آیا روسای‌جمهور آمریکا باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند؟

  • ۱۶۴

شایعاتی درباره اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین وجود دارد. او توانسته فعالان محافظه کار در شهر دی موین، آیووا را تحت تاثیر قرار دهد و براساس نظرسنجی هفته گذشته، پیشتاز احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در این ایالت شود.

حامیان وی می گویند این فرد 47 ساله شایسته تر از دیگر جمهوری خواهان است چون یک جمهوری خواه خارج از واشنگتن است که توانسته در یک ایالت آبی (دموکرات) بر اتحادیه های کارگری پیروز شود. اما یک مدرک وجود دارد که وی فاقد آن است: تحصیلات پس از دبیرستان. آمریکا پس از هری ترومن، رئیس جمهوری نداشته است که تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد.

برخی از استراتژیست های هر دو حزب گمان می کنند که این مساله می تواند به طور فزاینده ای در میان رای دهندگان مشکل ساز باشد، البته تاثیر چندانی در انتخابات مقدماتی نخواهد داشت، اما در انتخابات نهایی آن هم در مناطق حومه شهری در ایالت های کلیدی می تواند مشکل ساز باشد. آمریکایی ها هم تحصیلات عالی را جشن می گیرند. بیش از 40 درصد از رای دهندگان دارای مدرک دانشگاهی هستند، تنها اکثریت رای دهندگان کانادا، اسرائیل و ژاپن هستند که تحصیلات دانشگاهی بالاتری دارند. همیشه بیش از 50 درصد از رای دهندگان آمریکایی فارغ التحصیلان دانشگاهی نبوده اند.

در حالی که تمام اعضای سنا دارای مدرک دانشگاهی هستند، 19 عضو مجلس نمایندگان که شامل 15 جمهوری خواه و چهار دموکرات هستند، مدرک دانشگاهی ندارند. در عین حال گری هربرت، فرماندار یوتا و واکر، دو فرمانداری هستند که مدرک دانشگاهی ندارند. واکر بیش از سه سال در دانشگاه مارکوئیت تحصیل می کرد، اما به خاطر کار از تحصیل انصراف داد. او فقط یک سال تا اخذ مدرک فاصله داشت و این احتمال وجود دارد که در زمان فرمانداری به تحصیلش ادامه دهد.

تعدادی از مردان و زنان موفق آمریکایی مدرک دانشگاهی نداشته اند: بیل گیتس از مایکروسافت، استیو جابز از اپل و لری الیسون از اوراکل، همچنین هنرمندان برجسته ای همانند کلینت ایستوود، جولیا رابرتز و جورج کلونی. به این لیست می توان والتر کرونکایت و برایان ویلیامز را اضافه کرد.

ابهام درباره مدرک واکر از خود ویسکانسین آغاز شد. رقیب انتخاباتی وی، واکر را متهم کرد که به خاطر مسئله ای نامطلوب تحصیلاتش را رها کرده است. او بعدها از دانشگاه خواسته بود تا مدارکی را ارائه دهد تا معلوم شود داستان پشت پرده ای درباره ترک دانشگاه توسط وی وجود ندارد. فرماندار در این زمینه گفته بود که برای رسیدن به مناصب عالی نیازی به مدرک دانشگاهی نیست.

در حقیقت یکی دیگر از کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری هم هست که مدرک دانشگاهی ندارد. سناتور رند پال (جمهوری خواه از کنتاکی) مدرک لیسانس اش در دانشگاه بیلور را نیمه کاره رها کرد، اما در آزمون ورود به دانشکده پزشکی قبول شد و توانست تحصیلاتش در زمینه چشم پزشکی را تکمیل کند.

تاریخ ممکن است به واکر کمک کند. 12 رئیس جمهور در تاریخ آمریکا وجود دارند که مدرک دانشگاهی نداشته اند. این افراد شامل جورج واشینگتن و 10 فرد دیگر در قرن 19 می شود که شامل آبراهام لینکلن هم هست. بیش از یک قرن یپش، وودرود ویلسون استاد دانشگاه که بعداً رئیس جمهور شد، یک سوال درباره شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده مطرح کرد: «آیا اگر لینکلن تحصیلات دانشگاهی مدرن داشت، ابزار بهتری برای بهبود اوضاع کشور در اختیار نداشت؟»

مورخین این فرض ویلسون را رد می کنند چون لینکلن یکی از بهترین روسای جمهور آمریکا محسوب می شود، اما سلف وی جیمز بیوکانن دارای مدرک دانشگاهی بود، اما یکی از بدترین روسای جمهور آمریکا محسوب می شود.  

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code