وقتی غسال هم به گریه می افتد/ آمریکا اسراییل را مذاکرات هسته‌ای با ایران مطلع نمی‌کند

  • ۴۶۷
به گزارش شبکه ۲ اسراییل در روز یکشنبه،‌ آمریکا دیگر اسراییل را از روند مذاکرات هسته‌ای با ایران مطلع نمی‌کند. این گزارش به سرعت توسط‌ آمریکا و اسراییل تکذیب شد.
اوباما سال گذشته گفته بود اگر گزینه‎ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک تک پیچ و مهره‎های برنامه هسته‎ای آنها را حذف کنیم و احتمال داشتن برنامه هسته‎ای ایران را کلاً از بین ببریم تا در نتیجه قابلیت‎های نظامی آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب می‎کردم. در صورت شکست توافق به دست آمده در ژنو همه گزینه ها روی میز بوده و امکان به کارگیری تحریم های بیشتر و یا حتی استفاده از گزینه نظامی نیز وجود دارد.

موضع قبلی دولت اوباما با موضع فعلی این کشور در مذاکرات متفاوت است. این کشور خود را بسیار نزدیک‌تر به یک توافق هسته‌ای می‌بیند و احتمالا زیاده‌خواهی نخست وزیر اسراییل، نتانیاهو باعث عدم همکاری دولت اوباما شده است. نتانیاهو طی ماه‌های گذشته بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده که هر گونه توافق با ایران غیر قابل قبول است

طبق گزارش شبکه ۲ اسراییل، مشاور امنیت ملی آمریکا، سوزان رایس تماس خود را با مشاور امنیت ملی اسراییل، کوهن در مورد مذاکرات قطع کرده است. همچنین به نقل از مذاکره کننده ارشد آمریکا،‌ وندی شرمن گفت که او دیگر اطلاعات خود را با اسراییل در میان نمی‌گذارد.

این شبکه ضمن محکوم کردن این حرکت، آن را انتقام دولت اوباما از نتانیاهو برای سخنرانی برنامه ریزی شده او در ماه بعد در کنگره عنوان کرده است.

روابط دیپلماتیک این دو متحد به دلیل دعوت کنگره از نتانیاهو بدون هماهنگی با کاخ سفید، در هفته‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است. نتانیاهو ماه قبل دعوت عضو کنگره، جان بوهنر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای سخنرانی در کنگره را دریافت کرد. اما کاخ سفید ضمن نارضایتی اعلام کرد که بوهنر این دعوت را با کاخ سفید و یا دموکرات‌های کنگره هماهنگ نکرده است.

چند گروه یهودی گفته‌اند که این سفر عاقلانه نیست و از نتانیاهو و بوهنر خواسته‌اند که آن را به بعد از انتخابات اسراییل موکول کنند. نتانیاهو می‌گوید او مصمم به رفتن است، هر چند، تعدادی نماینده دموکرات اعلام کرده‌اند که در سخنرانی وی شرکت نخواهند کرد.

بوهنر یکشنبه اعلام کرد که دعوت او بدون تایید کاخ سفید بود زیرا نمی‌خواست مداخله‌ای پیش آید. او همچنین دولت اوباما را به دشمنی را اسراییل متهم کرد

او همچنین گفت که حس می‌کند که برخلاف مناظره‌های این روزها بر سر تقلیل دادن تحریم‌ها بر ایران، باید به مداخله‌های کاخ سفید پایان دهد.

او در مصاحبه با فاکس نیوز گفته، دشمنی این دولت با نتانیاهو در واشنگتن یک امر مخفی نیست. در واقع من نمی‌خواستم آن‌ها مانع شوند. این پیام مهمی است که مردم آمریکا باید بشنوند. من خوشحالم که او دارد می‌آید و منتظر شنیدن حرف‌های او هستم.

اوباما درخواست نتانیاهو برای ملاقات با وی در ماه بعد را رد کرده و اعلام کرده به دلیل انتخابات پیش روی نتانیاهو در ماه بعد، دیدار با وی خلاف پروتکل دیپلماتیک است. همچنین او در مصاحبه سال قبل خود، با اشاره به خواسته نتانیاهو که می‌گوید هیچگونه فعالیت غنی‌سازی نباید در خاک ایران صورت بگیرد، گفت که گزینه برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران، با واقعیت فاصله دارد. چنین انتظاری به همان اندازه غیرواقعی است که کنگره آمریکا همه طرح ها و لوایح پیشنهادی او را تصویب کند.

علی‌رغم مخالفت ریاست جمهوری آمریکا و دموکرات‌های کنگره، نتانیاهو گفته که برای رساندن پیام خود در کنگره مصمم است.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code