مقدمه‌چینی برای تاسیس سفارت آمریکا در تهران!

  • ۱۷۰

همزمان با آزادی یک زندانی آمریکایی توسط کوبا، مقامات آمریکایی از تصمیم دو کشور برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارت‌ها خبر داده‌اند. اتفاقی که با میانجیگیری پاپ فرانسیس به وقوع پیوسته است. گفته می‌شود پاپ در نامه‌ای به دو رئیس جمهوری کوبا و آمریکا از آنها خواسته بود مشکلاتی انسانی چون مشکل اسرای دو کشور را به خاطر علایق مشترک حل کنند و به این ترتیب فصل جدیدی در روابط دو کشور بوجود آورند.


بر این اساس، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از اعلام آزادی گراس، طی نطقی تلویزیونی رسما آغاز مذاکرات برای از سر گیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را اعلام کرد.

او در یکی از معدود واکنش‌هایی که نوعی عقب‌نشینی تاکتیکی و سیاستمدارانه به نظر می‌رسد، سیاست های آمریکا در خصوص کوبار را به چالش کشید و گفت: «سال‌ها تلاش ما برای منزوی کردن کوبا، نتایج اندکی در راستای اهداف ما داشته است و همچنان کاستروها بر این کشور حاکم هستند.»

همزمان، وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری معنادار پیش بینی کرد که در سال جدید میلادی شبیه آنچه در روابط کوبا و آمریکا رخ دهد، تکرار خواهد شد. جان کری گفت: فکر می‌کنم که اتفاقات بیشتری شبیه به آنچه درباره کوبا روز گذشته روی داد، در سال آینده روی خواهد داد.
 
با مرور وضعیت روابط خارجی آمریکا با سایر کشورهای جهان، حدس زدن این موضوع که منظور اصلی جان کری از "اتفاقات بیشتری شبیه به آنچه درباره کوبا روز گذشته روی داد" از سر گیری روابط با ایران باشد، کار سختی نیست.

روابط دیپلماتیک کوبا و آمریکا از بیش از 50 سال پیش قطع شده بود. آمریکا پس از آن که فیدل کاسترو قدرت را در کوبا به دست گرفت تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را آغاز کرده بود.

این در حالی است که روابط ایران و آمریکا از 35 سال پیش تا کنون قطع شده است با این وجود، از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تا کنون دیدارهای چندجانبه و دوجانبه زیادی میان مقامات دو کشور صورت گرفته و حتی روسای جمهور دو کشور نیز یک بار با یکدیگر به صورت تلفنی صحبت کرده اند.

در جریان مذاکرات ایران و آمریکا، صحبت از میانجیگری برخی کشورها نیز به میان آمده و عمان به عنوان پیش‌قراول این میانجیگری ها، حتی یک دور از مذاکرات ایران و 5+1 را نیز میزبانی کرده است.

این در حالی است که مشابه این اتفاقات در خصوص روابط کوبا و آمریکا نیز رخ داده است. گفته می‌شود در پی میانجی‌گری پاپ فرانسیس، از تابستان ۲۰۱۳ دیدارهای بسیاری میان نمایندگان دو کشور انجام شده تا سرانجام تصمیم به از سر گیری روابط گرفته شده است.

به این ترتیب، اگر منظور جان کری از اظهارات خود، عادی سازی روابط با ایران باشد و اگر منظور اوباما از سخنرانی خود مبنی بر بی اثر بودن سیاست هاید منزوی کردن کوبا، جلب توجه ایران به خود باشد، آیا آمریکا موضوعی بیش از آنچه در مذاکرات هسته ای با ایران در جریان است را در مذاکرات مطرح خواهد کرد و آیا تا کنون در خصوص ازسرگیری روابط دو کشور مذاکره ای انجام شده است؟

سوال جدی تر اینکه، آیا از سرگیری روابط با آمریکا در حال حاضر که این کشور، هنوز حتی حقوق هسته ای ایران را به رسمیت نشناخته، به سود ایران است؟ و آیا این امکان وجود دارد که سال آینده، روابط ایران و آمریکا عادی شود(!) و موضوع هسته ای همچنان لاینحل باقی مانده باشد؟!

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code