مقاله تحلیلی گاردین : سنای آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید

  • ۱۶۴
در حالیکه ایران و قدرت‌های بزرگ روز یکشنبه برای حل اختلافات خود بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ژنو دیدار کردند، یک منتقد جمهوریخواه سیاست خارجی باراک باواما، به رغم تهدید وتو از جانب کاخ سفید و لابی نخست وزیر بریتانیا، اصرار بر تحریم‌های جدید علیه ایران دارد.
نماینده چین در مذاکرات عنوان کرد، دور بعدی مذاکرات قرار است اوایل فوریه برگزار شود اما محل آن هنوز مشخص نیست. به گفته دیپلمات‌ها، مذاکرات ژنو با پیشرفت "محدود" پایان یافت.
سناتور لیندزی گراهام، از کارولینای جنوبی گفت، اگر اوباما در مورد تایید یا رد توافق نهایی با ایران از کنگره نظرخواهی کند،‌ لایحه تحریم‌های جدید علیه این کشور را از دستور کار خارج می‌کند. یکی از مشاوران اوباما این ایده را رد و آن ‌را زیر سئوال بردن اختیارات رئیس‌جمهور توصیف کرد.
کنگره به رهبری جمهوریخواهان با سیاست خارجی اوباما مخالف است و کمیته بانکداری، مسکن و امور شهری روز سه‌شنبه در مورد جریمه‌های جدیدی علیه تهران دیدار می‌کنند.
آمریکا و متحدان این کشور در مذاکرات، سعی دارند تا ماه مارس به چارچوبی برای توافق با ایران دست یابند تا بتوانند تا ماه ژوئیه توافق درازمدتی را برای محدود کردن توانایی ایران در تولید سلاح هسته‌ای به نتیجه برسانند. ایران می‌گوید برنامه‌اش تماما صلح‌آمیز است.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا مذاکرات با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را فشرده‌تر کرده و انتظار می‌رود همین هفته در مجمع اقتصاد جهانی در سوئیس نیز با یکدیگر دیدار کنند.
گراهام می‌گوید،‌ تلاش‌های کنگره با این هدف صورت می گیرد که ایرانیان بدانند "ما می‌خواهیم مذاکرات سیاسی انجام شود و به راه حل دیپلماتیک برسیم. اما لطفا متوجه باشید که اگر از میز مذاکرات کنار بروید و فریبکاری کنید کنگره به شما پاسخ خواهد داد. من فکر نمی‌کنم این پیام اختلال‌برانگیزی باشد."
وی گفت،‌ اگر اوباما "فکر می‌کند تحریم‌ها مخل یک نتیجه خوب است، حاضرم این تصمیم را در ازای رای‌گیری از کنگره در مورد توافق نهایی کنار بگذاریم."
دن فایفر، مشاور کاخ سفید گفت،‌ گراهام "می‌خواهد تمام در تصمیمات سیاسی آمریکا دخیل و فرمانده کل باشد... این از اختیارات رئیس‌جمهور است. منطقی نیست که کنگره بخواهد توافق را بر هم زند. این موضوع آمریکا را در موقعیت بدی قرار می‌دهد،‌ نه تنها در رابطه با ایران،‌ بلکه با تمام جهان."
وی گفت، کاخ سفید به مشاوره با کنگره ادامه خواهد داد.
اوباما روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت،‌ اعمال تحریم‌های جدید مذکرات هسته‌ای را بر هم می‌زند و احتمال مقابله نظامی را بالا می‌برد. رئیس‌جمهور از کنگره خواست دست نگه دارد.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا که به واشنگتن سفر کرده بود نیز از سناتورها خواست به این کار دست نزنند.
وانگ کون، نماینده چین به خبرنگاران گفت: "زمان به سرعت می‌گذرد و خواست چین این است که تمام طرفین این فرصت تاریخی را غنیمت بشمارند و دو کار را انجام دهند: اول این که با عقل و منطق رفتاری منعطف و واقع‌گرا نشان دهند و دوم این‌که حداکثر اراده سیاسی ممکن را بکار گیرند و تصمیمات سیاسی جدی اتخاذ کنند."
طرفین نتوانستند تا مهلت ماه نوامبر به نتیجه برسند و مهلت جدیدی تا ۳۰ ژوئن تعیین کردند. 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code