هرگونه جایگزین دیپلماسی در قبال ایران در نهایت به جنگ ختم می‌شود

  • ۱۳۷

در24 نوامبر سال 2014، مذاکره کنندگان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) برای یک دور دیگر مذاکرات هسته‌ای را تا پایان ژوئن سال 2015 تمدید کردند. با تمدید مذاکرات هسته‌ای، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه و مفسران نومحافظه‌کار آمریکا خواستار دور جدیدی از تحریم‌ها و اقدامات دیگری علیه ایران شدند.

خبرگزاری فارس: هرگونه جایگزین دیپلماسی در قبال ایران در نهایت به جنگ ختم می‌شود

برخی از این سناتورهای جمهوری‌خواه، «جان مک‌کین» از ایالت آریزونا، «لیندسی گراهام» و «مارک‌ کرک» بودند که خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند و در واقع اینها همان قالب شخصیتی مشابه آن سناتورهایی را دارند که جنگ فاجعه‌بار عراق در سال 2003 را به بار آوردند. پایگاه اینترنتی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا با اشاره به این مطلب نوشت که جمهوری‌خواهان کنگره که مشتاق هستند حتی به قیمت آغاز یک جنگ، دستورکار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای توافق با ایران را تضعیف کنند، در تلاش هستند تا به دموکرات‌های سنا اعمال فشار آورند تا از این طریق جلب اکثریت آراء، حق وتوی تحریم‌های ایران را از اوباما سلب کنند. این گزارش با اشاره به اینکه گروهی از دموکرات‌ها از جمله سناتور «باب منندز»، «چاک شومر» و «مارک وارنر» تمایل دارند در این امر به جمهوری‌خواهان بپیوندند نوشت که برخی از دموکرات‌های گمراه، می خواهند به جمهوری‌خواهان بپیوندند و به صورت جسورانه آمریکا را به یک جنگ مهم دیگر در خاورمیانه نزدیکتر کنند. پایگاه اینترنتی هیل سپس با اشاره به تلاش جمهوری‌خواهان برای همسو کردن دموکرات‌‌‌ها با خود در مسئله هسته‌ای ایران نوشت، اگر کنگره، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را از توافق با ایران بازدارد،  در وهله اول، گروهی از دموکرات‌های حامی جنگ مقصر آن هستند که به طور آشکارا از حزب دموکرات که به آن متعلق هستند، انتقاد دارند و با جمهوری‌خواهان هم‌ رأی شده‌اند. این گزارش اینگونه نوشت، دموکرات‌ها به این دلیل مقصر خواهند بود زیرا، گرچه جمهوری‌خواهان سال آینده میلادی، کنترل سنا را به دست می‌گیرند اما هنوز دموکرات‌ها در خصوص مسئله هسته ای ایران، بیشترین کارت‌ را در اختیار دارند زیرا رأی دموکرات‌ها می‌تواند اکثریت آراء را برای سلب حق وتوی اوباما به وجود آورد و در نتیجه لوایحی به تصویب درآید (همچون لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران) که فرایند دیپلماسی با ایران تخریب شود. این گزارش ادامه داد، خوشبختانه مردم آمریکا به طور محکم از دیپلماسی در قبال ایران حمایت می‌کنند. آنها نشان داده‌اند که از مذاکره اوباما با ایران حمایت می‌کنند. اگر برحسب شایستگی بخواهیم قضاوت کنیم، دموکرات‌ها هیچ بهانه‌ای برای دریغ کردن حمایت خود از «باراک اوباما» در مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارند زیرا از زمان آغاز مذاکرات، ذخایر هسته‌ای ایران به طرز چشمگیری کاهش داشته است. ایران موافقت کرده است که غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد. میزان بازرسی‌های بین‌المللی از تأسیسات هسته‌ای ایران افزایش یافته است و سایت‌هایی که پیشتر محدود بودند هم‌اکنون در معرض بازرسی‌های بین‌المللی قرار دارند. این پایگاه اینترنتی با اشاره به این مسائل نوشت که اقدام بعدی دموکرات‌ها باید واضح باشد: در کنار اوباما و جامعه جهانی برای رسیدن به راه‌حل پایدار و صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بایستند. هرگونه جایگزین دیگری، دیپلماسی را تضعیف می‌کند و خطر بازگشت به مسیر تقابل تهاجمی و در نهایت جنگ را به همراه دارد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code