عقب‌نشینی معارضان سوریه از شرط استعفای اسد

  • ۱۲۴
هماهنگ‌کننده کل هیات «تنسیق سوریه» وابسته به معارضان داخلی سوری با وزیر خارجه مصر درباره تحولات سوریه و منطقه گفتگو کرده و طرح‎های روسیه و «استیفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه برای رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.


«حسن اسماعیل عبدالعظیم» پس از دیدار امروز خود با سامح شکری وزیر خارجه مصر اعلام کرد که این دیدار «مثبت و سازنده» بوده است.

وی تاکید کرد: هیات «التنسیق» متشکل از چندین حزب چپگرا از جمله حزب بعث و احزاب کردها است که امید زیادی به نقش مصر در حل بحران سوریه دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت«کونا»، هماهنگ کننده کل هیات «التنسیق» که به معارضان داخلی سوریه وابسته است، اعلام کرد که «ما می خواهیم مصر نقش سازنده‌ای در امت و وطن بزرگ عربی در چارچوب طرح ملی و قومی داشته باشد زیرا مصر کشور بزرگی است و ما به نقش مهم این کشور و اتحادیه عرب امیدواریم».

وی ضمن تاکید بر حمایت از طرح نماینده سازمان ملل در امور سوریه، خواستار توضیح بیشتر درباره طرح دی میتسورا شد و گفت: بر اساس طرح میتسورا توقف درگیری‎ها در حلب برای گام برداشتن به سمت حل سیاسی بحران کافی نیست اما طرح توقف درگیری ها در حلب باید مقدمه ای برای توقف درگیری ها در چندین استان سوریه باشد.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، آمریکا و اروپا درباره حمایت از طرح استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای توقف درگیری‎ها در شهر حلب توافق کردند.

واشنگتن و اروپایی‌ها خواستار تعیین مجازات هایی برای نقض توقف درگیریها در شهر حلب و صدور قطعنامه ای از شورای امنیت درباره آن هستند.

این در حالی است که دمشق موافقت اولیه خود را با طرح دی میستورا در ارتباط با توقف درگیری‌ها در حلب اعلام کرده و قول داد آن را مورد بررسی قرار دهد، به این شرط که این طرح برنامه ریزی روشن و شفافی داشته باشد.

عبدالعظیم خاطرنشان کرد: مشکل ما در سوریه شخص نیست بلکه با کل نظام است که مخالفان را به رسمیت نمی شناسد.

وی افزود: ما می خواهیم گفتگو را بر اساس توافق منطقه ای و عربی و بین المللی آغاز کنیم به گونه ای که حل سیاسی بدون پیش شرط شروع شود.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر در این باره گزارش داد که هیات «تنسیق سوریه» از مصر می‌خواهد تا بحران سوریه را بدون شرط کنار رفتن بشار اسد از قدرت حل کند.

منابع خبری گزارش دادند که هیات «تنسیق» امروز (شنبه) به دعوت وزیر خارجه مصر وارد قاهره شدند این در حالی است که یک هیات سوریه به ریاست پسر عموی بشار اسد نیز چهارشنبه گذشته وارد مصر شدند.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در نیز دیدار با هیأت هماهنگی معارضان ملی سوری تأکید کرد که باید هرچه سریعتر راهکاری برای بحران سوریه که نزدیک به 4 سال از عمر آن می‌گذرد پیدا کرد.

پایگاه «اخبار مصر» گزارش داد که شکری در مقر وزارت خارجه مصر در دیدار با هیأتی از معارضان داخلی سوریه آخرین تحولات بحران سوریه و تلاش‌های بین المللی و ایده‌های مطرح شده برای رسیدن به راهکاری برای حل این بحران را بررسی کرد.

«خالد العیسی» نماینده حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تاکید کرد که مصر یک کشور بزرگ در منطقه است و باید در هر راهکاری به منظور حل بحران سوریه حضور داشته باشد و امنیت ملی مصر و سوریه باهم در ارتباط است.

وی اعلام کرد که در دیدار با وزیر خارجه مصر آخرین تحولات سوریه و گفت‌وگوها با «استفان دمیستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه را مورد بررسی قرار گرفت.
منبع: فارس
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code