کسی نمی‌تواند منکر نقش ایران در مقابله با داعش شود

  • ۲۰۴

خست باید یک نکته را ‌گفت که کوبانی (عین العرب) منطقه استرتژیک و مهمی است. از جهت کلی این شهر در مرز میان ترکیه و سوریه ‌و از یک طرف منطقه کرد‌نشین بود. به همین دلایل، بیشتر به این منطقه پرداخته شد و موضوع اهمیت پیدا کرد.


ر حالی که نیروهای کرد در شهر کوبانی (عین العرب) سوریه حمله جدیدی ‌علیه گروه داعش در گذرگاه مرزی با ترکیه انجام دادند، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش، صبح امروز (یکشنبه) دست‌کم شش حمله را علیه پایگاه‌های داعش در شهر کوبانی (عین العرب) انجام دادند. 

یک خبرنگار سوری در کوبانی (عین العرب) نیز اعلام کرده ‌که حملات روز شنبه داعش از دو روز پیش، شدید‌ترین حملات به این شهر بوده است، به گونه‌ای که اعضای داعش در هر دو دقیقه تقریبا یک خمپاره ‌شلیک می‌کنند. 

در همین ارتباط یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با تابناک، آخرین وضعیت داعش در منطقه را ‌بررسی کرده است.

وی در آغاز گفت: داعش پس از سلسله عملیات‌هایی که از طرف نیروهای دولتی عراق، نیروهای مردمی که بعد از فتوای آیت‌الله سیستانی جذب و سازمان‌دهی شدند و هم حمایت‌های که از طرف ایران انجام شد، متوقف شده است. در واقع بیشتر مناطقی که داعشی‌ها تصرف کرده بودند، از آن‌ها پس گرفته شده است. 

این منبع آگاه افزود: در شمال با همکاری پیشمرگ‌های کرد عراقی و هم در محورهای میانی در اطراف بغداد داعشی‌ها عقب رانده شده‌اند و تقریبا عملیات به نفع نیروهای دولتی عراق شکل گرفته ‌و داعش گام به گام متوقف و به عقب رفته است. داعشی‌ها در پشت رودخانه دجله زمین‌گیر شده‌اند و از آن به بعد اقدام کارآمدی نکرده است. از طرفی دولت عراق که هم شکل گرفت، یک گام مثبت سیاسی در راستای انسجام عراق برای مقابله با داعش برداشته شد. الان داعش رو به ضعف و تحلیل رفته است. 

وی پیرامون تحولات سوریه نیز گفت: در سوریه نیز داعش نتوانسته است، پیشرفتی داشته باشد. در چند روز اخیر، دولت سوریه مناطق مختلفی را پاک‌سازی کرده است. البته تثبیت دولت جدید سوریه نیز به این روند کمک کرده است. در واقع از لحاظ عملیاتی و تاکتیکی وضعیت به نفع دولت عراق و سوریه است. 

این منبع ادامه داد؛ البته داعش تحرکات مختلفی نیز داشته است. در برخی از مکان‌ها نیز موفقیت‌هایی نیز به دست آورده، ولی وفاق کلی که از طرف دولت‌ها، مردم، ارتش و با حمایت‌های مؤثر ایران شکل گرفته، ‌باعث شده داعش در یک موضع ضعف قرار ‌بگیرد. 

وی درباره خبرهای نزدیکی داعش به بغداد گفت: نزدیکی داعش به بغداد، مربوط به اوایل یورش داعش به عراق بوده است؛ اما خبر‌سازی‌های اخیر، مبنی بر رسیدن داعش به ۱۳ کیلومتری بغداد دروغ بود. دیگر داعش آنچنان تهدید جدی برای بغداد نیست. 

او در رابطه با اوضاع کوبانی (عین العرب) نیز بیان داشت: در آغاز ‌یک نکته را باید گفت که کوبانی (عین العرب) منطقه استرتژیک و مهمی است. از جهت کلی این شهر در مرز میان ترکیه و سوریه ‌و از یک طرف منطقه کرد نشین بود. به همین دلایل بیشتر به این منطقه پرداخته شد و موضوع اهمیت پیدا کرد. 

این منبع آگاه ادامه داد: پس از حمله داعش به کوبانی (عین العرب)، نیروهای پیشمرگ کرد با کمک پیشمرگ‌های کرد ترکیه، اقداماتی ‌انجام دادند. ایران نیز که در جبهه‌های سوریه کمک مؤثری می‌کند، باعث شد که داعش نتواند به تسخیر این شهر ادامه دهد. 

وی همچنین گفت، کمک‌های ایران هم جنبه لجستیک و پشتیبانی و هم جنبه تاکتیکی و مستشاری دارد؛ بنابراین، کسی نمی‌تواند منکر نقش ایران در مقابله با داعش شود. 

وی در پایان گفت: باید روند کنونی ادامه پیدا کند و داعش محاصره، سرکوب شود تا از بین برود. پیش بینی اینجانب این است که اگر ارتش‌های عراق و سوریه مصمم باشند و حمایت ایران استمرار یابد، می‌شود پیش بینی کرد در آینده بساط داعش یا ‌کامل جمع ‌و یا به شدت تضعیف شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code