اوباما بی‌عرضه‌تر از آن است که بتواند ایرانیان را مجبور کند از حقوق خود صرفه‌نظر کنند

  • ۱۲۷
 روزنامه واشنگتن پست امروز در تحلیلی به قلم "جنیفر روبین" نوشت: سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور متشکل از اقدامات نیم بند و کاهش هزینه ها متکی به این است که وی بتواند قبل از وقوع بحران های مخرب دوره تصدی اش را به پایان برساند. وی ترجیح می دهد و شاید هدفش این باشد که رویارویی با خطراتی را که خود از آنها اجتناب می ورزد، به جانشینش واگذار کند. برخلاف جرج بوش، اوباما راضی است که  یک دنیای آشفته و خطرناک را به رئیس جمهور بعدی واگذار کند.
روبین مدعی شد: "فرد دیگری می تواند به بخشی از تعهد وی که به تضعیف و ریشه کنی داعش مربوط می شود، عمل کند. فرد دیگری قادر به برخورد با ایران است که در آستانه هسته ای شدن قرار دارد. عملکرد اوباما به نحوی است که درخواستها برای اقدام موثر را فرو بنشاند و از فجایع فوری جلوگیری کند اما به مشکلات غامض و تهدیدهای جدی نمی پردازد، چه رسد  به اینکه تحت نظارت وی حل و فصل شود. صرف نظر از نداشتن جسارت و مسئولیت پذیری، اینگونه سیاست خارجی که متکی بر به تاخیر انداختن بحرانها است، موثر واقع نخواهد شد. جهان طبق خواست وی پیش نمی رود  و هم اکنون به نظر می رسد جریان امور به تدریج از کنترل خارج می شود. اوباما  نمی تواند فجایع اجتناب ناپذیر را آنقدر به تعویق بیندازد که دوره تصدی اش به عنوان فرمانده کل قوا  به پایان برسد."

این گزارش می افزاید: دردناکتر از همه، شاهدیم که داعش قصد ندارد سربریدن آمریکایی ها را متوقف کند. راهبرد جنگی نسنجیده اوباما به سختی برای منتقدان قانع کننده است اما اگر آمریکایی های بیشتری با بی رحمی به قتل برسند- یا خدای نکرده یک جهادی آمریکایی برای انجام دادن توطئه ای در داخل به کشور بازگردد- او چگونه می تواند از صدور دستور اعزام تعداد چشمگیری از نظامیان آمریکایی به میدان جنگ اجتناب ورزد؟ بله آمریکایی ها می توانند این مسئله را درک کنند که شکست داعش سالها طول خواهد کشید اما رئیس جمهور می تواند اقدامات فوری تری به عمل آورد اما چنین کاری نمی کند.

در ادامه گزارش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران امده است: احتمال دستیابی اوباما به یک قرارداد با تهران رو به کاهش است. به نظر می رسد اوباما بی عرضه تر از آن است که ایرانیان را مجبور کند از حقوق خود، هرقدر جزئی، صرف نظر کنند تا او بتواند با دردست داشتن یک توافقنامه هسته ای اعلام پیروزی کند. کنگره به او اجازه نخواهد داد همه چیز را بر باد دهد. بدتر آنکه سعودیها سعی دارند مانع از قراردادی شوند که کوچکترین وجه مشترکی با آن ندارند (هیچکس به صراحت شاهزاده ترکی بن فیصل رئیس اطلاعات سابق عربستان سعودی درباره این مسئله صحبت نکرد. وی در هفته های اخیر هشدار داد سعودیها در رقابت با هرآنچه به ایران اجازه حفظ آن داده شود، تاسیسات غنی سازی اورانیوم خواهند ساخت- حتی  اگر هیچ کاربری برایشان نداشته باشد).  

در ادامه گزارش با اشاره به سخنان روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره ایران و تهدید آن برای اسرائیل و غرب و مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق با ایران آمده است:  اکنون کنگره اصرار دارد که هر قراردادی درواقع باید اهداف دولت اوباما را  برآورده سازد که به اصطلاح بازداشتن ایران از رسیدن به نقطه غیرقابل برگشت است. هیچکس به ایران، سعودیها، اسرائیل یا کنگره نگفت که هدف دولت اوباما در اینجا خلاصی وی از این مشکل و دستیابی به چیزی است که بتواند آن را یک موفقیت در زمینه سیاست خارجی جلوه دهد. در عوض، رویدادها به نحوی پیش می روند که اوباما را از یک راه نجات محروم سازند.

واشنگتن پست در پایان این گزارش نوشته است: سیاست خارجی اوباما چنان فاجعه بار است که برای دو سال دیگر قابل دوام نیست. 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code