دوست ایران، نخست وزیر ترکیه می شود؟

  • ۵۱۵
ه نقل از هاآرتص، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در توصیف هاکان فیدان که تا 10 روز پیش رئیس سازمان ملی اطلاعات ترکیه بود گفت: «او حافظ تمام اطلاعات محرمانه است.»
در مقابل، مقامات سرویس اطلاعات اسرائیل در مورد فیدان می گویند: «او همان شخصی است که اطلاعات محرمانه اسرائیل را به ایران فروخت.»

بر اساس پیش بینی مفسران ترک او «نخست وزیر بعدی ترکیه» خواهد بود.

همانطور که مناسب «حافظان اطلاعات محرمان» است، فیدان تقریبا هرگز به طور عمومی سخنرانی نداشته اما به نظر می رسد وی با ترک پست خود- علیرغم مخالفت علنی اردوغان- و شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور که طی ماه ژوئن برگزار می شود، قصد دارد قدرت خود را گسترش دهد. اما هنوز کاملا مشخص نیست که او واقعا علیه خواسته های اردوغان ایستادگی کرده باشد. شاید تمامی این مسائل یک نمایش باشد؟

چه چیز واقعا باعث شد که این مقام اطلاعاتی 47 ساله شغل موفق خود در مرکز موسسه ای با قدرتی قابل توجه را ترک کند تا از طرف حزب حاکم عدالت و توسعه وارد سیاست شود؟ مفسران ترک در اینباره اختلاف نظر دارند.

یکی از مقامات حاضر در حزب حاکم اردوغان به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت: «فیدان خود را آماده پست نخست وزیری می کند تا پس از انتخابات جایگزین احمد داووداغلو شود. او قصد ندارد یک عضو عادی پارلمان باشد، بلکه به دنبال تبدیل شدن به قدرتمندترین شخص کشور است و اصلا دور است تصور نیست که این مسئله با هماهنگی اردوغان صورت گرفته باشد. چنین اقدامی نمی تواند بدون موافقت رئیس جمهور انجام شده باشد.»

ضمن اینکه برخی مفسران معتقدند ممکن است فیدان برای پست نخست وزیری منصوب نشده باشد، بلکه وزارت کشور هدف اصلی او باشد؛ پستی که به وی ظرفیت برآورده کردن رویاهای اردوغان در عرصه سیاست داخلی را می دهد و در این صورت وی قدرتی به مراتب بیشتر از نخست وزیر خواهد داشت.  

هاآرتص در حالی از احتمال تصاحب پست نخست وزیری ترکیه توسط فیدان ابراز نگرانی می کند که اسرائیل وی را مظنون به داشتن روابط با مقامات جمهوری اسلامی در تهران کرده است. 

بر اساس گزارش واشنگتن پست، به گفته مقامات اسرائیلی، فیدان روابط دوستانه‌ای با تهران دارد و چند سال پیش مأموران اطلاعاتی اسرائیل در گفت‌وگو با مأموران سازمان سیا با لحنی طنزگونه از هاکان فیدان به عنوان «رئیس دفتر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در آنکارا» یاد کرده‌اند.

در همین راستا در سال ۸۹ اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز از انتخاب هاکان فیدان به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته بود که وی «حامی» جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز در مقاله ای نوشته بود که هاکان فیدان که از مشاوران اصلی رجب طیب اردوغان است سه سال پیش، پس از احراز پست ریاست سازمان اطلاعات ترکیه از سوی هم‌پیمانان ترکیه متهم شد اطلاعات حساسی که توسط آمریکا و اسرائیل جمع‌آوری شده‌بود را به ایران منتقل کرده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، اطلاعاتی که فیدان به ایران تحویل داده شامل ارزیابی‌های محرمانه آمریکا درخصوص دولت ایران می‌شده و این اقدام فیدان در راستای سیاست همگرایی اردوغان با تهران انجام شده‌است.

این روزنامه مدعی بود که پس از «بهار عربی» آقای اردوغان سیاست همگرایی با تهران را کنار گذاشت و به دنبال آن هاکان فیدان نیز از مقامات تهران فاصله گرفت.
  • “She doesn´t realize we are the bloodiest animals on this planet who likes to kill even if he is not huy.;ng”rIf you would like to know the murderous extent of human viciousness, just take a look over the fireplace.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code