راه دفاع از عقیدة خود سختترین شکنجهها را تحمل کرده و تا پای جان از عقیدة خود دفاع کردهاند.[8] برخی نیز به خاطر پاکی و شایستگیهایی که در وجود خود داشتهاند افتخار مصاحبت با پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام را در کارنامة خود دارند و مورد عنایات ویژة معصومان علیهم السلام قرار گرفتهاند و ثابت کردهاند که در حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز میتوانند نقش آفرینی نمایند.
با توجه به روایاتی که بیانگر حضور زنان در حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد، نقش زنان را در موارد زیر میتوان جستجو کرد:
نمایندگی از جانب جامعة زنان در حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، انجام فعالیتهای فرهنگی و پاسخ گویی به مسائل شرعی بانوان، مدیریت و برنامهریزی، پیام رسانی و برحذر داشتن مردم از فرهنگ شیطانی دجال،[9] مداوای زخمیها و پرستاری از بیماران، رساندن مهمات و آب و غذا به رزمندگان، تشویق رزمندگان برای عزیمت به جبهه و تشویق آنها در صحنه نبرد و روحیه بخشیدن به رزمندگان و....
از آن جا که یکی از مهمترین راههای نقش آفرینی ایجاد الگوهای رفتاری است، این زنان میتوانند برای بانوان عصر ما اسوه و الگوی رفتاری باشند. بانوان منتظر، نظیر دوران انقلاب و دفاع مقدس؛ میتوانند با کسب ویژگیهای بارز این بانوان سرافراز، خود را به قافلة یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک نمایند.
با مطالعة زندگی این بانوان نمونه به نکات مهم و ویژگیهای بارزی برخورد میکنیم؛ مانند:
ایمان و عشق به خدا، امام شناسی و معرفت نسبت به حجت خدا، تولی و تبری، شهادت طلبی، صبر و استقامت در راه خدا، گذشتن از جان و مال و اولاد برای حفظ دین، عبادت و بندگی خالصانة خدا، آموختن احکام شرعی و آشنایی با مسائل حلال و حرام، انجام امور عام المنفعه و گره گشایی از کار مردم، ارتباط با قرآن کریم، تربیت فرزندان صالح و...
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . تحریم / 11.
[2] . بحارالانوار، ج 52، ص223، حدیث 87..
[3] . معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص37.
[4] . الغیبة نعمانی، ص239.
[5] . معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص515.
[6] . اثباة الهداة، ج7، صص150-171.
[7] . منهاج الدموع، ص93.
[8] . سفینة البحار، ج4، ص303.
[9] . کنزالعمال، ج14، ص602.