تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده/ نوبخت: وحدت مجلس و دولت راهگشا بود

  • ۲۳۵

 هرچند کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و احتمال بروز کسری بودجه 31 هزار میلیارد تومانی نگرانی هایی را برای آینده اقتصاد ایران در سال 94 ایجاد کرده است ولی امروز کلیات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در همین حال رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در آخرین اظهارنظرهای خود به دفاع از رابطه دولت و مجلس پرداخت و ابراز امیدواری کرد که وضعیت اقتصادی ایران طی سال 94 به سمت بهبود برود. پیش از این رئیس جمهور و وزیرامور اقتصادی و دارایی در اظهارنظرهای خود از تورم 15 درصدی برای سال آینده و رشد اقتصادی 2 درصدی خبر داده بودند. در صورتی که کسری بودجه ای در دخل و خرج اقتصاد ایران رخ ندهد، امکان اجرای 75 هزار پروژه عمرانی روی زمین مانده اقتصاد ایران نیز مهیا می شود و شاخص های کلان اقتصادی ایران به سمت بهبود می رود. 

پیش از این دولت اظهار امیدوارای کرده بود که باهمراهی مجلس شرایطی را برای اداره اقتصاد کشور با وجود کاهش منابع نفتی ایجاد کند. گزارش های سازمان امور مالیاتی نیز نشان می دهد که طی سال 93 دولت موفق شده است بیش از 90 درصد از درآمدهای مالیاتی را محقق کند. همین جریان سبب شده تا قوه مجرییه و مجلس امیدوار به اداره اقتصاد ایران طی سال 94 با اتکاء به درآمدهای غیرنفتی شوند. 

در همین حال معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در آخرین اظهارنظرهای خود که خبرگزاری مهر منتشر کرده گفته است: به عنوان سخنگوی دولت اعلام می کنم هر قدر حلقه محاصره تنگ تر شود در سایه وحدت دولت و مجلس کشور را اداره می کنیم.

جلسه نوبت عصرمجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایجه بودجه سال ۹۴ در دستور کار مجلس قرار گرفت.نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در دفاع از کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه ۹۴ شرایطی متفاوت دارد؛ قیمت نفت در سالهای اخیر هیچگاه به این حد تنزل نکرد.وی گفت: با این فشار سیاسی بدخواهان انقلاب مترصدند آثار ضعف و ناراحتی را در نظام جمهوری اسلامی مشاهده کنند.

نوبخت ادامه داد: بنده به عنوان سخنگوی دولت اعلام می کنم هر قدر فشار بر دولت سخت شده و حلقه محاصره تنگ تر شود در سایه وحدت بین فرزندان این ملت یعنی دولت و مجلس، این کشور را اداره می کنیم.

به گزارش مهر این اظهارات نوبخت احسنت و حمایت نمایندگان را در پی داشت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: باید از مجلس قدردانی کنم که در ۷۰ روزی که لایحه بودجه را تقدیم کردیم حقا و انصافا برای گره گشایی بدون هیچ منفعتی تلاش کردند تا دولت را در این شرایط دشمن شاد نکنند.

وی با بیان اینکه من از سوی دولت از مجلس و کمیسیون تلفیق تشکر می کنم، خاطرنشان کرد: امروز شما در معرض ارزیابی و قضاوت قرار دارید، دیگران نیز در حال قضاوت و ارزیابی هستند و مرتبطین آنها نظاره گر این تعامل دولت و مجلس می باشند تا در همین اولین ساعات خبر شبکه هایشان موضوع رابطه دولت و مجلس را در شرایط تحریم ارزیابی و تحلیل کنند.

نوبخت ادامه داد: بودجه یک پیش‌بینی از منابع و مصارف است که در راستای تحقق اهداف و سیاست‌ها ارائه می‌شود. باید توجه داشت که آنچه ما در لایحه بودجه ۹۴ دیدیم، متناسب با سیاست‌های کلی، برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است یا نه؟

وی افزود: لایحه بودجه چهار هدف و سیاست را دنبال می‌کرد؛ اول رشد سرمایه‌گذاری، از دو سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بر کشور حاکم بوده است، اما سال آینده با اجرای بودجه ۹۴، رشد اقتصادی کشور به مثبت سه درصد و رشد سرمایه‌گذاری به مثبت چهار درصد خواهد رسید که در راستای برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های ابلاغی و اقتصاد مقاومتی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از ماه‌ها نرخ تورم از ۴۰ درصد به ۱۴ درصد کاهش یافته است، گفت: شما حداکثر در بودجه ۹۴ نرخ تورم ۱۴ درصد را شاهد خواهید بود.

نوبخت خطاب به مخالفان کلیات لایحه بودجه، گفت: از دوستانی که می‌خواهند به کلیات رای نداده و کلیات لایحه بودجه را به کمیسیون برگردانند، سئوال می‌کنم شما چه اقداماتی را در بودجه ۹۴ مطلوب می‌دانستید که دولت انجام دهد؟

وی خاطر نشان کرد: در بودجه سال ۹۴ وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم و کمترین وابستگی به نفت در بودجه در نظر گرفته شد. کمیسیون تلفیق حتی این رقم را نیز کاهش داد تا وابستگی بودجه جاری به نفت کاهش یابد.

سخنگوی دولت با طرح این سئوال که دیگر چه کاری می‌کردید، اظهار داشت: باید اثر اقتصاد مقاومتی را در بودجه دید، ترکیب منابع در راستای اقتصاد مقاومتی است.

نوبخت تاکید کرد: کلیات بودجه را به تصویب برسانید تا رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کنند. در شرایط سخت تحریم، کلیات لایحه بودجه با اکثریت مطلق به تصویب رسید که پیام ناامیدکننده‌ای برای کسانی دارد که با کاهش قیمت نفت، می‌خواستند ایران را شکست دهند.

وی با بیان اینکه اگر ابهام یا مشکلی در لایحه وجود دارد، می‌توان در صحن آن را بررسی کرد، اظهار داشت: عدم تصویب کلیات لایحه بودجه بدین معناست که علی‌رغم اینکه دولت بودجه را در وقت معین به مجلس تقدیم کرده است، باز هم باید یک دوازدهم، یک دوازدهم بودجه‌اش بررسی شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بودجه‌ای مطلوب است که در اعتبارات جاری، حداکثر صرفه‌جویی و در اعتبارات عمرانی حداکثر افزایش را داشته باشیم. کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عمرانی منصفانه و آگاهانه عمل کرده است.

نوبخت در خصوص یارانه‌ها، نقدی و غیرنقدی نیز گفت: سال گذشته علاوه بر پرداخت نقدی و غیرنقدی یارانه، ۴۸۰۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص دادیم. این گام در سال ۹۳ برداشته شد و در سال ۹۴ نیز گام بلندتری را خواهیم برداشت.

وی در تشریح گام بلند دولت در سال ۹۴، گفت: سال آینده مسکن ارزان از طریق پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام‌های ارزان‌ قیمت مسکن در اختیار اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار خواهیم داد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری و ۱۵۸ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی اختصاص داده‌ایم.

نوبخت تصریح کرد: شایسته نیست لایحه‌ای که در کمال همکاری دولت و مجلس تدوین شده، رد شود. ما نهایت دقت در خصوص پایبندی به قانون را انجام دادیم و قبل از اتمام سال نیز تمام آیین‌نامه‌‌های اجرایی قانون بودجه ۹۴ را تدوین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما با کشورهای اروپایی که کارگران خود را اخراج می‌کنند، فرق داریم. بیش از ۲۰ هزار نیروی جوان در سال ۹۴ استخدام خواهند شد؛ همان کسانی که در آزمون‌های مختلف نمره قبولی را کسب کردند و به شما رجوع می‌کنند. علاوه بر این ۱۴ درصد هم به حقوق کارمندان و کارگران اضافه می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اداره کشور با برنامه هایی که دشمنان جهت سخت تر کردن وضعیت اقتصادی ایران دارند، بسیار کار دشواری است، اظهار داشت: تشویق دولت این نیست که کلیات لایحه ای که در وقت قانونی به مجلس ارائه شده است و ۷۰ روز نیز هم در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق بررسی شده است، رد شود.

در پایان نمایندگان با ۱۵۲ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف، ۱۳ رأی ممتنع از مجموعه ۲۱۸ نماینده حاضر در مجلس کلیات لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

از ابتدای صبح امروز اظهارنظرهای متفاوتی در مورد کلیات لایحه بودجه در مجلس صورت گرفته بود. 

 

نمایندگان مجلس

 

نظرات موافقان و مخالفان کلیات بودجه 94

محمدرضا تابش (رئیس کمیسیون فرهنگی)

موافق / در بودجه 94 تمام فعل و انفعالات شفاف است و همین موضوع قدرت نظارت مجلس را افزایش میدهد. کاهش معنا دار اتکا اقتصاد به نفت در بودجه لحاظ شده است. دولت اهتمام خاصی به افزایش بودجه عمرانی داشته است.

محمدحسن آصفری (عضو کمیسیون امنیت ملی)

مخالف / هیچ اعتبار مشخص در بودجه برای اشتغال‌زایی دیده نشده است. حذف اوراق مشارکت وقفی و ندیدن اعتبار مشخص برای ایجاد فرصت شغلی یکی از مهمترین ایرادات مربوط به بودجه ۹۴ است. افزایش مالیات‌ها بر اساس کدام افزایش درآمد پیش‌بینی شده است؟

سید هادی حسینی (عضو کمیسیون صنایع و معادن)

موافق / سهم مالیات در بودجه بیشتر شده و سعی شده جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود. تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر مزیت‌های بودجه امسال است. سهم مناطق محروم در بودجه امسال افزایش یافته است. توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی را از دیگر مزیت‌های بودجه امسال است.

هادی قوامی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه)

مخالف / بودجه با برنامه پنجم همخوانی ندارد. سهم ۳۴ درصدی سال آینده صندوق توسعه از نفت به ۲۰ درصد کاهش یافته است. باید سهم درآمدهای مالیاتی در طریق توسعه پایه‌های مالیاتی افزایش یابد.

ابوذر ندیمی (عضو کمیسیون تلفیق)

 

موافق / هدفگذاری بودجه 94 رشد 4 درصدی و تورم 14 درصدی است. علاوه بر تعیین دو سقف برای بودجه سال آینده 30 هزار میلیارد تومان را نیز برای بودجه عمرانی تثبیت کردیم.
نادر قاضی پور (عضو کمیسیون صنایع و معادن) مخالف / در لایحه بودجه به حداقل و حداکثر حقوق اشاره ای نشده است. در لایحه بودجه منابع دفاعی مناسبی دیده نشده است. احکام دایمی بودجه به نفع سرمایه داران است نه فقرا. هیچ انضباط مالی ای برای برخورد با واردکنندگانی که کارشان در تقابل با تولید ملی است، دیده نشده.
حبیب برومند (عضو کمیسیون حقوقی و قضایی) موافق / اتکای بودجه 94 به نفت برای اولین بار به یک سوم کاهش یافته است. استفاده از احکام غیر بودجه ای و توجه به اهداف برنامه پنجم توسعه، از نکات مثبت بودجه است. بودجه عمرانی در لایحه بودجه 94 با امنیت و پایداری بیشتری همراه است.
عباس قائدرحمت (عضو کمیسیون اجتماعی) مخالف / در لایحه بودجه فکری برای موضوع بیکاری نشده است. عدم شفافیت و نبود انضباط مالی از نقاط ضعف لایحه بودجه دولت است.
غلامرضا مصباحی مقدم (عضو کمیسیون برنامه و بودجه) مخالف / دولت و کمیسیون تلفیق جرات اجرای فاز سوم هدفمندی را ندارند. بودجه 94 یک بودجه انبساطی است. در بودجه سال آینده صرفه جویی وجود ندارد.

 

تحلیل هایی که از ابتدای صبح در مورد لایحه بودجه منتشر شده نشان می داد که دولت برای جبران کسری بودجه احتمالی سناریوی مشخصی ارائه نداده است. با این وجود نوبخت اعتقاد دارد که با توجه به رصد قیمت ها در بازارهای جهانی امکان بازگشت قیمت نفت به حدود مورد نظر ایران وجود دارد. طی یک روزگذشته نیز قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از شش دلار افزایش داشته است. برهمین اساس قیمت نفت کشورهای عضو اوپک به عدد 50 دلار نزدیک شده درحالی که طی دوره بررسی لایحه بودجه این رقم از عدد 41 دلار فراتر نرفته بود. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code