پایان بازدارندگی اسرائیل در جبهه شمال/تبعات عبور تل‌آویو از خط قرمز حزب‌الله

  • ۱۵۳

پایگاه خبری «المانیتور» با اشاره به عملیات اخیر حزب‌الله علیه یک خودروی گشتی در شمال فلسطین اشغالی، نوشته است که بازدارندگی اسرائیل در جبهه شمال، به پایان خود رسیده است. 

خبرگزاری فارس: پایان بازدارندگی اسرائیل در جبهه شمال/تبعات عبور تل‌آویو از خط قرمز حزب‌الله/تهدیدات تل‌آویو اثری بر حزب‌الله ندارد

پایگاه المانیتور روز سه‌شنبه در گزارشی به قلم «بن کاسپیت» تحلیلگر روزنامه عبری‌زبان معاریو، به تحولات اخیر در مرزهای جنوبی لبنان پرداخته و نوشته است که اسرائیل بازدارندگی خود در جبهه شمالی را از دست داده است.

نویسنده این مطلب با اشاره به عملیات اخیر حزب‌الله لبنان علیه یک گشتی رژیم‌صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی، نوشته است که این امر نشاندهنده تغییر تاکتیک حزب‌الله است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «این گروه دیگر به صورت علنی فعالیت کرده و مسئولیت عملیات‌هایش را بر عهده می‌گیرد. حزب‌الله اعتماد به نفس زیادی پیدا کرده و به نظر نمی‌رسد که دیگر نگران بروز درگیری گسترده با ارتش اسرائیل باشد».

کاسپیت می‌افزاید: «این بدان معنی است که دوره بازدارندگی اسرائیل در جبهه شمالی، به پایان رسیده است. این بازدارندگی پس از جنگ دوم لبنان در سال 2006 به دست آمد و به مدت هشت سال پایدار بود. بقایای این بازدارندگی هنوز وجود دارد، اما نشانه‌های متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه حزب‌الله دیگر مانعی در برابر خود نمی‌بیند و به جای گریزان بودن از رویارویی با اسرائیل، حتی به دنبال آن است. تا همین اخیرا، اغلب نهادهای اطلاعاتی اسرائیل اینطور ارزیابی می‌کردند که حزب‌الله به دلیل حضور در جنگ سوریه، آمادگی درگیر شدن در یک جبهه دوم را ندارد. هرچند این ارزیابی به طور رسمی هنوز نقض نشده، اما کم کم صداهایی از سوی مقامات ارشد سیاسی در قدس (اشغالی) به گوش می‌رسد، مبنی بر اینکه احتمال زیادی وجود دارد که در چند ماه آینده، جنگ تازه‌ای با حزب‌الله آغاز شود».

این تحلیلگر اسرائیلی می‌افزاید: «شبه‌نظامیان این گروه به صورت علنی در مرزها گشت‌زنی می‌کنند. همچنین حضور این گروه در مناطقی که احتمال بروز مناقشه وجود دارد، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. حزب‌الله همچنین در حال برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات پارتیزانی علیه ارتش اسرائیل در منطقه جولان است و همچنین قواعد بازدارندگی تازه‌ای را در این منطقه شکل می‌دهد؛ هر فعالیت اسرائیل که از "خط قرمز" حزب‌الله عبور کند، با پاسخ مناسب این گروه مواجه می‌شود».

 

در ادامه این مطلب آمده است: «در پاسخ به این سوال که آیا درگیری‌های سنگین در لبنان توانمندی‌های حزب‌الله را کاهش داده یا نه، یک وزیر ارشد (کابینه اسرائیل) به من گفت: "بر عکس، حزب‌الله حالا به اعتماد به نفس و تجربه عملیاتی دست یافته است. حزب‌الله حالا می‌تواند مانند ارتش یک کشور بجنگد و نیروهای خود را در حجم یک لشگر یا حتی گسترده‌تر از آن با اتکا به توانمندی‌های اطلاعاتی و توان هوابرد، به کارگیری کند"».

نویسنده مطلب همچنین آورده است: «یک مسئله دیگر هم وجود دارد، و آن اینکه روشن است که عملکرد اسرائیل در طول عملیات "لبه محافظ" (صخره سخت) نتوانسته حزب‌الله را تحت تأثیر قرار دهد. حتی تهدیداتی هم که در هفته‌های اخیر از سوی مقامات ارشد اسرائیل نظیر بنی گانتز و موشه یعلون صورت گرفته و عنوان کرده‌اند که "اسرائیل طوری لبنان را هدف قرار می‌دهد که 70-80 سال به عقب بازگردد"، هیچ تاثیری روی حزب‌الله نداشته است».

وی می‌افزاید: «آیا ما به سمت یک نبرد تمام عیار در شمال پیش می‌رویم؟ فعلا لازم نیست سراسیمه به سمت پناهگاه‌ها برویم. چنین تقابلی، تلفات و خرابی‌هایی به جا می‌گذارد که تاکنون هرگز شاهد آن نبوده‌ایم. این بار، اسرائیل هم دچار تلفات و خرابی‌های سنگین می‌شود، چراکه واقعیت این است که توانمندی‌های راکتی حزب‌الله بسیار بسیار بیشتر از حماس است. سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین هم نمی‌تواند پاسخ موثر و کاملی به حملات راکتی به تل‌آویو و مناطق اطراف آن بدهد. تنها چیزی که الان خاورمیانه مشتعل کنونی کم دارد، یک نبرد آرماگدون میان اسرائیل و حزب‌الله است، که ممکن است علنا یا به صورت مخفیانه سوریه یا ایران را نیز درگیر خود کند».

کاسپیت در پایان با اشاره به مولفه‌های مختلفی که می‌تواند بر آینده روابط در خاورمیانه اثر بگذارد، نوشته است که واقعیت این است که اکنون این احتمال بیش از گذشته وجود دارد که زمستان پیش رو، زمستان گرمی باشد.


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code