چگونه کوبانی سبب شکست افسانه ابهت داعش شد؟

  • ۱۷۰

 موضوع تهاجم تروریست های داعش به شهر کردنشین کوبانی  (عین العرب)در سوریه، به سرخط اصلی اخبار و تحلیل های سیاسی و رسانه ای در جهان تبدیل شد. با این حال، مقاومت نیروهای پیشمرگه کرد در کوبانی  (عین العرب)که داعش را از هدف خود مبنی بر تصرف این شهر بازداشت، دربردارنده نکات مهمی درباره تحولات جاری در منطقه است.


از هفته ها پیش و همزمان با اوج گیری فعالیت های تروریست های داعش در عراق و سوریه، این نگرانی وجود داشت که شهر کردنشین کوبانی  (عین العرب) در مرز سوریه با ترکیه به تصرف داعش درآمده و با توجه به مقاومت های پیشین و فعلی نیروهای پیشمرگه کرد در مقابل داعش، قتل عام عظیمی در این شهر به راه افتاده و شکل یک فاجعه انسانی را به خود بگیرد.

زمانی که کوبانی  (عین العرب) به محاصره نیروهای داعش درآمد، نگرانی ها در این زمینه بیش از پیش افزایش یافت؛ زیرا سابقه تهاجم های چند ماه اخیر داعش به شهرهای مختلف عراق، این نگرانی را به وجود آورده بود که تروریست های تکفیری خواهند توانست در شرایط خاص شکل گرفته پیرامون کوبانی  (عین العرب) و به ویژه جدا افتاده ماندن این شهر،‌ به سرعت و در فاصله ای کوتاه نسبت به تصرف آن اقدام کند.

مهمترین عاملی که به طور خاص هراس از سقوط سریع کوبانی  (عین العرب) را در عرصه بین المللی ایجاد کرده بود، تجربه سقوط سریع شهری بزرگ چون موصل و افتادن آن به دست داعش بود که مهمترین نقطه عطف در پیشروی های اولیه تکفیری ها به شمار می رفت. سقوط این شهر در مدت 24 ساعت و سپس جنایات بی رحمانه و بی سابقه تروریست ها در این شهر و حومه آن، اصلی ترین عاملی بود که سبب شد داعش – به ویژه با استفاده از جنگ روانی و تبلیغاتی – خود را به عنوان هیولایی قدرتمند و شکست ناپذیر جلوه دهد. 

با این حال،‌ روزهای متمادی مقاومت مردم کوبانی (عین العرب) – که همه از مرد و زن سلاح به دست گرفته و به مبارزه با تروریست ها پرداختند – نشان داد افسانه ای که داعش تلاش داشت با استفاده از جنگ روانی از قدرت خود در افکار عمومی ایجاد کند،‌ به هیچ وجه صحت ندارد و تروریست های این گروه با وجود استفاده از سلاح های سنگین و انواع و اقسام اقدامات بی رحمانه و جنایتکارانه،‌ نتوانستند کوبانی  (عین العرب) را به تصرف خود درآورند.

در این زمینه، به ویژه باید به عواملی توجه داشت که چند ماه پیش سبب رقم خوردن واقعه موصل شد؛ اما در موضوع کوبانی  (عین العرب) قابلیت تکرار نیافت. در حقیقت، دو عامل اصلی در سقوط موصل و افتادن آن به دست داعش موثر بود که یکی استفاده از عنصر غافلگیری و بهره گیری از فضای بی ثبات سیاسی چند ماه پیش در این کشور بود که سبب عدم آمادگی یا عدم رغبت نیروهای امنیتی و همچنین مردم محلی برای مقابله موثر با تکفیری ها شد. عامل دوم نیز که البته در ارتباط با مورد قبلی است، حضور عناصر سابق بعثی در میان نیروهای داعش بود که عملاً تاکتیک های عملیاتی این گروه را در عراق تدوین کرده و می کنند.

به این ترتیب،‌ می توان با قاطعیت استدلال کرد که داعش در صورت فراهم نبودن مجموعه ای از شرایط درونی و بیرونی، اصولاً امکانی برای پیشروی موثر و پیشبرد اقدامات خود در سطحی گسترده ندارد و افسانه ای که این گروه سعی در القای آن دارد، از اساس غیرواقعی است. به عبارت دیگر،‌ می توان گفت وقایع کوبانی  (عین العرب) سبب شکست ابهت ادعایی گروه داعش شده است. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code