عکس العمل رسانه های خارجی: رهبر ایران با توافقی که بتواند انجام شود موافقت کرد

  • ۲۵۹
 «با توافقی که به دنبالش هستند، موافقت خواهم کرد. مذاکره‌کنندگان (هسته‌ای) ما سعی می‌کنند تا سلاح تحریم‌ها را از دشمن بگیرند.
 اگر بتوانند این مساله بسیار بهتر خواهد بود و اگر هم شکست بخورند همگان باید بدانند که ما ابزارهای زیادی برای کند کردن این اسلحه در اختیار داریم.»، «ما با توافق هسته‌ای که می‌تواند حاصل شود، موافقیم اما موکدا نه یک توافق بد. معتقدیم که دست نیافتن به توافق بهتر از دستیابی به توافق بد است. که توافق بد آنی است که به ضرر منافع ملی باشد و به کرامت و عظمت ملت ایران اهانت کند.»، «در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد، این آمریکا است که بزرگ‌ترین متضرر خواهد بود نه ایرانی که راه حل آن در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی است.»، «توافق نکردن بهتر از توافقی است که با منافع ملت ما در تضاد است.»، «مذاکره‌کنندگان ما تلاش می‌کنند که حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند، اگر توانستند که چه بهتر؛ اگر نتوانستند همه بدانند راه‌های فراوانی در کشور هست که این حربه را کُند می‌کند.» 

این‌ها بخش‌هایی از سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری درباره توافق هسته‌ای ایران و غرب و ادامه مذاکرات هسته‌ای است. 



در واقع تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی با هوشمندی نشان دادند که متضرر اصلی عدم توافق هسته‌ای با ایران، غرب و امریکا هستند چرا که جمهوری اسلامی نشان داده با درایت مقام معظم رهبری می‌تواند هر نوع تحریم و مشکل اقتصادی را پشت سر بگذارد. 

بازتاب بیانات رهبری در رسانه های خارجی


در هر حال بیانات قاطع مقام معظم رهبری بازتاب ویژه ای در رسانه های خارجی و معتبر جهان داشت. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به سخنرانی آیت الله خامنه‌ای در جمع کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی نوشت: رهبری ایران امروز گفت که حاصل نشدن یک توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را به توافقی که موجب تضعیف منافع ملی مردم کشورش شود ترجیح می‌دهد.

رهبری ایران تصریح کرد: من با هر توافقی که انجام می‌شود موافقم اما با توافق بد موافق نیستم. آمریکایی‌ها مرتبط تکرار می‌کنند که حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است. من نیز کاملا با آن موافقم.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت:‌ آیت الله خامنه‌ای کسی است که حرف نهایی را درباره تمام مسائل مربوط به کشور ایران می‌زند و تا کنون از تلاش‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در روند مذاکرات با گروه 1+5 حمایت کرده است اما وی برای دولت روحانی، رییس‌جمهور ایران خطوط قرمز این مذاکرات را تعیین کرده است. این خطوط قرمز عبارتند از: یک برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران که دولت‌های غربی تلاش می‌کنند آن را محدودتر کنند.

رهبری ایران هم‌چنین گفت که مذاکره کنندگان هسته‌ای برای رهایی از سلاح تحریم‌ها تلاش می‌کنند اما اگر به موفقیت هم نرسیدند همگان باید بدانند که ما راه‌هایی برای مقابله این تحریم‌ها داریم.

الجزیره: اکنون زمان رسیدن به توافق هسته ای است

 سایت الجزیره انگلیسی نیز با تیتر مقامات ایرانی می گویند که اکنون زمان رسیدن به توافق هسته ای است، به بازتاب سخنان مقام معظم رهبری و وزیر خارجه ایران پرداخت.

الجزیره در این باره نوشت: در حالی که زمان به ضرب الاجل توافق سیاسی هسته ای نزدیک تر می شود، مقامات ایرانی تمایل خود را برای دستیابی به توافق هسته ای اعلام می کنند.


رویترز: رهبر ایران تاکید کرد اگر مذاکرات شکست بخورد راه برای جبران بسیار است

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش بخش‌هایی از بیانات امروز مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: آیت الله خامنه‌ای روز یک‌شنبه تاکید کرد که با هرگونه توافق هسته‌ای که تضادی با منافع ملت ایران نداشته باشد موافق است.

رهبری ایران در این باره گفت: من با توافقی که حاصل می‌شود موافقم و مذاکره کنندگان ما تلاش می‌کنند تا سلاح تحریم را از دست دشمن دربیاورند. اگر مذاکره کنندگان بتوانند به این هدف دست پیدا کنند بسیار خوب خواهد بود اما اگر شکست بخورند همه باید بدانند که ما راه‌های زیادی داریم تا با این سلاح مبارزه کنیم. 

دویچه‌وله: رهبر ایران با توافقی که بتواند انجام شود موافقت کرد

از سوی دیگر، شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی یکشنبه شب  گذشته درگزارشی نوشت: او همچنین تاکید کرده که «با توافقی که بتواند انجام شود موافقم.» 

درسالروز اعلام همبستگی فرماندهان وکارکنان نیروی هوایی ارتش ایران با نخستین رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله «روح الله خمینی»، در ۱۹ بهمن ۵۷، شماری از مسئولان، فرماندهان و پرسنل این نیرو با جانشین او آیت الله سید علی خامنه‌ای دیدار کردند. 

مهم‌ترین بخش ازسخنان آیت الله خامنه‌ای، دراین دیدار، به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ مربوط می‌شد که به گفته مسئولان ارشد دو طرف به مرحله حساس و تعیین کننده‌ای رسیده است. 

آیت الله خامنه‌ای، دراین دیدار گفت: «توافق نکردن بهتر از توافقی است که با منافع ملت ما در تضاد است.» 

میزان وچگونگی غنی سازی اورانیوم درایران ونحوه لغو تحریم‌ها ازمهم‌ترین موضوع‌های مورد اختلاف بین مذاکره کنندگان ایران و کشورهای ۱+۵ است. 

رهبر جمهوری اسلامی در این مراسم گفته است که «مذاکره کنندگان ما تلاش می‌کنند که حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند، اگر توانستند که چه بهتر؛ اگر نتوانستند همه بدانند راه‌های فراوانی در کشور وجود دارد که این حربه را کُند می‌کند.» 

دویچه وله فارسی توضیح داد: «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه وسرپرست مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران، که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با همتای آمریکایی خود «جان کری»، گفت‌و‌گو کرده، در یک نشست خبری خواهان رفع کامل تحریم‌ها شده است. 

او (معظم له) با اشاره به اینکه این روش «بهانه گیری‌های پی درپی درجزییات» را به همراه خواهد داشت تصریح کرده که «اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات وجزییات، با یکدیگر باشد.

بی‌بی‌سی: رهبر ایران عدم دستیابی به توافق هسته ای را به توافقی که منافع مردم ایران را در نظر نگیرد ترجیح می دهد


از سوی دیگر، بیانات رهبری در پایگاه اینترنتی «بی‌بی‌سی» هم بازخورد ویژه داشت. سایت شبکه خبری بی.بی.سی نیز عنوانی مشابه با دیگر رسانه های خارجی برای بازتاب سخنان هسته ای مقام معظم رهبری انتخاب کرد و نوشت: رهبر ایران عنوان داشت که عدم دستیابی به توافق هسته ای را به توافقی که منافع مردم ایران را در نظر نگیرد ترجیح می دهد.

ایشان عنوان داشتند که از توافق هسته ای حمایت می کنند اما تنها در صورتی که طرف مقابل زیاده خواهی نکند.

این سخنان در حالی عنوان شد که وزرای خارجه ایران و آمریکا در مونیخ در حال مذاکرات دوجانبه بر سر رسیدن به توافق هسته ای بودند.

صدای آمریکا: احتمال توافق ایران با سخنان رهبر ایران تقویت شد

تلویزیون صدای آمریکا هم در خصوص بیانات اخیر رهبری گفت: احتمال توافق ایران با قدرت های جهانی بر سر پرونده هسته ای با پیام رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با پرسنل نیروی هوایی تقویت شد.

آیت الله علی خامنه ای می گوید، تا زمانی که توافق هسته ای مغایرتی با منافع ایران نداشته باشد او با این توافق موافق است.

این رسانه در پایان گفت که سخنان روز یکشنبه رهبر ایران همزمان با مذاکرات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مونیخ آلمان با کشورهای ۱+۵ است.


روزنامه الوسط: موافقت رهبر ایران با توافق هسته ای درصورت مغایر نبودن با منافع ایران

روزنامه الوسط نیز نوشت: رهبر بزرگ ایران امروز یک‌شنبه (۸ فوریه ۲۰۱۵) گفت که هر گونه توافق هسته‌ای با شش قدرت بزرگ را تا زمانی که در تعارض با منافع کشورش نباشد، خواهد پذیرفت. 

این روزنامه افزود که ایشان در سخنانی در جمع کارکنان نیروی هوایی با اشاره به مذاکرات جاری بیان کردند «با توافقی که به دنبالش هستند، موافقت خواهم کرد». مذاکره‌کنندگان (هسته‌ای) ما سعی می‌کنند تا سلاح تحریم‌ها را از دشمن بگیرند. اگر بتوانند این مساله بسیار بهتر خواهد بود و اگر هم شکست بخورند همگان باید بدانند که ما ابزارهای زیادی برای کند کردن این اسلحه در اختیار داریم.

واکنش کاخ سفید به بیانات رهبری

این در حالی است که ساعاتی پس از انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص گفتگوهای هسته‌ای، تلویزیون امریکایی «ان‌‎بی‌‎سی» (NBC) مصاحبه‌ای را از وزیر امور خارجه امریکا پخش کرد که گفته بود: «اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران تا اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) توافق کلی (سیاسی) به دست نیاید، این مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد.» 
 
 «جان کری» همچنین تصریح کرد: «اگر نتوانیم در عرض هفته‌های آینده تصمیم‌های اساسی بگیریم، تمدید مذاکرات واقعا امکان‎پذیر نخواهد بود.» 
 
بر اساس این گزارش، وی با اشاره به مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق، با لحنی هشدارگونه خطاب به طرف ایرانی گفت: «یا تصمیم‌های لازم برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه (هسته‌ای) را می‌گیرید، یا اگر قادر به چنین کاری نیستید، خود این امر بیانگر داستانی است که هیچکس تمایلی برای شنیدن آن ندارد.» 

به این ترتیب، لحن و ادبیات وزیر خارجه امریکا نشان می‌‎دهد که بیانات مستدل و محکم رهبر انقلاب در جمع پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای طرف امریکایی گران تمام شده و موجبات ناخرسندی کاخ سفید را فراهم آورده است. 

این در حالی است که طرف غربی بار‌ها و بار‌ها نشان داده که برای هیچگونه توافقی قابل اعتماد نیست. هر چند نمی‌توان تلاش تیم مذاکره کننده هسته‌ای به رهبری محمد جواد ظریف را نادیده گرفت اما این مساله را هم نمی‌توان منکر شد که این تلاش‌ها هنوز منجر به توافقی نشده و احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای نیز چندان زیاد نیست چرا که با اینکه در طول توافق ژنو هیچ تخلفی به غرب گزارش داده نشد و در حالی که خود غرب ضرب العجل ۲۴ نوامبر، یعنی ۳ آذر را تعیین کرده بود باز هم این غربی بود که بر خلاف تمایل ایران، مذاکرات را ۷ ماه تمدید کرد تا اثبات شود غرب و آمریکا با ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد نه با انرژی هسته‌ای ودر واقع اثبات کرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بهانه است. 

در واقع می‌توان گفت، مسیر مذاکرات و ارتباط با آمریکا در دولت یازدهم و همچنین لبیک گفتن به درخواست مذاکره غرب، و اتفاقاتی که در ماجرای تمدید ۷ ماهه مذاکرات رخ داد به خوبی به مردم و طیفی از سیاستمدارن داخلی اثبات کرد این غرب است که قابل اعتماد نیست و اگر ایران با حسن نیت بخواهد در راستای لغو تحریم‌ها قدم بردارد، این غربی‌ها هستند که خلف وعده می‌کنند و این طرف غربی است که به دنبال تغییر رفتار انقلاب اسلامی و کوتاه آمدن از آرمان های بلند آن است.

مقام معظم رهبری نیز با بیانات اخیر خود نشان داده‌اند که اگر چه ایران به عنوان کشوری صلح‌طلب دست دوستی به سوی همه دراز می‌کند اما خواهان توافق به هر قیمتی نیست و این در حالی است که در داخل کشور، موضع گیری تند رئیس جمهور نسبت به منتقدان توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که مشی دولت در طی مذاکرات هسته ای، تلاش هر چه بیشتر برای رسیدن به توافق هسته ای است.

در این میان، شواهد متعدد نشان دهنده این است که یک جریان خاص در کشور قصد دارد ظرف هفته آینده –احتمالا در حاشیه مذاکرات مونیخ- توافق سیاسی با گروه ۱+۵ را نهایی و علنی کند. 

این شایعات در حالی در رسانه‌ها پیچیده که درباره موضوع غنی سازی، هیچ اتفاقی که بتوان آن را پذیرش حق ایران طبق معاهده از سوی امریکا خواند رخ نداده است. آخرین خبر این است که امریکایی‌ها پذیرفته‌اند ایران با حدود ۹۰۰۰ ماشین ولی به اندازه ۶۰۰۰ سو غنی سازی کند. 

به این ترتیب می‌توان گفت، در توافق سیاسی که مد نظر غرب است و برخی جریانات و مسئولین راضی به پذیرش آن هستند، بخش عمده ای از برنامه غنی سازی ایران تا مدت زمانی نامعلوم در آینده تعطیل و ایران از اعمال حق خود در زمینه غنی‌سازی صنعتی محروم خواهد شد و در عین حال بسیاری از تحریم‌ها هنوز به قوت خود باقی خواهد بود و خبری از لغو کلی تحریم‌ها نیست چرا که طرف امریکایی از تعلیق تحریم سخن گفته است نه از تعطیل آن! و معلوم نیست در آینده‌ای نزدیک این تحریم‌ها دوباره اعمال نشوند. 

در هر حال به نظر می‌رسد با وجود بیانات قاطع رهبری، هنوز هم هستند نو روشنفکرانی که توافق با غرب و غربی شدن را همه چیز می‌دانند و عدم توافق با غرب را به منزله پایان دنیا برای ایران تلقی می‌کنند. 

غربی که نشان داده استاد خلف وعده کردن است و به همین علت توافق و زیر پا گذاشتن دست‌آوردهای هسته‌ای به هر قیمتی هرگز سیاست جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود و بیانات قاطع رهبری نیز مهر تایید بر این مساله است.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code