مرتضوی در دادگاه ثابت کند تخلفی نکرده است

  • ۲۲۷
به گفته اعضای کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، سعید مرتضوی به جای آنکه در رسانه‌ها مدعی عدم تخلف در دوران مدیریتش بر این سازمان شود بهتر است در‌‌ همان دادگاه ادعای خود را ثابت کند. 
سعید مرتضوی، رییس سابق سازمان تامین اجتماعی روز پنجشنبه، در حاشیه ختم مادر محمد احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم، مدعی شد که «هیچ تخلفی در تامین اجتماعی نداشتم.» 

این سخنان در حالی مطرح شد که پرونده تخلفات مرتضوی در پی بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص سازمان تامین اجتماعی با طرح اتهامات گوناگون به قوه قضاییه برای بررسی قضایی ارجاع شد. 

در گزارش کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی که ۱۳ آذر سال گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد تخلفاتی همچون پرداخت هدیه از بودجه سازمان به برخی مقامات دولتی و نمایندگان و همچنین امضای تفاهمنامه‌ای با هولدینگ سورینت متعلق به بابک زنجانی به چشم می‌خورد. 

در بخش پرداخت هدیه از سوی رییس وقت سازمان تامین اجتماعی، آمده بود که ۳۷ نماینده مجلس در مجموع مبلغ ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از مرتضوی، هدیه گرفته‌اند. مقامات ارشد دولت سابق و برخی رسانه‌ها هم به دریافت هدیه از تأمین اجتماعی متهم شده‌اند. 

نام محمدرضا رحیمی (معاون اول رئیس جمهور سابق)، عبدالرضا شیخ الاسلامی (معاون وقت اجتماعی رئیس جمهور) و اسد الله عباسی (سرپرست وقت وزارت تعاون) و مدیران روزنامه آرمان و خبرگزاری‌های ایرنا و موج در فهرست دریافت کنندگان هدیه آمده بود. 

در بخش «معامله با زنجانی» گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس آمده بود که تفاهم نامه جنجالی میان این سازمان و شرکت هولدینگ سورینت قشم، متعلق به بابک زنجانی، مبنی بر انتقال سهام تأمین اجتماعی در ۱۳۸ شرکت ایرانی در ازای دریافت مبلغی بیش از ۴ میلیارد یورو، دارای «اشکالات عدیده حقوقی» بوده و قوانین در آن رعایت نشده است. 

تهیه کنندگان گزارش نوشته بودند که انعقاد این تفاهم نامه به مصوبه هیئت امناء نیاز داشته که چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. همچنین با توجه به اینکه حکم انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان توسط دیوان عدالت اداری غیرقانونی اعلام شده بود، او در هنگام امضای تفاهم نامه اختیار قانونی نداشته است. مدیرعامل شرکت شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و صاحب سهام مورد معامله) هم فاقد اختیارات قانونی برای امضای تفاهم نامه بوده است. 

با این حال مرتضوی تمام این اتهامات را رد کرده و می‌گوید: یک‌سری شایعات و مطالب کذبی مطرح کردند از جمله اینکه ۱۳۷ شرکت از طرف سازمان تامین اجتماعی به بابک زنجانی داده شده و این قبیل مسائل را مطرح کرده‌اند که این‌ها فقط مسائلی برای تبلیغات کذب و درست کردن جنگ روانی بود. 

او مدعی است: الان که بابک زنجانی را دستگیر کرده‌اند متوجه شدند که حتی یک چوب کبریت هم از سازمان تامین اجتماعی پیش او نبوده است و این مدتی که بابک زنجانی بازداشت بوده است، فقط در رابطه با مسائل نفت و مسائل وزارت نفت بوده است. 

این سخنان رییس پیشین سازمان تامین اجتماعی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این رییس کمیسیون تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به ادعای مشابه مرتضوی اعلام کرده بود که در صورت اصرار به کتمان اسناد تخلفات مرتضوی را منتشر خواهد کرد. 

سیدحسین دهدشتی در پاسخ به ادعای مرتضوی مبنی بر اینکه حتی یک ریال با زنجانی معامله نکرده است گفته بود: بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، مرتضوی در قرارداد واگذاری چندین شرکت شستا، برای تضمین قرارداد حدود پنج چک به مبلغ چهارصد میلیارد ین ژاپن را به زنجانی تحویل داده است و بر اساس اطلاعات واصله هنوز این چک‌ها در اختیار زنجانی است. 

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی تهدید کرده بود که اگر مرتضوی بار دیگر ادعای خود را مطرح و موضوع انجام معامله با بابک زنجانی را کتمان کند، ما حاضریم که شماره و تاریخ صدور چک‌ها و مکتابات وی با زنجانی درباره این موارد را اعلام کنیم. 

شهروز افخمی، عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، در گفت‌و‌گو با فرارو، با رد ادعای مرتضوی مبنی بر عدم تخلف در دوران مدیریت بر این سازمان می‌گوید: تخلفات در این سازمان محرز بوده است و آقای مرتضوی بهتر است درباره اتهامات خود به قوه قضاییه پاسخ دهند نه به رسانه‌ها. 

به گفته نماینده ملکان در مجلس، کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به تخلفاتی در این سازمان در دوران مدیریت آقای مرتضوی رسیده بود که ضرورت پیدا کرد برای بررسی قضایی گزارش این کمیته به قوه قضاییه ارسال شود. 

افخمی معتقد است که از این پس این قوه قضاییه است که باید درباره پرونده تخلفات آقای مرتضوی تصمیم گیری کند و هر حکمی قضات این پرونده صادر کنند قابل احترام است و امیدواریم که اگر حکم بر علیه آقای مرتضوی هم باشد ایشان نیز از این حکم تمکین کنند. 

مهدی عیسی‌زاده، عضو هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی که در مجلس هشتم تشکیل شد بود و عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس نهم نیز در گفت‌و‌گو با فرارو با رد ادعاهای مرتضوی می‌گوید: در سازمان تامین اجتماعی تخلفاتی هم در دوره مدیریت آقای مرتضوی و هم در دوره قبل از ایشان انجام گرفته بود که غیر قابل کتمان است. 

عبدالله سامری، عضو دیگر کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی هم در گفت‌و‌گو با فرارو می‌گوید: اگر آقای مرتضوی تخلفی در سازمان تامین اجتماعی نکرده است چرا پرونده‌اش به قوه قضاییه رفته است و دائم او را می‌برند و می‌آوردند و مورد پرس و جو قرار می‌دهند. 

به گفته او بهتر است مرتضوی کمی تحمل داشته باشد تا حکم دادگاه مشخص کند که آیا تخلفی در تامین اجتماعی داشته است یا خیر. 

آذر ماه امسال دادسرای کارکنان دولت در ارتباط با پرونده‌ تخلفات سازمان تامین اجتماعی، برای سعید مرتضوی قرار کفالت دو میلیارد تومانی صادر کرد. 

به گفته مرتضوی آخرین وقت رسیدگی به این پرونده برای هفتم ماه قبل تعیین شده بود که آن هم به دلیل عوض کردن بازپرس و اینکه آقای بازپرس گفته است که استعلاماتی انجام شده و جواب‌هایش نیامده است و اینکه پرونده را هنوز مطالعه نکرده است، وقت رسیدگی تجدید شد. 

شاید ۱۴ ماه تاخیر در برگزاری جلسات بازپرسی و ارجاع پرونده تخلفات مرتضوی به دادگاه سبب شده است که او اکنون مدعی شود که تخلفی متوجه او نیست و پیشاپیش به استقبال تبرئه خود از اتهامات وارده می‌رود. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code