طنازی‌های «مدیری» / سیمرغ‌داریِ «آقاخانی» و «عطاران»/ گلایه‌های «نیکی کریمی»

  • ۲۲۱

 عصر روز گذشته بیست و دوم بهمن ماه ، مقارن با سالگرد سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر با استقبال شدید مدعوین حاضر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.   


دیروز هوای پایتخت ابری و بارانی بود با این حال نیمی از مردم در محوطه بیرون از سالن و در کنار نرده کشی فرش قرمز صبورانه انتظار بازیگران و عوامل سینما را می کشیدند. 

ساعت آغاز مراسم در کارت دعوت جشنواره 18:30 قید شده بود، اما تا ساعت هفت جمعیت داخل و بیرون سالن همایش‌های برج میلاد منتظر فجرآفرینان عرصه سینما بودند. 

ورود بازیگران و عوامل سینما که اغلب آنها باران خورده بودند با هیاهوی فراوانی روبرو شد. رضا عطاران، برادران کیایی و مهتاب کرامتی وقتی وارد شدند با رقابت شدید عکاسان برای ثبت این لحظه های تاریخی هنری روبرو شدند. 

بالاخره مراسم با یک ساعت تاخیر آغاز شد. 

در بخش اهدای جوایز فیلم‌های مستند، مهرداد اسکویی که به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مستند روی سن آمد پس از پایان اهدای جوایز این بخش با اشاره به اینکه امروز یکی از ما حالش زیاد خوب نیست؛ از زوان قوکاسیان نام برد و گفت: امیدوارم امشب به میمنت این جشن سینمای ایران، به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی توجه ویژه‌ای به شرایط او (قوکاسیان) داشته باشند. 

وی با این درخواست که همه برای سلامتی زاون دعا کنند، سخنانش را اینگونه به پایان رساند: سینمای ما، فیلم کوتاه و به ویژه مستند بسیار به نفس‌های زاون به قلمش و پا به پا آمدنش مدیون است. 

محمد علی شعبانی که برای مستند «سمفونی استیضاح» در بخش پژوهش برگزیده شد،جایزه خود را به حاج قاسم سلیمانی که نگهدار نام حضرت محمد (ص) است و امنیت را برقرار می‌کند، تقدیم کرد.   

 پس از اهدای جوایز بخش مستند نوبت اهدای جوایز بخش نگاه نو بود. 

وحید جلیلوند که با تشویق بی امان و شایسته حضار به صحنه آمد، پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو با دبیر جشنواره شوخی کرد و حرف های زیبا و دلنشینی را بر زبان آورد. 

جلیلوند گفت: از برادرم علی که مثل کوه پشت تمام عوامل فیلم بود، تشکر می‌کنم و می‌خواهم این شبه سیمرغ، این جایزه و ذوقم را به پدرو مادرم تقدیم کنم ، به مادرم که از بچگی به من یاد داد، حق ندارم کسی را قضاوت کنم و رفتارش باعث شد فیلم اجتماعی بسازم و همچنین پدرم امیر جلیلوند درجه یک که وقتی همه می گویند پس از زمین خوردن یا علی بگو و بلند شو، پدرم به من یاد داد اگه یا علی بگی زمین نمی‌خوری.   

جلیلوند با ادای احترام در مقابل تشویق حضار صحنه را ترک کرد. 

امیر حسین عسگری کارگردان فیلم «بدون مرز» که تندیس بلورین ویژه هیات داروان را در همین بخش «نگاه نو» دریافت کرد با اشاره به اینکه جایزه‌اش کَرم سلطان خراسان است،‌ بیان کرد:‌ امسال صحبت از سینمای امید است، به نظرم قبل از این که امید به پرده نقره‌ای سینما بنشیند، باید به پشت دوربین نگاه کرد. 
  
حضور مهران مدیری و رضا عطاران در این مراسم با تشویقی فراتر از تصور روبرو بود. عطاران قبل از خواندن نام برگزیده  طبق قولی که داده بود  یک عکس سلفی از خودش انداخت. 

مدیری هم پس از طنازی و گرم کردن مراسم جشنواره از مخاطبان خواست مراسم را با حرارت حضور و تشویق هایشان آتش بزنند. وی با بیان اینکه من خودم کارگردان هستم تصویربرداران روی صحنه را عقب راند.   

فائزه عزیزخانی برگزیده بخش «هنر و تجربه» با اهدای جایزه خود به کاراکتر نقش مادر که مادر واقعی خودش نیز هست،‌ از عباس کیارستمی تقدیر کرد که به او یاد داده تا به سلیقه خود اعتماد کند. 

سحر دولتشاهی وقتی سیمرغ بهترین نقش مکمل زن بر شانه اش نشست با بغضی که از شادی در حال شکستن بود از همه تشکر کرد و سالروز تولد مصطفی کیایی را به  وی تبریک گفت. 

در بخش اصلی و اهدای برگزیدگان سودای سیمرغ که با حضور داوران این بخش همراه بود، باران کوثری که موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شده بود با هیجان معصومانه این لحظات مادر را در آغوش کشید 

وی که سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را از دستان مادرش،‌ رخشان بنی‌اعتماد دریافت کرد،‌ گفت: باعث افتخار هر بازیگری است که از این هیات داوران جایزه بگیرد و برای من همین که اسمم در این لیست بود که در آن خانم معتمدآریا و گلاب آدینه بودند، به اندازه جایزه می‌ارزید.   

وی با تشکر از تمام همکارانش در فیلم «کوچه بی‌نام» و تاکید بر اینکه جایزه‌اش را مدیون راهنمایی‌های فرهاد اصلانی است،‌ بیان کرد:‌ جایزه‌ام را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم؛ نه به خاطر اینکه پدر و مادرم هستند که تا ابد دختر رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری می‌مانم،‌ بلکه آن را تقدیم می‌کنم به دلیل صبرشان برای دو سال تلخ خانه‌نشینی که مرا و‌ همه بهانه گیری‌های مرا و خشمم را که ناشی از ناعدالتی بود که در حقم شده بود، تحمل کردند ‌و لحظه ای اجازه ندادند احساس تنهایی کنم.   

کوثری خطاب به پدر و مادرش گفت: دستتان را می‌بوسم که حتی یک بار وادارم نکردید، کاری را که دوست ندارم بپذیرم. بزرگترین افتخار زندگی‌ام تا لحظه مرگم این است که اسمم زیر سایه رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری است. 

سعید آقاخانی نیز سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را بدست آورد و پس از تشکر از مهران مدیری با اشاره به حضور رضا عطاران در مراسم با لحنی طنز گفت: ما برای سیمرغ‌هایمان نقشه کشیده‌ایم، چون وقتی او پارسال سیمرغ گرفت می‌خواست جفت بیندازد، اما هردو سیمرغش نر بودند و امیدوارم سیمرغ من نر نباشد تا بتوانیم سیمرغ داری راه بیندازیم. 

نیکی کریمی که برای ساخت آثاری در صیانت از خانواده، کارگردانی «شیفت شب» و مجموعه بازی‌هایش در دو فیلم جشنواره‌ی فیلم فجر (مرگ ماهی و چهارشنبه 19 اردیبهشت) دیپلم افتخار ویژه‌ی هیأت داوران را دریافت کرد، در سخنانی گفت:‌ خدا را شکر می‌کنم بعد از این همه سال کار، امشب اینجا ایستاده‌ام و این جایزه را بدون ذره‌ای حمایت یا بودن در هیچ باندی گرفتم و فامیلی هم نداشتم که کمکم کند،‌حتی پدر و مادرم 30 سال است، لندن زندگی می‌کنند و من از حمایت عاطفی‌شان هم برخوردار نیستم. 

وی با انتقاد نسبت به جای خالی عوامل «شیفت شب» گفت: به قول خانم پوران درخشنده، «هیس! دخترها حرف نمی‌زنند.» 

جواد نوروزبیگی هم که در بخش انتهایی مراسم مورد تقدیر ویژه هیات داوران قرار گرفت‌، ابتدا از مجید مجیدی بخاطر ساخت فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» بسیار قدردانی کرد، او را بوسید و گفت:‌ سه بار این فیلم زیبا را دیده‌ام و فردا (پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه) هم سه بار دیگر آن را می‌بینم. 

این تهیه‌کننده سینما با تشکر ویژه از بهرام توکلی ،کارگردان «من دیه‌گو مارادونا هستم» خطاب به ایوبی گفت: ساخت سه فیلم بسیار سخت بود. ما بدون هدف سیاسی فیلم می‌سازیم، فیلم اجتماعی می‌سازیم، اما بعد می‌بینیم که از آثار ما چه برداشت‌هایی می‌شود که خودمان هم نمی‌دانیم. مراقب باشید، توپ جمع‌کن‌ها دارند با دست به ما گل می‌زنند و حتی داورها نمی‌بینند. 

بیتا منصوری تهیه کننده فیلم رخ دیوانه که سیمرغ آرای مردمی را هم بدست آورده بود، بیان کرد: اتهام زدن و بی‌ارج کردن زحمات دوستان در خانه سینما، وجهه‌ای برای کسی نمی‌آورد، این کار را نکنید. 

گفتنی است؛ فیلم‌سینمایی «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی با 5 سیمرغ بیشترین جوایز را از سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر گرفت. 

مراسم اختتامیه بزرگترین رویداد هنری کشور در بخش سینما با مراسم آتش بازی و پرتاب منور در جوار برج میلاد به کار خود پایان داد. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code