«وحدتِ اصلاح‌طلبانه» زیر عبای خاتمی و هاشمی

  • ۱۶۴

اصلاح طلبان برای رسیدن به کرسی‌های مجلس دهم به دنبال رسیدن به یک سازوکار سیاسی، زیر عبای خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند.

انتخابات ریاست جمهوری 92 و پیروزی حسن روحانی یک درس بزرگ برای جریان‌های سیاسی کشور بود. درسی به نام « وحدت» که سال‌ها از رفتار سیاسی احزاب کشور رخت بسته بود. پس از پیروزی حسن روحانی در خرداد 92 که بر اساس سازوکار وحدت اتفاق افتاده بود زمینه ساز بازتعریف این روش در گروه‌های سیاسی کشور شد.

دو جریان عمده کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان بر اساس همین روش به دنبال رسیدن به یک سازوکار واحد برای ارائه یک لیست مشترک در انتخابات مجلس دهم هستند. اصولگرایان تلاش می‌کنند تا پس از سال‌ها طعم وحدت ار بچشند. به خاطر همین سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران سخت به دنبال ایجاد یک رهبری واحد در این جریان سیاسی است. او سعی می‌کند رهبری جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس در اختیار حضرات آیات مصباح، موحدی کرمانی و یزدی باشد تا از این طریق بتواند اصولگرایان را در مسیر وحدت قرار دهد. برگزاری همایش وحدت اصول گرایی با سخنرانی مصباح یزدی نمونه بارز این رفتار سیاسی است.

در کنار این تلاش‌های اصولگرایانه، اصلاح طلبان نیز که طعم شیرین وحدت را در انتخابات ریاست جمهوری 92 را چشیده‌اند سعی می‌کنند برای انتخابات مجلس دهم و بازگشت به پارلمان بازهم به یک وحدت سیاسی برسند. وحدتی که می‌تواند در زیر عبای هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی شکل بگیرد. برخی از چهره‌های اصلاحات در این میان سعی می‌کنند ناطق نوری، چهره برجسته اصول گرایی که سال‌هاست از این جریان رو برگردانده است را وارد سازوکار وحدت خود کنند.

بسیاری از فعالان اصلاح طلب در گفت‌وگو و یا سخنرانی‌های خود بر این اصل تاکید می‌کنند که «وحدت»، تنها راه رسیدن به مجلس دهم است. به نظر می‌رسد مسیر اصلاح طلبان برای رسیدن به وحدت همواره تر از جریان اصول گرایی باشد. بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های اصلاح طلب رهبری خاتمی و هاشمی رفسنجانی را پذیرفته‌اند و بیشتر به دنبال سازوکاری برای رسیدن به وحدت از طریق این دو هستند.

در جدول زیر می‌توانید اظهار نظر اصلاح طلبان در مورد وحدت در جریان اصلاحات را طی روزهای اخیر بخوانید.

اسامی

سمت

اظهار نظر

اصغرزاده، ابراهیم

عضو سابق شورای شهر تهران

باید با توجه به فرصت‌ها و تهدیدها دست به ابتکار عمل زد. مشی اعتدالی دولت روحانی فرصتی برای اصلاح‌طلبان فراهم می‌سازد که بتوانند نمادهای ملی و وحدت بخش جبهه خود نظیر لیدری خاتمی و مطالبه عمومی جهت برداشتن حصر و آزادی زندانیان را برجسته‌تر کنند برای اینها نیازی به همایش و میتینگ و فعالیت‌های مرسوم حزبی نیست.

حکیمی‌پور، احمد

دبیر کل حزب اراده ملت ایران

ریش سفیدان و بزرگان می توانند همانطور که در انتخابات های گذشته نیز نقشی هدایت کننده و حامی داشتند، در انسجام ، وحدت و هماهنگی هر چه بیشتر مجموعه ها تاثیرگذار باشند.

تا جایی که من می دانم در جریان اصلاح‌طلب همواره حرف شنوی از بزرگان وجود داشته است و در همه مقاطع تاثیر نقش های محوری اصلاح طلبان از جمله سید محمد خاتمی در وحدت بخشی و ایجاد نظم وجود داشته و وجود دارد.

خرم، احمد

عضو بنیاد باران

معتقدم اصلاح‌طلبان فعال هستند. جریان اصلاحات به اعتقاد من یک جریان فعال، زنده و پویا است. امروز هم با وجود آنکه جریان شناخته شده اصلاحات چندان فضای بازی برای فعالیت قانونی ندارد و نمی‌تواند مانند جریان‌های شناخته شده و گروهی اصولگرا همایش و گردهمایی برگزار کند.

اصلاح‌طلبان باید از هم‌اکنون فعالیت جدی و تشکیلاتی خود را از سر بگیرند. در شهرستان‌ها این مساله از اولویت بسیاری برخوردار است. اما نباید عجله کرد. من معتقدم اگر اصلاح‌طلبان بایک لیست مشترک وارد انتخابات شوند، می‌توانند صندوق‌های مجلس را فتح کنند هرچند که اصولگرایان هم اجماع کرده باشند

رسولی، حسن

عضو بنیاد باران

مهمترین استراتژی جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس دهم باید اجماع و انسجام حداکثری باشد.

آنچه امروز بیشترین دغدغه اصلاح‌طلبان است، کمک به دولت یازدهم برای بازگرداندن شرایط کشور از وضعیت ناگوار هشت سال گذشته به حالت عادی است.

رهامی، محسن

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هستیم.

کاندیدای مجلس معرفی کردن یک امر سیاسی است ولی مهمتر از آن تربیت سیاسی مدیرانی است که قرار است در آینده اداره امور کشور را در عرصه‌های مختلف در دست بگیرند باید بدانیم که جوانان امروز را چگونه تربیت کنیم تا مصالح ملی را بر مصالح شخصی و جناحی ترجیح دهند.

شیرزاد، احمد

عضو حزب مشارکت

فعلا ائتلافی میان احزاب و گروه های اصلاح طلب شکل نگرفته، تا انتخابات مجلس آتی بیش از یک سال باقی مانده است و از اکنون نمی‌توان در مورد ائتلاف احزاب صحبت کرد.

اگر موج اطلاح طلبی در جامعه به وجود بیاید مقابله با آن سخت خواهد بود و مجلسی خواهیم داشت که در آن اصلاح طلبان یا گروه های نزدیک به آنان اکثریت کرسی ها را در اختیار خواهند گرفت.

عارف، محمدرضا

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

اصلاح طلبان باید با برنامه ریزی منسجم در انتخابات آینده شرکت کنند. مهمترین راهبرد ما پیروزی در انتخابات مجلس است به همین دلیل باید در داخل خانواده اصلاحات با وحدت و همدلی به دنبال کسب اکثریت مجلس باشیم.

در مقطعی می‌گفتند اصلاحات تنها در بین نخبگان پایگاه و جایگاهی دارد ولی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نشان داد تفکر اصلاحات در دورافتاده ترین روستاهای کشور رسوخ کرده است و این نشان از گستردگی پایگاه اجتماعی اصلاحات دارد.

علیخانی، قدرت‌الله

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

درست است که اخیرا بحث‌هایی در هر دو جریان از جمله اصلاح‌طلبان درخصوص حضور نیروهای جوان‌تر و نسل جدید مطرح می‌شود، اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان به علت خاستگاه مردمی وطرح ایده‌های نو و انطباق با تحولات جامعه مورد اقبال مردم هستند و چهره‌های اصلی و اولیه این جریان همچنان قابلیت بسیج مردم را دارند.

غفاری، هادی

عضو مجمع نیروهای خط امام

آقای عارف با آقای خاتمی دیدار کرده‌اند و خودشان را جزیی از بدنه بزرگ اصلاحات می‌دانند.

ما هنوز به دنبال سرلیست نرفته‌ایم و درون خودمان در حال فعالیت و برنامه‌ریزی هستیم.

هر کس که نظام را قبول داشته باشد و انگلیسی، آمریکایی و غارتگر بیت‌المال نباشد می‌توانند در مؤسسه ما جلسه برگزار کند و ما در خدمت آنها هستیم.

فومنی، محمد

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هر چه سریعتر باید جبهه متحد را با محوریت هاشمی رفسنجانی تشکیل دهند زیرا همه گروه‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب هاشمی رفسنجانی را با جان و دل می‌پذیرند و قبول دارند.

از اصلاح‌طلبان درخواست دارم که سعی نکنند همین اختلافی که الان میان اصولگراها وجود دارد و هر روز شکاف میان آنها عمیق‌تر می‌شود آن را در بین اصلاح‌طلبان تسری دهند و بخواهند دیگران را متهم کنند به اینکه شما اصلاح‌طلب هستید و یا خیر.

کواکبیان، مصطفی

دبیرکل حزب مردم سالاری

تجارب 3 مجلس اخیر هفتم، هشتم و نهم به ما آموخته که ما حتماً باید اتحاد و انسجام و وحدت درونی اصلاح‌طلبان را حفظ کنیم، هرگز با ظرفیت‌های خارج از معیارهای قانونی و وضع موجود حرکت نکنیم و با صندوق انتخاباتی قهر نکنیم و ما هر کدام از این 3 نکته را تجربه کردیم.

امروز هیچ جریان اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسم که حالت قهر و تحریم انتخابات را داشته باشد و همه موافق هستند که ما باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و شعارهای تندروانه و بحث‌های افراطی را در جریان اصلاح‌طلبی نمی‌بینیم اما یک دغدغه وجود دارد و آن اختلاف و عدم انسجام بین اصلاح‌طلبان است.

لیلاز، سعید

عضو حزب کارگزاران

معتقد هستم که شرایط و وضعیت اصلاح‌طلبان از خرداد 92 هم بهتر شده است.

من به نتایج انتخابات سال آتی که برای مجلس شورای اسلامی است بسیار امیدوار هستم چراکه پایگاه اصلاح‌طلبان قوی‌تر و منجسم‌تر شده است.

مرعشی، حسین

عضو حزب کارگزاران

اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس برنامه دارند.

تلاش دوستانم در کارگزاران در مسیر وحدت اصلاح‌طلبان و تجمیع نیروها در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

منتجب نیا، رسول

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی

ما هیچ راهی جز انسجام و اتحاد نداریمدر راس جبهه اصلاحات نباید با تک محوری عمل شود، بلکه پنج نفر از بزرگان مانند آیت الله هاشمی، خاتمی، عارف، کروبی و موسوی قرار بگیرند، اما ما هنوز دچار انحصارگرایی هستیم. جبهه اصلاحات واقعا لازم است که از این نوع تفکر بیرون آید. امیدوارم که از این پراکندگی بیرون آییم؛ چرا که پایان آن قطعا شکست است.

موسوی لاری، عبدالواحد

عضو مجمع روحانیون

با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی که هرچند ورود به آن هنوز زود است، گروه‌های اصلاح‌طلب باید در کنار انسجام بخشی درونی خود تشکیل جبهه واحدی با محوریت آقای خاتمی و همچنین حضور پیشکسوتان سیاسی را در اولویت قرار دهند و بر این اساس راهبردهای اساسی و جهت‌گیرهای عمومی از مرکز ارایه و در کنار آن در حوزه‌های انتخابیه بر سر تعیین یک کاندیدای واحد برای این انتخابات به توافق برسند و اگر تعداد داوطلبین زیاد بود داوری را به سطح استان منتقل کرده و در صورت لزوم از مرکز بهره گیرند و بدین ترتیب راه برای انسجام بخشی، همدلی، وحدت و تحمل یکدیگر فراهم کنند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code