اظهارات پوتین درباره موضوع هسته‌ای ایران و قرارداد نفتی مشترک

  • ۱۶۶
ابراز امیدواری رئیس جمهور روسیه به حصول سریع توافق هسته ای و اشاره وی به احتمال سفرش به تهران، تصویب یک قطنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ادعای انگلیس و فرانسه درباره مذاکرات هسته ای ایران و بازتاب برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کلیمی در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 سخنان روز گذشته رئیس جمهور روسیه درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. سایت خبری روسی «اسپوتنیک» ضمن انتشار گزارشی از اظهارات پوتین، می نویسد وی ضمن استقبال از انعطاف ایران در مذاکرات هسته ای، ابراز امیدواری کرده که توافقنامه نهایی در موضوع هسته ای به زودی به امضا برسد. رئیس جمهور روسیه همچنین از احتمال سفر به تهران در آینده ای نزدیک سخن گفته است. وی گفته: «سفر من به تهران محتمل است. ما در حال حاضر در حال سازماندهی این سفر از طریق کانال های دیپلماتیک هستیم». 

خبرگزاری «ایتارتاس» تمرکز خود را بر بخش دیگری از اظهارات پوتین قرار داده که در آن، به موضوع قرارداد نفتی ایران و روسیه اشاره شده بود. این خبرگزاری می نویسد پوتین در کنفرانس مطبوعاتی پایان سال خود گفته راه حلی برای موضوع قرارداد نفتی ایران یافت شده، اما هنوز مسائلی باقی مانده است. پوتین با بیان تلاش روسیه جهت به امضا رساندن قرارداد مذکور، اشاره کرده که وزیر انرژی این کشور بارها بدین منظور به تهران سفر کرده و همتایان ایرانی خود را نیز به روسیه دعوت کرده است. وی گفته این قرارداد، فرایندی بسیار پیچیده دارد و باید راه حلی مرضی الطرفین برای آن اندیشیده شود. 

خبر تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، کره شمالی و سوریه تصویب کرده است. قطعنامه ای که درباره کره شمالی به تصویب رسیده، از شورای امنیت می خواهد وضعیت حقوق بشری این کشور را به دادگاه کیفری بین المللی ارائه دهد. با این حال لحن قطعنامه های مربوط به ایران و سوریه به این شدت نیست. نمایندگی ایران در سازمان ملل ضمن انتقاد از این قطعنامه، آن را سیاسی، متعصبانه و غیرمتوازن خوانده است. 

در همین حال و در جریان جلسه روز گذشته مجمع عمومی، فرانسه و انگلیس ادعاهایی را درباره موضوع هسته ای ایران مطرح کرده اند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فرانسه و انگلیس مدعی شده اند ایران در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، انعطاف زیادی از خود نشان نداده است. نماینده فرانسه در این زمینه گفته: «با توجه به انعطاف ناکافی نشان داده شده از سوی ایران در این مرحله، ما بر این باوریم که ایران خواستار دستیابی به توافق بلندمدت نیست... ما از ایران انتظار داریم دست به انتخاب های استراتژیک و اتخاذ تصمیمات شجاعانه بزند». نماینده انگلیس نیز ضمن تأیید این اظهارات، خواستار انعطاف بیشتر ایران شده است. 

در نهایت، موضوع برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کلیمی در ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه می نویسد در ایران اخیراً از بنای یادبودی که به افتخار سربازان کلیمی کشته شده در جنگ ایران و عراق ساخته شده، رونمایی شده است. این روزنامه می نویسد در مراسم مربوط به این ماجرا، بنرهایی با تصویر سربازان کلیمی کشته شده به نمایش درآمده و از آن ها با لفظ شهید یاد شده است. واشنگتن پست اشاره می کند که اقلیت کلیمی در ایران، جمعیتی بین 20 تا 30 هزار نفر را شامل می شود.  
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code