روابط آمریکا و اسرائیل شاهد شکافی فاجعه بار است

  • ۱۸۷
پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در تحلیلی به قلم الون بن مئیر، استاد روابط بین الملل مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه نیویورک، نوشت روابط میان آمریکا و اسرائیل با شکاف فاجعه آمیزی روبرو شده است.
در این تحلیل آمده است:«پاسخ مثبت بنیامین نتانیاهو به درخواست جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سخنرانی در کنگره درباره ایران، ضربه سختی به روابط اسرائیل با آمریکا وارد کرده است. حجم این ضرر را نباید در روابط دو جانبه اسرائیل و آمریکا جستجو کرد زیرا دامنه آن به روابط با برخی کشورهای دیگر نیز کشیده می شود.»
نتانیاهو و رون درمر، سفیر کم عقل او در واشنگتن بر این باورند که با این ترفند در اختلاف با کاخ سفید، پیروز میدان بوده اند اما اگر درایت آنان ایجاب کند، که نمی کند، خواهند فهمید که آبروی سیاسی خود را به باد خواهند داد.
بسیاری از دموکرات های کنگره آمریکا از اینکه نتانیاهو عرف دیپلماتیک را دریده است به شدت خشمگینند به همین دلیل به این اندیشه افتادند که در برابر تلاش ها برای تحمیل تحریم های جدید علیه ایران، چالش ایجاد کنند.
این نتیجه خلاف هدف نتانیاهو و در واقع نتیجه ای است که کوته بینی بنیامین نتانیاهو به دنبال داشته است زیرا نخست وزیر اسرائیل بر این باور بود که هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره از اهداف تل آویو در برخورد با ایران حمایت می کنند.
آمریکایی ها جایگاه خاصی برای دفتر اجرایی رئیس جمهوری قائلند اما نتانیاهو با اقدام اخیرش علاوه بر دور زدن رئیس جمهوری آمریکا، دفتر اجرایی رئیس جمهوری آمریکا را هم دور زده است. این حرکت فقط می تواند ناشی از کج فهمی های یک نخست وزیر مغرور باشد.
به نظر می رسد هر رئیس و نخست وزیری که اندک اندیشه ای درباره حفظ آبروی خود داشته باشد هرگز در مسیری که نتانیاهو گام نهاده است وارد نمی شود. نتانیاهو حتی اگر دیدارش از آمریکا را لغو بکند باز هم قادر نیست آسیبی را که این اقدام او بر روابط اسرائیل و آمریکا وارد کرده است ترمیم کند.
آسیب دیدن روابط میان اسرائیل و آمریکا سبب تقویت مواضع دشمنان اسرائیل می شود، یعنی سود این کار عاید حماس، حزب الله و ایران است که سعی می کنند از فرصت ها بهره ببرند. در یک کلام هر چه میان اسرائیل و تنها حامی سرسختش در جهان فاصله ایجاد شود به همان اندازه مقاومت دشمنان اسرائیل علیه تل آویو بیشتر خواهد شد.
البته هنوز اروپا، به ویژه انگلیس ، فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی که با سیاست های اسرائیل در توسعه شهرک سازی مخالفند اقدامات بازدارنده شدیدی را علیه اسرائیل به کار نگرفته اند و دلیل آن نیز در مخالفت های آمریکا بوده است اما اتفاقات اخیر سبب شد تا این کشورها برای انجام اقدامات شدیدتر علیه اسرائیل جرات پیدا کنند و این کار را با کلید زدن تحریم ها علیه اسرائیل، خروج سرمایه گذاری از اسرائیل و دیگر انواع مجازات ها آغاز نمایند.
اقدام اخیر نتانیاهو تایید بر باور کشورهای عربی است ، کشورهای عرب آمریکا را در سنگر اسرائیل می دانند و با اقدام اخیر نتانیاهو به این نتیجه رسیدند که اگر چنین اعتقادی درست نبود نتانیاهو جرات ماجراجویی در برابر آمریکا را نداشت. 
این باور خطری برای منافع آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود و در ادامه می تواند به نفوذ آمریکا در کشورهای عربی آسیب برساند در شرایطی که آمریکا و اسرائیل به کشورهای عربی نیاز دارند تا از نفوذشان جهت امتیازگیری از فلسطین در مذاکرات صلح بهره ببرند.
بخشی از سیاستمداران اسرائیل تا حدی کوتاه فکر نشان داده اند که حمایت های نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا از اسرائیل را که در واقع برای موجودیت اسرائیل اساسی است حق طبیعی اسرائیل می خوانند.
در پاسخ به این کوته بینان باید گفت:« اگر اسرائیل بتواند بدون حمایت های نظامی آمریکا ادامه حیات دهد به طور قطع بدون حمایت های سیاسی آمریکا نمی تواند پایدار بماند.»
دوست دارم سیاستمداران اسرائیلی برای یک لحظه فکر کنند که اگر آمریکا به طرح تشکیلات خودگردان فلسطین برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت بدهند یا دست کم به آن رای ممتنع بدهند چه اتفاقی خواهد افتاد. 
این حرکت به سرعت موجب می شود تا در کمتر از چند روز بیش از صد کشور، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند تا در ادامه اسرائیل به عنوان رژیمی اشغالگر با دور جدیدی از تحریم های بین المللی مواجه شود، آن زمان بسیاری از کشورها سفرایشان را از اسرائیل خارج خواهند کرد و اسرائیل به طرفی منزوی در دنیا تبدیل خواهد شد ضمن اینکه دهها سیاستمدار و نظامی اسرائیلی نیز باید به اتهام نقض حقوق بشر پاسخگوی پرونده هایی باشند که برایشان در دیوان کیفری بین المللی تشکیل می شود.
اگر باور برخی از سیاستمداران اسرائیلی را که می گویند اوباما ببر کاغذی است و اقدامی علیه ایران انجام نخواهد داد درست بدانیم، در این صورت این سئوال مطرح می شود که چه کسی علیه ایران اقدام خواهد کرد؟ نتانیاهو؟ او سالهاست در این زمینه راه مکر و نیرنگ افکار عمومی را در پیش گرفته است. حتی اگر وعده های نتانیاهو خدعه هم نباشد این سئوال مطرح می شود که آیا اسرائیل به تنهایی قادر است در این زمینه اقدام کند؟
در چنین شرایطی واکنش اوباما به اقدام نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، تنها نباید در به حضور نپذیرفتن نتانیاهو باشد بلکه دولت آمریکا باید در پی اعمال مجازات مناسبی باشد که به مقامات اسرائیلی ثابت کند اقدامات چالش برانگیزشان بدون مجازات نخواهد ماند.
یکی از این مجازات ها را می توان در اخراج سفیر اسرائیل از آمریکا دانست، رون درمر که سابقه ایفای نقش مشاور سیاسی برای جمهوریخواهان آمریکا را دارد متهم است که با توطئه چینی علیه دولت آمریکا عرف دیپلماتیک را نقض کرده است.
نتانیاهو هم باید درک کند که اگر ایران به بمب هسته ای نزدیک شود این آمریکاست که می تواند در برابر این کشور بایستد. او باید بداند که تنش ها در خاورمیانه به خطری برای اسرئیل تبدیل شده است و در بحبوحه چنین خطراتی، تنها کشوری که می تواند اسرائیل را از خطرات پیرامونی اش نجات دهد آمریکاست. در یک کلام می توان گفت امنیت ملی اسرائیل مدیون حمایت های آمریکاست.
اسرائیلی ها نیز باید به تداوم حاکمیت نتانیاهو در اسرائیل پایان دهند زیرا اگر پیروز انتخابات آتی او باشد ثابت خواهد شد که در اسرائیل کور عصاکش کور شده است. چنین اقدانی به این معنی است که روابط اسرائیل با آمریکا آن هم در شرایطی که تل آویو به شدت نیازمند حمایت های واشنگتن است، به خط پایان رسیده است.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code