ادعای وال‌استریت ژورنال درباره نامه رهبر انقلاب به اوباما

  • ۲۳۲

جی سالومون، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال ـ که به داشتن روابط نزدیک با کاخ سفید مشهور است ـ در مطلبی در این روزنامه مدعی شده، ‌رهبر انقلاب اخیرا محرمانه به نامه اوباما پاسخ داده است. این روزنامه به نقل از دیپلمات ایرانی نوشته که پاسخ رهبر معظم انقلاب «محترمانه» بود اما تعهدی در بر نداشت. 

 وال‌استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات ایرانی مدعی شده است، نامه رهبری پاسخی به نامه اوباما در اکتبر گذشته است که در آن احتمال همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با داعش در صورت ‌یک توافق هسته‌ای مورد اشاره قرار گرفته بود. 

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته است، یک مقام ارشد در کاخ سفید از اظهار‌نظر در‌باره وجود چنین نامه‌ای خودداری کرده است، حال آنکه جزئیاتی از نامه اول رهبری ایران به اوباما در ابتدای دوره ریاست جمهوری اوباما منتشر شده است. 

مقامات فعلی و قبلی در دولت اوباما گفته‌اند، در نامه اول، رهبری ایران مجموعه‌ای از اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا در شصت سال گذشته را بر‌شمرده است. مقامات آمریکایی دریافت چنین نامه‌ای در سال ۲۰۰۹ را تأیید نموده بودند، ولی از اظهار‌نظر در‌باره آن خودداری کرده بودند. 

از سوی دیگر، مقامات ایرانی ‌از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در ماه‌های اخیر به این اشاره کرده‌اند که برخی از نامه‌های اوباما به رهبری ایران پاسخ داده شده است. 

یکی از مقامات آمریکایی که نامه اول رهبر انقلاب به اوباما را دیده است، مدعی شده که در این نامه، راه برای اصلاح روابط بین دو کشور باز نگاه داشته شده است. 

وال استریت ژورنال در ادامه با مرور وضعیت مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های اخیر و مواضع اتخاذ شده توسط طرفین، از تلاش طرف آمریکایی برای رمزگشایی از بیانات اخیر رهبر انقلاب خبر داده است. 

به نوشته وال استریت ژورنال و به نقل از مقامات آمریکایی، بیانات اخیر رهبری ضمن اشاره به حمایت از مذاکره‌کنندگان و دستاوردهای آن‌ها به شروطی در مورد برداشته شدن تحریم‌ها اشاره داشته ‌که کاخ سفید و کنگره آن را نخواهند پذیرفت. 

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته است، نامه دوم اوباما به رهبری ایران، به احتمال زیاد و به دلیل رفتار اوباما پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ هیچ ‌گاه با پاسخی همراه نشد.


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code