واکنش ایران به تحول در روابط کوبا و آمریکا

  • ۱۳۷

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص تحول اخیر در روابط کوبا و آمریکا، گفت: تحمیل سیاست های انزوا و تحریم از سوی قدرت های سلطه جو در برابر اراده و پایداری ملت ها و دولتهای مستقل بی نتیجه و ناکارآمد است. 
 
«مرضیه افخم» افزود: مقاومت و ایستادگی ملت و دولتمردان کوبا بر سر اصول و آرمانهای انقلاب خود در طی پنجاه سال گذشته نشان داد که تحمیل سیاست های انزوا و تحریم از سوی قدرت های سلطه جو در برابر اراده و پایداری ملت ها و دولتهای مستقل بی نتیجه و ناکارآمد است. 
 
وی با اشاره به اذعان دولت آمریکا به ناکارآمدی سیاست های چند دهه گذشته آن کشور در قبال دولت انقلابی و مستقل کوبا افزود: تحول اخیر در روابط دو کشور گامی رو به جلو در جهت کاهش تنش در آن منطقه قلمداد می شود که تداوم واقع بینانه و تکمیل این رویکرد می تواند آثار و نتایج مفیدی در مجموعه مناسبات کشورهای آمریکای لاتین و روند تحولات بین المللی داشته باشد. 

گفتنی است روز گذشته، رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا تاکید کرد که کوبا تا پیش از برداشته شدن تحریم های آمریکا همچنان با یک نبرد دشوار و طولانی رو به رو خواهد بود.
 
کاسترو همچنین از آمریکا خواست همزمان با حرکت دو کشور به سمت عادی سازی روابط، حکومت کمونیستی کوبا را محترم بشمارد.
 
کاسترو گفت که از گفتگو درباره گستره وسیعی از موضوعات استقبال می کند اما افزود این موضوعات باید شامل آمریکا نیز بشود و تاکید کرد که کوبا از اصول سوسیالیستی خود دست نمی کشد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته سیاست دوران جنگ سرد در قبال کوبا را تغییر داد و دو کشور پس از 18 ماه مذاکرات محرمانه اقدام به تبادل شماری زندانی کردند.
 
مقامات آمریکایی در ماه ژانویه از هاوانا دیدن می کنند تا مذاکرات درباره عادی سازی روابط پس از افزون بر پنج دهه آغاز کنند. در این حال اوباما گفته که دولت او درباره موضوعاتی مانند حقوق بشر بر کوبا فشار وارد خواهد کرد. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code