فرانسه به دنبال تماس با ایران برای حل مشکل لبنان

  • ۹۴

روزنامه النهار چاپ بیروت به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد پاریس به دنبال تماس و رایزنی دیپلماتیک با ایران است تا مشکل انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان حل شود. آمریکا نیز از این روند حمایت می کند.
فرانسه به دنبال تماس با ایران برای حل مشکل لبنان

لبنان به دلیل عدم توافق میان جناح های سیاسی این کشور، نتوانسته است رئیس جمهور جدید خود را بشناسد.

هم اکنون دو جناح 14 مارس و 8 مارس در لبنان بر کاندیداهای خود برای ریاست جمهوری این کشور پافشاری می کنند. در حال حاضر سمیر جعجع کاندیدای جناح 14 مارس (به رهبری سعد حریری و مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نزدیک به عربستان سعودی، فرانسه و آمریکا) و میشل عون کاندیدای جناح 8 مارس (به رهبری حزب الله لبنان و حامیان ایران و سوریه) هستند.

به دنبال نبود توافق میان گروه های سیاسی لبنان، انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور از 6 ماه پیش تاکنون با بن بست روبه رو شده است. لبنان هم اکنون رئیس جمهور ندارد و نخست وزیر با حفظ سمت مسؤولیت های ریاست جمهوری را برعهده دارد.

منابع آگاه گفته اند فرانسه معتقد است فضای تاریک و غیرشفاف فعلی منطقه، زندگی مشترک در لبنان را تهدید می کند. همچنین برای حفظ همزیستی مشترک و روابط میان گروه های مختلف لبنانی باید بازیگران داخل لبنان از نهادها و سازمان های موجود در این کشور حفاظت و حمایت کنند که در راس این سازمان ها و نهادها، ریاست جمهوری قرار دارد.


فرانسه معتقد است انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان به دولت و سازمان های این کشور حیاتی دوباره می بخشد؛ به وضعیت سیاسی لبنان آرامش می دهد؛ تنش را از این کشور دور می کند؛ گفتگوی ملی لبنان و توافق میان لبنانی ها را فعال می کند.

پاریس انتظار دارد از طریق مذاکرات میان فرانسه و ایران، تهران از انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در سریع ترین زمان ممکن (که بیش از چند ماه نباشد) حمایت کند و ایران هم پیمان خود یعنی حزب الله لبنان را در پیش گرفتن این نگاه، قانع کند.

حزب الله لبنان نیز در همین چارچوب، باب گفتگو را با دیگر گروهای لبنانی با هدف یافتن گزینه مناسب و توافقی مورد حمایت اکثریت برای ریاست جمهوری لبنان باز کند.

حزب الله لبنان هم اکنون از ژنرال میشل عون نماینده مجلس برای تصدی سمت ریاست جمهوری آینده لبنان حمایت می کند.

فرانسه همچنین از عربستان سعودی هم انتظار دارد در صحنه داخلی لبنان نقش ایفا کند و از بازیگران داخلی این کشور بخواهد  از انتخاب رئیس جمهور توافقی در نزدیکترین زمان ممکن حمایت کنند بدون اینکه منتظر نتیجه بحران های منطقه ای از جمله سوریه و عراق باشند.

منابع آگاه در فرانسه می گویند که از نظر آنها مشکل ریاست جمهوری لبنان دارای دو در قفل شده است که کلید درب نخست در اختیار سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی (کاندیدای جناح 14 مارس ) و کلید در دوم در اختیار میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان (کاندیدای جناح 8 مارس) است. هر دو در باید باز شوند و رایزنی ها و مشورت ها انجام شود تا کاندیدای توافقی برای ریاست جمهوری لبنان به دست آید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code