جوابیه نوه دختری مرحوم آیت الله مهدوی به خبر تابناک

  • ۱۵۲

چندی پیش «تابناک»، در گزارشی انتقادی، با تیتر «آقای مهدوی‌ کنی دل خوشی از آقای هاشمی رفسنجانی نداشت! » که بر گرفته از مصاحبه نوه دختری آیت الله مهدوی کنی با یکی از رسانه ها بود،نوشت:

«در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها، با ‌مصاحبه با نوه دختری کم و سن و سال حضرت آیت‌الله، مطالبی را به نقل از وی درباره نظر ایشان درباره برخی از بزرگان انقلاب ‌منتشر کرده‌اند؛ نقل قولی که این را هم نمی‌شود تأیید کرد.

در قسمتی از مصاحبه نوه دختری آیت‌الله با یکی از سایت‌ها می‌خوانیم: «ببینید آقای مهدوی دل خوشی از آقای هاشمی و برخی دوستان قدیمی که اسم آن‌ها در مناظرات آمد نداشتند. اگر داشتند اصلا چرا وارد مجلس خبرگان شدند؟ اگر کسی بگوید ایشان دل خوشی از این افراد داشت، قطعا دروغ گفته است».

هرچند ممکن است، عبارت مذکور از نوه دختری، حضرت آیت‌الله مهدوی، برای عده‌ای خوشایند و برای عده‌ای ناخوشایند باشد، ‌اصالتا نقل چنین مطالب که جایی ذکر نشده و اکنون توسط جوانی که چندان تجربه‌ای هم در سیاست ندارد نقل می‌شود، شایسته نیست.

شاید برای نقل خاطرات و نظرات، آیت‌الله، اکنون واجب‌تر از همه فرزند ایشان، سعید آقا مهدوی کنی باشد که هم به لحاظ سنی و تجربه سال‌ها در کنار پدر محترمشان بوده‌اند و گویا صلاح دیده‌اند که در این باره سکوت کنند. حضرت آیت‌الله باقری کنی، اخوی فاضل ایشان هم که همه عمر را در کنار آیت‌الله بوده‌اند، نیز چنین رویه‌ای را پیش گرفته‌اند و نقلی، متفاوت از آنچه ایشان در طول حیاتشان ابراز کرده‌اند، منتقل نکرده‌اند.

علاوه بر این دو بزرگوار، حجت‌الاسلام میر لوحی، داماد آیت‌الله هم سال‌ها در کنار ایشان بوده ‌و مسئولیت دفتر ایشان را بر عهده داشته است. وی نیز تا کنون در این بار‌ه چنین رویه‌ای را اتخاذ نکرده است.

لذا به نظر می‌رسد، ‌افراد کم سن و سال‌تر از خانواده آیت‌الله نیز بهتر است در این زمینه احتیاط‌ بیشتری به خرج دهند و در گفت‌وگو با رسانه‌ها، جانب حزم را دور نگه دارند تا مبادا در این میان با ناپختگی، سخنی ‌بر زبان برانند که دور از شأن مرحوم آیت‌الله و سیر عملی ایشان در حیات مبارکشان باشد.


پس از انتشار این گزارش انتقادی، محمد حسین میرلوحی،نوه مرحوم آیت الله مهدوی،جوابیه ای برای تابناک فرستاده است.تابناک متن کامل این جوابیه را منتشر می کند. 

بسم الله الرحمن الرحیم 

مدیر  مسئول محترم سایت تابناک
باسلام:

خواهشمند است جوابیه اینجانب (سید محمد حسین میرلوحی) را طبق قانون مطبوعات در اولین فرصت و در همان صفحه مربوطه درج نمائید:

1- اخیرا رسانه اینترنتی خیبر آنلاین به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت الله مهدوی کنی پس از پیگیریهای مکرر با اینجانب مصاحبه ای صورت داد. بنده نیز به عنوان نوه آن بزرگوار به طرح مستند و اصولی نقطه نظرات و خاطرات خویش از مرحوم آیت الله مهدوی کنی پرداختم. بدیهی است این مصاحبه که متکی بر اصول حرفه ای یک گفت و شنود سیاسی با یک رسانه ارزشی است موافقین و مخالفین خود را داراست.

2- با عنایت به فرضیه اعتدال گرایی و اخلاقمداری در جامعه امروز ما که برخی آنرا یک راهبرد نجات بخش ملی برای حل و فصل معضلات جاری جامعه بر می شمرند، حداقل توقع بنده نقادی و برخورد معقول رسانه ای با سخنان اینجانب بود. معذلک برخلاف انتظار با تهاجمی خارج از آداب رسانه ای برعلیه شخصیت خویش روبرو شدم. این برخورد هدف دار نخست در سایت تابناک و به دنبال آن در روزنامه ایران پی گرفته شد.

3- تصدیق می فرمائید این برخورد غیراصولی با شخصیت مصاحبه شونده بدون در نظر داشتن و نقد سخنان مستند بنده تنها یادآور تکنیک های ژورنالیستی غربی است که از فقدان اخلاق حرفه ای در عرصه مطبوعاتی خود رنج می برد.

4- مایه بسی تعجب است درحالیکه هر ایرانی مسلمان با هر گرایش و سطح فکری و سن و سال سیاسی قادر به طرح آزادانه آرا و عقاید خویش در چارچوب احکام اسلام است بر چه اساس و منطق سیاسی سایت تابناک اینجانب را توصیه به سکوت سیاسی نموده و محروم سازی یکی از نزدیکترین و وفادارترین علاقمندان به نظام را اولویت و استراتژی رسانه ای خود می نماید.

5- حضور گرم، صادقانه و مسئولیت پذیر جوانان همواره یکی از شالوده ها و سنت های سیاسی دیرین انقلاب اسلامی از اوان شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله امام خامنه ای مقام معظم رهبری تا کنون بوده است. امری که همواره موجبات پویایی و تعالی انقلاب را پدید آورده است. بدیهی است مخالفت با این حضور و پتانسیل بی بدیل زیر هرعنوان و اندیشه ای صورت پذیرد امری سئوال برانگیز و خارج از منطق سیاسی است.

6- از آنجاییکه مرقومه تابناک تلویحا حقیر را متهم به بیان موضع پنهان آیت الله در قبال آقای هاشمی می کند و کنایتا بنده را متهم به خاطره سازی می کند(کاری که این روزها اتفاق می افتد)، ذکر این نکته ضروری است که حقیر یک موضع کاملا بدیهی و روشن حضرت آیت الله مهدوی را بیان کردم که عجیب است عده ای نخواستند آن را باور کنند.استدلال بنده هم این بود که حضرت آیه الله مهدوی ای که در طول تاریخ انقلاب به اعتراف دوست و دشمن ابدا به دنبال پست و مقام نبود و از سوی دیگر در آن ایام مریضی بدی را تجربه می کردند چرا وارد مساله ریاست خبرگان رهبری شدند؟ و استدلال بنده امری کاملا عیان و روشن تر از روز بود که اگر باز کسانی بخواهند این موضع را خدشه دار کنند چون بخش مهمی از تاریح انقلاب را بنای بر تخریب داشته اند، مجبور به تبیین برخی دیگر از مواضع آیه الله مهدوی خواهم شد.از طرف دیگر خاطر نشان می شود که ما به تاسی از حضرت آیه الله مهدوی ابدا راضی به تخریب سرمایه های قدیمی انقلاب نیستیم و این قسمتی از مصاحبه بود که در سایت مارالذکر سانسور شده بود.

7- در پایان این سئوال از سایت تابناک و ... که مدعی ژورنالیسم حرفه ای و مسئولانه هستند همچنان باقی است که آیا به لحاظ حرفه ای گزارش و نقل یک خبر و یا مصاحبه بصورت گزینشی و حذف مقدمه و موخره آن مبین حرکت در مسیر ژورنالیسم حرفه ایست یا اینکه نیم نگاهی هم به هدف گذاری خاص سیاسی دارد!

سید محمد حسین میرلوحی

کارشناس ارشد معارف اسلامی و حقوق عمومی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code