تحریم‌های ایران باید تصویب شود/ اوباما با آنچه که سیاست خود او بود، اعلام مخالفت می‌کند

  • ۱۵۶

یک روزنامه آمریکایی متعلق به محافظه‌کاران ضمن رد هشدارهای اوباما درباره احتمال مقصر دانستن واشنگتن در قبال شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای ایران در صورت تصویب تحریم‌های جدید، خواستار تصویب آن شد.

خبرگزاری فارس: تحریم‌های ایران باید تصویب شود/ اوباما با آنچه که سیاست خود او بود، اعلام مخالفت می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به تنشهای ظاهری اخیر کاخ سفید و کنگره آمریکا در قبال تصویب تحریم‌های جدید ایران پرداخت و با رد اظهارات دولت باراک اوباما تصویب تحریم‌‌‌های تازه را برای موفقیت مذاکرات مفید و لازم خواند. این گزارش همچنین نوشته است که اوباما با چیزی (تحریم‌ها) مخالفت می‌کند که زمانی مدعی بود راهبرد او هستند. در گزارش این روزنامه وابسته به جمهوریخواهان ادعا شده است: «تصویب لایحه تحریم‌ها، می‌تواند مذاکره‌کنندگان ایرانی را قانع کند که آنها نمی‌توانند بدون پرداختن هزینه، غرب را معطل خود کنند». وال استریت ژورنال هشدارهای اوباما درباره اینکه در صورت تصویب طرح تحریم‌ها و شکست احتمالی مذاکرات، دیگران آمریکا را مقصر جلوه داده و حتی این موضوع سبب انزوای آن خواهد شد، این مسائل را «ادعاهای قابل توجه» خواند. در گزارش این روزنامه درباره از بین رفتن وحدت و یکپارچگی گروه 5+1 اینطور ادعا شده است: «فروپاشی یکپارچگی غرب در صورت حمایت کنگره آمریکا از اقدامی که به نفع 5+1 است، نباید اینطور قطعی باشد. وقتی روسیه با تحریمهای غرب مواجه شد، از مذاکرات ایران کنار نکشید». این روزنامه پرتیراژ آمریکایی همچنین می نویسد: «دلیل اصلی اوباما برای مخالفت با لایحه تحریمها، احتمالا بدان دلیل است که این موضوع پیامی برای اوست که توافق بد امضا نکند». گزارش وال استریت ژورنال با این توصیه‌ها پایان می‌یابد: «دو سال آتی پر از خطرات سیاست خارجی است و دشمنان به دنبال استفاده از ضعف آقای اوباما و خوسات وی برای نیل به توافقات دیپلماتیک از هر نوعی است». نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است. بر اساس طرح کرک-منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد. دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در حالی این هفته در شهر ژنو سوئیس به پایان رسید که طرفین قرار بود تا سوم آذر امسال بر سر راهکار جامع به توافق برسند. با این حال پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا گفت‌وگوها برای بار دوم تمدید شود. بر اساس برنامه جدید، دو طرف برای رسیدن به چارچوب توافق تا روز 10 اسفند و برای حصول توافق نهایی تا 9 تیر ماه زمان دارند. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code