اسیاب به نوبت:نوبت گرانی نان نزدیکت تر شد

  • ۳۲۲
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی پیش بینی کرده است که قیمت نان در چند روز آینده افزایش پیدا می کند. به گفته وی این پیش بینی بر مبنای خبرهایی از حذف بخشی از یارانه گندم و آرد صورت گرفته است. این در حالیست که مسئولان در خصوص برنامه افزایش قیمت نان سکوت کرده و حتی اعلام بی اطلاعی کرده اند؛ نعمت الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران در این زمینه گفته که هنوز چیزی مبنی بر افزایش قیمت نان به استانداری اعلام نشده است. 
به علت آنکه نان قوت غالب مردمان ایران را تشکیل می دهد، موضوع افزایش قیمت آن از گذشته به یکی از بحث های چالش برانگیز دولت تبدیل شده است. این بحث با اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها آغاز شد. زمانی که دولت پیشین تصمیم گرفت که همزمان با صرفه جویی، کیفیت نان را هم افزایش دهد. اما بعد از گذشت زمان هیچ کدام از این اهداف محقق نشد. 

در این سال ها علاوه بر افزایش هزینه های خانوار ها، یارانه های تعلق گرفته به آرد و نان هم افزایش یافت. به همین دلیل دولت یازدهم در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نان را از لیست افزایش قیمت ها خارج و اعلام کرد که برای اصلاح قیمت نان، کارشناسی های بیشتری انجام خواهد داد تا به یک تصمیم کاربردی با کمترین آثار منفی برسد. مسئولان در آن زمان اعلام کردند که دیگر رشد مجدد قیمت نان به صلاح نیست چرا که اقشار ضعیف جامعه را با مشکل مواجه می کند. 

در آن زمان، عباس قبادی معاون ویزر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ریاست جمهوری به دلیل حساسیت بالای قیمت نان، خود مسئولیت تغییر قیمت آن را در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به عهده گرفته است. به همین منظور قرار بود ریاست جمهوری و دبیر اجرایی ستاد هدفمندی یارانه ها سناریوهای مربوطه را تهیه و در مورد قیمت نان تصمیم گیری کنند.

در این زمان سه سناریو برای افزایش قیمت نان مطرح شد.  به گفته خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از این سناریوها حفظ شرایط موجود و حمایت از کارخانجات درخصوص هزینه‌های آرد بود. سناریوی بعدی تفویض اختیارات به استان‌ها بود که بین 15 تا 20 درصد به قیمت انواع نان اضافه می شد و سناریوی آخر هم افزایش قیمت نان و پرداخت یارانه به همین تناسب به مردم اعلام بود.

با آنکه این سناریوها از جانب دولتمردان مطرح شده بود اما دولت با گذشت ماه ها از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تصمیم قطعی خود برای اصلاح قیمت ها را اعلام نکرد. تا جایی که اعتراض های متعدد مردم مبنی بر کیفیت پایین نان از یک طرف و شکایت نانوایان مبنی بر عدم سودآوری نانوایی از طرفی دیگر دولت را بر آن داشت تا بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، طرح جامع اصلاح قیمت گندم، آرد و نان را اجرایی کند.

در همین راستا محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور در اواخر شهریور ماه به صراحت از تصمیم دولت برای اصلاح قیمت نان خبرداد و اعلام کرد که افزایش قیمت نان به صورت جزئی و بدون اینکه مردم تحت فشار قرار گیرند، به زودی اجرا خواهد شد. 

این در حالیست که به تازگی یک مقام مسئول از جمع بندی نهایی تغییر قیمت نان با مصوبه تنظیم نظام بازار خبر داده و اعلام کرده است که قیمت نان از ابتدای آذرماه تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

گویا براساس این مصوبه، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش خواهد یافت و تا سقف 20 درصد هزینه عوامل تولید نیز بسته به شرایط هر استان به افزایش قیمت گندم اضافه شده و قیمت نهایی نان را رقم می‌زند.

کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در اینباره گفته است: «شنیده‌‌ها حاکی از آن است که طی چند روز آینده بخشی از یارانه گندم و آرد و در نتیجه نان حذف خواهد شد. این بدین معنی است که با توجه به افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت گندم مورد استفاده در آرد خبازی‌ها قطعا قیمت نان در چند روز آینده افزایش خواهد یافت. »

پیش از این برخی از نانوایان خود به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان کرده بودند و در مقابل اعتراض مشتریان اعلام می گفتند که دولت قیمت نان را افزایش داده است. به همین دلیل دولت طرح جامع مرحله ای اصلاح قیمت گندم، آرد و نان را در دستور کار قرار داده و مقرر شد تا قیمت در آینده‌ای نزدیک با اطلاع رسانی جامع به مردم اصلاح شود.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code