ادامه رویکرد دوگانه آژانس نسبت به برنامه هسته‌ای ایران

  • ۳۳۸

انتشار گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و موضع‌گیری مبهم مدیرکل آژانس درباره روند همکاری ایران و آژانس، امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای تا آخر نوامبر، تردید اشتون درباره امکان‌ توافق در مدت زمان تعیین شده و رد گزارش‌های منتشره درباره تمایل دولت آمریکا به دور زدن کنگره در موضوع ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته‌ای اختصاص دارد. مهم‌ترین موضوع مورد توجه در این زمینه، اظهارنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره روند اعمال توافق مقدماتی هسته‌ای از سوی ایران بوده است.


خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می‌نویسد، گزارش ماهانه آژانس نشان می‌دهد، ایران اقدامات بیشتری ‌برای عمل به مفاد توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای با قدرت‌های جهانی انجام داده است؛ اقدامی که در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱+ ۵، می‌تواند‌ نشانه‌ای مثبت از سوی غرب در نظر گرفته شود. به نوشته رویترز، در این گزارش تصریح شده که ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق مقدماتی پایبند بوده است.


این در حالی است که در یک رویکرد دوگانه، مدیرکل آژانس از کند بودن روند همکاری ایران با این نهاد سخن گفته است. روزنامه «نیوز اینترنشنال» می‌نویسد یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته، ایران هنوز همه ساز و کارهای شفافیت هسته‌ای را که در مذاکرات آخر اوت درباره آن‌ها توافق شده بود، به اجرا درنیاورده است و بنابراین، در تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت اندکی صورت گرفته است. 

آمانو اظهار داشته، برای حل و فصل همه مسائل موجود، مهم است که ایران در یک بازه زمانی مشخص، همه ساز و کارهای عملی توافق شده در چهارچوب همکاری‌ها با آژانس را اعمال کند. 


اما در مطلبی دیگر در موضوع هسته‌ای، خبرگزاری «ریانووستی» از امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق نهایی تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده پایان نوامبر خبر داد‌. این خبرگزاری می‌نویسد، ایالات متحده بر این باور است،‌ دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+ ۵ تا پیش از ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر امکان پذیر است. 

ماری هارف، سخنگو‌ وزارت خارجه آمریکا گفته به عقیده دولت ایالات متحده، طرفین مذاکرات زمان لازم ‌برای دستیابی به توافق جامع را دارند. ریانووستی اشاره می‌کند، به تازگی بحث‌های فراوانی در رسانه‌ها درباره احتمال تمدید بازه زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح شده است.


در این میان، اظهارنظرهایی همچون سخنان روز گذشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این گمانه زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات را تشدید می‌کند. به نوشته خبرگزاری کویت، کا‌ترین اشتون گفته مطمئن نیست که تا ‌۲۴ نوامبر طرفین بتوانند به توافق دست پیدا کنند. 

اشتون در این زمینه اظهار داشته: «من هنوز مطمئن نیستم ‌ما به توافق دست پیدا خواهیم کرد. کار زیادی باید انجام شود؛ اما من آرزو دارم ‌موفق شویم». اشتون که این سخنان را پس از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ بیان کرده، افزوده با وجود پایان زمان مسئولیتش، موافقت کرده که به وظایف خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دهد.


در پایان در پی انتشار مطالبی درباره تمایل دولت آمریکا به دور زدن کنگره در موضوع هسته‌ای ایران و به تصویب رساندن توافق‌نامه نهایی بدون نیاز به کنگره، «واشنگتن اگزمینر» واکنش دولت آمریکا به این مطالب را منتشر کرده است. 

به نوشته این سایت، کاخ سفید گزارش‌های منتشره درباره تمایل به دور زدن کنگره را رد کرده است. اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفته، با توجه به اینکه برای تعلیق یا برداشتن تحریم‌های ایران به رأی کنگره نیاز است و همچنین با توجه به اینکه نمایندگان کنگره می‌توانند با رأی خود توافق‌نامه نهایی را بپذیرند یا رد کنند، این گمانه که دولت آمریکا کنگره را دور خواهد زد، غیرمعقول است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code