ما باید از شکاف بین روس‌ها و آمریکایی‌ها به نفع خود بهره گیریم

  • ۲۰۸

در حالی که دولت روسیه بر سر مناقشه در اوکراین در معرض تحریم‌های غرب قرار گرفته و آسیب‌های زیادی به اقتصاد این کشور وارد شده، وضعیت نبرد‌ها در اوکراین بر سر دوراهی ‌است؛ از سویی ممکن است، پیشنهاد کاهش تنش ـ که در ملاقات اخیر بین رؤسای جمهور روسیه و فرانسه و صدر اعظم آلمان مطرح شده است ـ باعث کاهش تنش و آرام‌تر شدن اوضاع شود، ولی از سوی دیگر، شاید با تشدید تنش، غرب در این ماجرا دخالت بیشتری کرده و چند میلیون دلار به اوکراین کمک تسلیحاتی کرده و تحریم علیه دولت روسیه را تشدید کند. 


 در شرایطی که افت شدید قیمت نفت، آسیب‌ها بر اقتصاد روسیه را عمیق‌تر کرده است، علاوه بر اقدامات تبلیغاتی مانند پیگیری دریافت خسارت جنگ جهانی دوم از آلمان، روسیه گزینه ایجاد تنش در مناطق دیگر جهان با هدف اعمال فشار به غرب و افزایش احتمالی قیمت نفت را مورد توجه قرار داده است. 

بنا بر این گزارش، آن گونه که روزنامه مسکوتایمز مدعی شده، علاوه بر انتقال تکنولوژی پیشرفته نظامی به چین، گزینه تحریک ایران به اقدام نظامی علیه عربستان سعودی و حمایت از ایران در این مسیر، دیگر گزینه‌ای است که از سوی برخی اعضای شورای مشورتی وزارت دفاع روسیه مطرح شده است. 

روزنامه مسکو تایمز نوشته، برخی مشاوران وزارت دفاع این کشور مدعی هستند، این کشور برای مقابله با رفتار آمریکا در اوکراین، کارهایی انجام خواهد داد که تشویق ایران به جنگ با عربستان سعودی و حمایت از ایران در این جنگ از جمله آن‌هاست. اردیبهشت ماه امسال، موضع خفیف‌تر یک مقام رسمی ایران، باعث واکنش تمام عیار دولت و احزاب لبنانی شد، به گونه‌ای که حتی سفیر ایران در لبنان، احضار شد و مجلس این کشور نیز علیه این موضع‌گیری بیانیه صادر کرد.

احمد شوهانی در این باره به تابناک می‌گوید: سال‌هاست ‌ما با بازی روسیه ‌‌آشناییم و می‌دانیم‌، آن‌ها می‌خواهند از رقابت‌های ‌ما با دیگر کشور‌ها، بهره‌برداری کنند. این سیاست خوبی نیست.

این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجه مجلس گفت: روسیه می‌خواهد بهره‌برداری خودش را بکند و ‌فشار را به غرب وارد آورد و با استفاده از این فشار‌ها از آن‌ها امتیاز بگیرد؛ بنابراین، وزارت خارجه باید در این باره اظهارن‌ظر کرده و مانع بشود که روسیه از آب گل‌آلود‌ ماهی بگیرد. 

اما منصور حقیت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس در این باره ‌گفت: شاید این صحبت‌ها‌ به فضای موجود لطمه وارد کند. ما باید‌ هوشمندانه از فضای ایجاد شده بهره‌برداری کنیم؛ بنابراین، لازمه این کار‌ آن است که ما بازیگر خوبی در منطقه باشیم‌ و همچنین کارگردانی خوبی بکنیم. 

وی گفت: ما باید از شکاف بین روس‌ها و آمریکایی‌ها به نفع خود بهره گیریم، به گونه‌ای که ‌روس‌ها را به طرف خودمان جذب کنیم و آمریکا‌یی‌ها را در فشار گذاریم. حال شاید این خبر موثق نباشد، ولی باید این کار را نخست از وزارت خارجه جویا شد.‌ نمی‌شود منافع کلان کشور را صرفا به خاطر گفته‌های یک روزنامه تحت‌الشعاع قرار داد. 

این نماینده گفت: من احتمال می‌دهم‌ این اظهارات اصالت نداشته باشد و نمی‌شود به همین راحتی سفیر احضار کرد. هنگامی که این سخنان پذیرفته است که این حرف ‌از دهان وزیر خارجه یا سخنگو‌ گفته شود‌. 

این صحبت‌ها ‌باورکردنی نیست، ایران در نبرد افغانستان با وجود اینکه نیاز به شوروی داشت، از افغان‌ها حمایت کرد و به اردوی روس‌ها نرفت؛ بنابراین، آن‌ها ایران را می‌شناسند و هرگز چنین حرفی نمی‌زنند. باید اصل خبر را دید که چیست. اگر سنایی، سفیر ایران این حرف را تأیید کرد، من اظهار‌نظر جدیدی می‌کنم.


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code