بروز انتقادات در کنگره نسبت به طرح تحریم‌های جدید ایران

  • ۱۶۲
در حالی که قرار است، کمیته بانکداری سنا روز پنجشنبه درباره طرح وضع تحریم‌های جدید علیه ایران رأی گیری کند، انتقادات از این طرح تنها از سوی دولت اوباما، بلکه از سوی شماری از نمایندگان کنگره نیز ابراز می‌شود. در همین راستا، یک عضو مجلس نمایندگان این کشور با انتشار مطلبی به انتقاد از سیاست همکاران خود در کنگره در قبال ایران پرداخته است.

دیوید پرایس، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی که امروز در سایت روزنامه «گاردین» منتشر کرده، به انتقاد از رویکرد کنگره در قبال ایران پرداخته و ضمن دفاع از روند دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران، خواستار ‌مداخله نکردن نمایندگان کنگره در کار مذاکرات دولت شده است. 

در این مطلب‌ خلاصه‌وار آمده است: رهبری جدید جمهوری خواه کنگره نشان داده، وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، از جمله نخستین دستور کار‌هایش به شمار می‌رود؛ اما اگر همکاران من در تلاش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران جدی باشند، از وسوسه مداخله دوری کرده و به مذاکره کنندگان ما اجازه خواهند داد، کار خود را به پایان برسانند. تغییر دادن عناصر هدف در شرایطی که نقطه پایان درست در چشم‌انداز ما قرار دارد، نتایج فاجعه باری به همراه خواهد داشت. 

تمدید دوره زمانی مذاکرات هسته‌ای در ماه نوامبر، هم دشواری موضوعات باقی مانده را نشان داد و هم اهمیت ادامه مذاکرات را برجسته ساخت. با اینکه برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) یک توافق مقدماتی بوده، ایران به مفاد آن پایبند مانده و با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، نشان داده که در کار مذاکرات جدی است. 

در شرایطی که مذاکره کنندگان در تلاش برای دستیابی به توافق نهایی با ایران هستند، کنگره می‌تواند نقش نظارتی مهمی ایفا کند. با این حال، در پیش گرفتن رویکرد آمرانه از سوی کنگره و درخواست اعطای امتیازات مشخصی از سوی ایران، می‌تواند سبب بر هم خوردن توازن دیپلماتیکی شود که برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات ضروری است؛ به عنوان مثال، طرح درخواست‌های غیرواقع‌بینانه و یا بیش از حد ریز و با جزئیات، کاری غیرعاقلانه به شمار می‌رود. 

به همین ترتیب، باید توجه داشت که میز مذاکره، جایی نیست که بخواهیم ایران را درباره موضوعات غیرمرتبط با بحث هسته‌ای به چالش بکشیم؛ به عبارت دیگر، موضوع هسته‌ای اولویت نخست ماست و باید هم چنین باشد و چنین توافقی می‌تواند پیشرفت در سایر موضوعات را نیز تسهیل کند. 

طرح تحریم‌های جدید که از سوی تعدادی از همکاران من همچون مارک کرک و رابرت منندز مطرح شده، می‌تواند چشم‌انداز دستیابی به توافق نهایی را زیر سؤال ببرد. اقدامات تنبیهی جدید می‌تواند سبب قدرت گرفتن عناصر تندرو شده و به کنار کشیدن ایران از مذاکرات منجر شود؛ افزون بر این، انجام اقدام یکجانبه می‌تواند باعث بر هم خوردن ثبات اتحادهای بین‌المللی شده و در عمل، تحریم‌های موجود را نیز تضعیف کند.

وضع تحریم‌های جدید در شرایط کنونی، سبب ارسال این پیام خواهد شد که کنگره پشت مذاکره کنندگان را خالی کرده است؛ هرچند هنوز هم احتمال بر هم خوردن روند مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، اما ایالات متحده و جامعه بین‌الملل ی باید به تلاش خود ادامه دهد؛ زیرا از میان رفتن تهدید هسته‌ای، سبب افزایش امنیت ایالات متحده می‌شود و گزینه‌های جایگزین مذاکرات نیز گزینه‌های بسیار خطرناک و دارای پیامدهای وخیم هستند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code