اوباما چگونه می تواند لابی صهیونیست را شکست دهد؟

  • ۲۴۷

رئیس جمهور اوباما چگونه می تواند با لابی صهیونیسم تعامل نماید و آن را شکست دهد، و به این ترتیب منافع آمریکا در خاورمیانه و جهان اسلام را تضمین کند؟

اوباما می توانست در نطق تلویزیونی خود، یهودیان آمریکایی  را با یک جمله مخاطب قرار دهد و آن این بود که "هموطنان یهودی! مجبور هستم بگویم که زمان آن رسیده است که درباره اینکه آیا شما یک آمریکایی هستید یا خیر؟" تصمیم بگیرید.

نتانیاهو، لابی صهیونیسم و عروسک های خیمه شب بازی آن در کنگره (که به نظر من واژه خائن بیشتر برازنده آنها است) در حال نزاع با دولت اوباما هستند.

عزم نتانیاهو و همکارانش برای تخریب بخت توافق جامع با ایران بر سر موضوع هسته ای جزم شده است و مکانیسم تخریب نیز بر پایه طرح جدید کنگره برای تحریم بیشتر ایران پیش می رود.

اوباما در نطق سالانه خود در مقابل کنگره گفت:

"دیپلماسی ما در قبال ایران، برای اولین بار در دهه گذشته فعال شده است و توانسته ایم پیشرفت برنامه هسته ای این کشور را متوقف کنیم و ذخایر مواد هسته ای آن را کاهش دهیم. از امروز تا بهار (آینده)، این فرصت را داریم تا بر سر یک توافق جامع - که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می گردد،  آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل را حفاظت می کند و مانع از درگیری دیگری در خاورمیانه می شود- مذاکره کنیم. تضمینی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد و من همچنان همه گزینه ها را برای ممانعت ایران از هسته ای شدن بر روی میز حفظ کرده ام. اما تحریم های جدید کنگره، تنها موجب شکست دیپلماسی و جدایی متحدان ما و آغاز مجدد برنامه های هسته ای ایران خواهد شد. به همین دلیل من هر تحریم جدیدی را که تهدیدی برای تخریب پیشرفت مذاکرات باشد وتو خواهم کرد. مردم آمریکا از ما انتظار دارند که جنگ را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیریم و من نیز نسبت به چنین منطقی پایبند هستم."

چند ساعت بعد جان بینر جمهوری خواه، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نتانیاهو را برای سخنرانی در حضور نشست مشترک کنگره (مجلس نماینگان و سنا)، به منظور تشویق تعداد بیشتری از سناتورها برای شکست دادن وتوی اوباما دعوت کرد. ( 100 سناتور عضو کنگره هستند و جمهوری خواهان – که 54 کرسی را در اختیار دارند – برای شکست وتوی اوباما، نیازمند حمایت 13 سناتور از مجموع 44 سناتور دموکرات و همچنین 2 سناتور مستقل هستند).

زمانی که نتانیاهو در ماه مه سال 2011 در حضور کنگره سخنرانی کرد، 29 نماینده برای وی ایستاده کف زدند که این تعداد 4 نفر بیشتر از تعداد کسانی بود که اوباما را در نطق سالانه کنگره همان سال– که پیشتر ایراد شده بود – تشویق کردند. (بیشترین و طولانی ترین کف زدن برای نتانیاهو زمانی بود که وی گفت: اسرائیل به مرزهای 1967 بازنخواهد گشت و فلسطینیان نیز حق بازگشت ندارند و تمام اورشلیم (بیت المقدس) باید پایتخت اسرائیل باشد.)

به گفته رابرت هانتر، رون درمر،  سفیر اسرائیل در آمریکا بینر را تشویق به دعوت از نتانیاهو کرده است. اگر چنین باشد، آنگاه فرض اینکه خود نتانیاهو مبدع طرح دعوتش به واشنگتن بوده کاملا معقول است.

نتانیاهو در نطق خود در حضور کنگره – که قرار است در سوم مارس انجام شود – دو هدف را تعقیب می کند. اولا وی قصد دارد تا تعداد کافی از نمایندگان را مجاب نماید که – اگر لازم بود – کنگره بتواند وتوی اوباما درباره تحریم های بیشتر ایران را ناکام کند. به عبارت دیگر، او در صدد این است که نشان دهد این نتانیاهو است که رئیس است نه شخص اوباما.

ثانیا، وی می خواهد بخت خود را برای ماندن در سمت نخست وزیری افزایش دهد و به این ترتیب مخالفانش در اسرائیل را ناکام نماید. تعداد قابل توجهی از یهودیان اسرائیل نتانیاهو را نمی خواهند چرا که به حق بر این باورند که ماندن وی در سمت نخست وزیری، رابطه ویژه اسرائیل با آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد. نتانیاهو تصور می کند که هنگام بازگشت (از واشنگتن) به اسرائیل می تواند چیزی شبیه این بگوید: " درست است که رابطه من با اوباما چندان خوب نیست، اما در جای مهمی مثل کنگره، این من هستم که از حمایت بیشتری برخوردارم و نه او."

کاخ سفید از اینکه برای دعوت نتانیاهو مورد مشورت قرار نگرفته شدیدا خشمگین است. یکی از مقامات – که نامش فاش نشده است – به هاآرتص گفت: " نتانیاهو به اوباما سیلی زد."( اوباما دو هفته پیش به وی تلفن کرد و از وی خواست که ادبیات تحریم خواهی اش در قبال ایران را ملایم کند). همچنین معلوم شده که تعبیر "بزدل"[2] که یکی از مقامات دولت آمریکا – که نخواسته است تا نامش فاش شود – چند ماه پیش برای نتانیاهو استفاده کرده، در قیاس با تعبیر کاخ سفید از این شخص، محترمانه تر است.

دلایلی که اوباما طالب توافق فراگیر با ایران است – که من شخصا براین باورهستم که مشکل تنها به خاطر عدم موافقت آمریکا با برداشتن تمام تحریم ها است – شامل موارد ذیل است.

  1. اوباما می داند که ایران نه در حال ساخت سلاح هسته ای است و نه خواهان آن است.(اوباما همچنین می داند که نتانیاهو در حال بازی با کارت هسته ای ایران برای دور کردن افکار عمومی از شهرک سازی در کرانه باختری است.)
  2. وی از این هراس دارد – و البته دلایل خوبی هم برای آن وجود دارند – که اگر بخت توافق فراگیربا ایران از بین برود، تندروهای ایران ممکن است مسیر این کشور را به سمت ساخت سلاح هسته ای – به عنوان سلاح بازدارنده- تغییر دهند. (تندروها به خوبی می دانند که اگر صدام سلاح هسته ای داشت، جنگ بلر – بوش علیه وی اتفاق نمی افتاد.) به عبارت دیگر، اوباما می داند که از بین رفتن یک توافق فراگیر با ایران می تواند سناریوی فاجعه باری را رقم بزند به طوری که رئیس جمهور را مجبور به جنگ با ایران نمایند، که عواقب مصیبت باری را برای منطقه و مطمئنا برای تمام جهان نیز خواهد داشت.
  3. اوباما به این موضوع واقف است که آمریکا نیازمند کمک ایران برای مهار و شکست داعش و سایر اشکال بنیادگرایی خشن اسلامی است.
  4. وی همچنین به خوبی می داند که تجار بزرگ آمریکایی خواهان توافق فراگیر با ایران هستند، چرا که اگر این توافق توسط صهیونیست ها و عروسک های آنها در کنگره و رسانه های آمریکا از بین برود، تجار اروپایی که از تحریم های ایران خسته هستند، ممکن است دیگر از آمریکا تبعیت نکنند و به سرمایه گذاری و معامله با ایران بپردازند. در صورت وقوع این اتفاق، این اروپا – و نه آمریکا – است که در سال های آینده سهم بالایی از تجارت پرسود با ایران را خواهد داشت.

القصه، زندانی لابی صهیونیست (اوباما) درک کاملی از این موضوع دارد که چرا منافع عالی آمریکا از طریق توافق فراگیر با ایران حاصل می گردد.

بنابراین اگر زمانی بیاید که لابی صهیونیست توان جمع آوری آرای لازم برای شکست وتوی رئیس جمهور را داشته باشد، آنگاه اوباما تنها یک انتخاب دارد. یا باید تسلیم اراده صهیونیست ها و همدست آنها برای خیانت به منافع آمریکا شود، یا لابی صهیونیست را شکست دهد.

نظر من این است که وی می تواند با تغییر در دینامیک سیاسی و صحبت کردن از تریبون عمومی– و دور زدن کنگره از طریق نطق رادیو تلویزیونی و توضیح صریح برای مردم آمریکا که چرا توافق جامع با ایران تامین کننده منافع عالی آمریکا است - لابی صهیونیست را به شکست بکشاند.

وی همچنین می تواند به این موضوع اشاره کند که حتی اگر ایران روزی به سلاح هسته ای دست یابد، استفاده از آن برای وارد کردن ضربه به اسرائیل مضحک است چرا که اگر چنین کند در حقیقت تخریب کامل ایران را در پی خواهد داشت. وی همچنین می تواند در این رابطه به مردم بگوید که آنهایی که در کنگره اصرار دارند تا بگویند ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است، تبلیغات مزخرف صهیونیست ها را نشخوار می کنند.

معهذا، اوباما می تواند از بمب هسته ای کلامی هم بهره بگیرد. یعنی بگوید الان وقت آن است که یهودیان آمریکا تصمیم بگیرند که آیا آمریکایی هستند یا خیر؟

سوالی که یهودیان شهروند آمریکا نیاز به درک آن دارند این است: "آیا قابل قبول است که یک لابی (صهیونیست) که نمایندگی افکار کمتر از 25% یهودیان آمریکا را به عهده دارد و به هیچ وجه سخنگوی یهودیان اسرائیل نیست، سبب مخالفت کنگره با سیاست های اعلام شده توسط رئیس جمهور منتخب و فرمانده کل نیروهای مسلح ایالات متحده شود؟"

اگر قرار بود که من نطق اوباما را بنویسم، از او می خواستم که بگوید: "من ترس یهودیان آمریکا و اروپا  از افزایش یهودی ستیزی را درک می کنم و با آنها همدلی دارم، و نمی توانم این واقعیت را (نیز) نادیده بگیرم که علت اصلی تبدیل تدریجی احساسات ضد اسرائیلی به یهودی ستیزی، رفتار اسرائیل– عدم تبعیت این رژیم از قوانین بین المللی، شهرک سازی در کرانه باختری و برخورد بی رحمانه با خواست فلسطینیان برای میزان قابل قبولی از عدالت - است.

سوال-  اگر لابی صهیونیست همچنان به تلاش برای از بین بردن بخت توافق جامع با ایران ادامه دهد و اوباما به طریقی که من در بالا اشاره کردم با این لابی مقابله کند، واکنش یهودیان آمریکا چه خواهد بود؟

در حالی که ذهنم مشغول یافتن پاسخ به این سوال بود، نامه سرگشاده نویسنده یهودی آمریکایی، دیوید هریس گرشن[3]، به اوباما را می خواندم. این نامه که در روزنامه تیکون[4] به چاپ رسیده  به قرار زیر است.

"آقای رئیس جمهور، شما نام من را نمی دانید، اگر چه آنهایی را که نماینده صدها هزار یهودی همچون من  هستند و از تلاش های دیپلماتیک شما در قبال ایران حمایت می کنند می شناسید.

هرچند که شما من را نمی شناسید، اما می دانید که من و امثال من- که 52% جمعیت یهودیان آمریکا را تشکیل می دهیم- از تلاش های دیپلماتیک شما در مقابل آنهایی که نمایندگانشان، جمهوریخواهان کنگره و نتانیاهو هستند و بی شرمانه در تلاش اند تا دستاورد تاریخی دولت شما را تضعیف نمایند، حمایت می کنیم.

اگر چه رهبر اسرائیل – نتانیاهو - اغلب به جای همه یهودیان صحبت می کند و آرمان های سیاسی اش را با آرمان های یهودیان آمریکا در هم می آمیزد، اما وی نماینده خیلی از ما یهودیان نیست. حقیقتا، بالغ بر 3 میلیون یهودی آمریکایی هستند که او از جانب آنها سخن نمی گوید. بیش از 3 میلیون نفر در جامعه یهودیان آمریکا با تلاش آنها برای تخریب کردن توافق تاریخی هسته ای با ایران و تضعیف دیپلماسی مسالمت آمیزمخالف هستند. این جمعیت یهودی، همچنین نقض پروتکل های تشریفاتی مربوط به دعوت یک رهبر خارجی توسط جان بینر، به منظور واکنش نشان دادن به نطق شما در کنگره را مردود می دانند.

من می دانم که شما از اینکه می بینید پس از دفاع مستمر از اسرائیل در صحنه بین المللی، نتانیاهو سیلی به صورت شما می زند خشمگین هستید. من درک می کنم که شما و مقامات دولت تان ازعواقب سوم مارس – زمانی که نتانیاهو قرار است در کنگره برای رد تلاش های دیپلماتیک شما صحبت می کند تا در اسرائیل از آن بهره برداری سیاسی نماید – چه احساسی دارید.

به عقیده من، باید صدای افرادی مثل من که متعلق به جامعه یهودیان آمریکا هستیم و در عین طرفداری از اسرائیل، با نتانیاهو –یعنی کسی که دنبال بمباران ایران است، به توسعه شهرک سازی و اشغال (اراضی) فلسطینیان ادامه می دهد، و توافق صلح را رد می کند - مخالف هستیم تقویت شود.

خواهش من دعوت شدن به کاخ سفید نیست. البته اگر هم دعوت بشوم رد نمی کنم. تقاضای من فقط این است که شما، رهبران و فعالان یهودی آمریکا را برای روز 3 مارس به کاخ سفید دعوت کنید تا موجب تقویت صدای لیبرال ها و ترقی خواهان - که نتانیاهو مدعی نمایندگی آنان است - گردد. خواهش می کنم از این فرصت استفاده کنید و به مردم آمریکا نشان دهید که بیشتر یهودیان آمریکا بر این باور هستند که نتانیاهو، موجودی مضر برای اسرائیل، خاورمیانه، و جهان است. تقاضا می کنم در حالی که کنگره مکررا به تشویق ادبیات مخرب نتانیاهو می پردازد، این فرصت را به ما بدهید تا مشتاقانه و با صراحت از تلاش های دیپلماتیک شما در قبال ایران حمایت نماییم.

متعاقب این اقدام شما، تقاضای دیگری هم دارم و آن این است که از رهبران مدنی و فعالان جامعه ایرانی – آمریکایی و فلسطینی – آمریکایی برای تقویت ندای دیپلماسی خواهانه و صلح طلبانه شان دعوت به عمل آورید.

نیویورک تایمز، رفتار اسرائیل و حزب جمهوری خواه آمریکا را، "نقض عقل سلیم و دیپلماسی" می داند. آنچه که نویسندگان نیویورک تایمز به آن اشاره نکردند این است که این نقض عقل سلیم (توسط کنگره) این فرصت را برای شما فراهم می کند تا با طرفدارانی که درآمریکا دارید به مقابله با نتانیاهو بپردازید.

تقاضا می کنم به ما اجازه کمک کردن دهید.

با احترام،

یک یهودی آمریکایی"

من (آلن هارت) با هریس گرشن موافقم. افراط کاری های نتانیاهو، لابی صهیونیست و جان بینرتا جایی پیش رفته که این فرصت را برای مقابله اوباما با آنها فراهم نموده است. اگر اوباما چنین کند، نتیجه همانی که هریس گریشن درخواست می کند  - یعنی تقویت یهودیان مخالف نتانیاهو و همدستانش و حمایت اکثریت قابل توجهی از یهودیان آمریکایی از تلاش های اوباما برای دفاع از توافق جامع با ایران  - خواهد بود. این شکستی برای لابی صهیونیست در نظر افکار عمومی در پی خواهد داشت و تصور می کنم آغازی بر پایان توانایی این لابی برای دردسرسازی های سیاسی خواهد بود.

لازم به ذکر است که حتی فاکس نیوز (بله حتی فاکس نیوز) نیز نتانیاهو را به خاطر "بی حرمتی" به اوباما شماتت کرد. کریس والاس هم گفت که از حرکت نتانیاهو حیرت کرده است و رفتار وی را "پست و حقیر" خواند. والاس همچنین گفت که تصور می کنم راهبرد نتانیاهو "فوق العاده خطرناک" است.

من هم با والاس هم عقیده هستم و کوتاه نیامدن نتانیاهو و لابی صهیونیست آمریکا را خطرناک می دانم، چرا که به لطف راه احمقانه ای که در پیش گرفته اند احتمالا ضربه خواهند خورد.

منبع: وترنز تودی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code