عربستان از موفقیت های ایران در منطقه عصبانی است/ اعدام شیخ نمر تبعات زیادی برای سعودی ها دارد

  • ۱۷۰

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اجرای حکم شیخ نمر النمر تبعات زیادی برای عربستان دارد گفت: داعش فرزند معنوی سعودی است که به راحتی مردم مظلوم را قتل عام می کنند و این کشور تصور می کند که اجرای حکم اعدام شیخ النمر هم مانند کشتاری که توسط داعش صورت می گیرد با سکوت همراه خواهد بود.

احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، ضمن واکنش به صدور حکم اعدام شیخ النمر گفت: به نظر می رسد این حکم، یک حکم احساسی و انفعالی برای پاسخ دادن به برتری دیپلماسی ایران در منطقه است.

وی افزود: الحوثی ها در یمن توانستند مدل حزب الله را پیاده کنند، الحوثی ها صنعا را تسخیر و بنادر را گرفتند و نخست وزیر مطلوب خود را به دولت قبولاندند و این مسئله باعث ناراحتی عربستان شده و این مسئله را از چشم جمهوری اسلامی ایران می ببیند.

نماینده مردم اردستان در مجلس ادامه داد: عربستان در واکنش این ناراحتی خود طی روزهای اخیر به اقدامات و اظهارات مختلفی دست زده است، اول اینکه وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی ایران را اشغالگر می نامد که در زبان دیپلماسی اینگونه سخن گفتن بعید است مگر اینکه دو کشور در جنگ با هم به سر ببرند؛ از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را عامل عمق بخشیدن به بحران منطقه می خواند.

بخشایش با بیان اینکه اینگونه واکنش ها در پی ناراحتی از تحولات یمن است گفت: عربستان نسبت به یمن از حساسیت بالایی برخوردار است چون چاه های نفتی یمن متعلق به عربستان است، عربستان برای جلوگیری از سقوط یمن پول های فراوانی را خرج کرده است.

وی افزود: عربستان با صدور این حکم نشان داده که از توافق احتمالی ایران با غرب بر سر مسئله هسته ای، نگران بوده و احساس می کند شاید دیگر نتواند از ایران به عنوان لولوی سر خرمن استفاده کند، از این رو با اقدامی احساسی حکم اعدام یک عالم شیعی را صادر می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: سازمان های حقوق بشر و کسانی که بر استاندارهای حقوق بشر حساس هستند در واکنش به صدور این حکم وارد عمل شوند، سازمان های عفو بین الملل و سازمان های بین الملل و بسیاری از کشورها چون می دانند عربستان جایگاه و پناهگاه پادشاهان مستبد است باید وارد عمل شده و موجودیت خود را در این شرایط اعلام کنند.

بخشایش ادامه داد: البته جبهه مقاومت به رهبری ایران، عراق، حزب الله و ... هم به این مسئله تاکید دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به حاکمیت وهابی ها در عربستان گفت: آنها قادر خواهند بود این حکم را برای بخشی از مردم خود توجیه کنند اما شیخ النمر یک عالم دینی است که طرفداران بسیاری دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: مردم عربستان در سالهای آینده آرام آرام از مردم سالاری که در ایران حاکم است الگو خواهند گرفت، بدون شک دنیا به سمت دموکراسی و انتخابات حرکت می کند و اگر در منطقه ای یک کشور دارای نظامی بر پایه دموکراسی باشد بقیه کشورهای منطقه نیز ناگزیر هستند که از دموکراسی و مردم سالاری تبعیت کنند.

وی درباره بهترین واکنشی که دستگاه دیپلماسی در شرایط فعلی می تواند نسبت به صدور حکم اعدام شیخ النمر نشان دهد عنوان کرد: وزارت خارجه باید تحرک دیپلماتیک بیشتری از خود نشان دهد، با کشورهایی که با آنها در ارتباط است، مانند کشورهای غیر متعهد، کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی حتی آمریکا و کشورهای اروپایی وارد مذاکره شده تا جلوی این حکم را بگیرد؛ البته جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داده و مردم ایران نسبت به آن تظاهرات خواهند کرد.

بخشایش با اشاره به اینکه اجرای این حکم تبعات زیادی برای عربستان دارد گفت: داعش فرزند معنوی عربستان است که به راحتی مردم مظلوم را قتل عام می کنند و عربستان تصور می کند که اجرای حکم اعدام شیخ النمر هم مانند کشتاری که توسط داعش صورت می گیرد با سکوت همراه خواهد بود. اینها در سابقه تاریخی خود حمله به مکه و مدینه و نجف و کربلا را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین فشار باید به پادشاه عربستان تحمیل شود تا جلوی حکم اعدام شیخ النمر گرفته شود.

بخشایش درباره اینکه وزیر خارجه کشورمان پیش از این عنوان کرده بود که فصل جدیدی از روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان گشوده خواهد شد اما طی روزهای اخیر اظهارات و اقدامات عربستان از جمله سخنان سعودالفیصل مبنی بر اشغالگر خواندن ایران در منطقه، خلاف این مسئله را نشان می دهد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران خرد جمعی نشان می دهد که برای اینکه لنگرگاه قدرت در منطقه خاورمیانه به وجود آید باید ایران و عربستان ارتباط بیشتری با هم داشته باشند این نکته ای است که عربستان نیز بر آن آگاه است.

وی افزود: نباید فضای عربستان بسته باشد و مردم آن ندانند که در کشوری همچون ایران چه می گذرد. عربستان و ایران در کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق، یمن، بحرین و ... پرونده های مشترکی دارند که هر کدام تلاش می کنند وزنه را به سمت خود سنگین تر کنند اما از آنجا که در شرایط فعلی ایران نسبت به عربستان برتری یافته موجبات ناراحتی و عصبانیت این کشور را فراهم کرده است.

نماینده مردم اردستان ادامه داد: وقتی معاون وزیر خارجه کشورمان به عربستان سفر کرده و یا آقای ظریف با سعودالفیصل دیدار می کند انتظار می رود آرامش بین روابط دو کشور به وجود آورد اما جای تعجب است که دیپلماتی همچون سعودالفیصل اظهاراتی این چنینی مطرح کند؛ بدون شک این مسئله نشان می دهد که عربستان از موفقیت های ایران عصبانی است از اینکه ایران در یمن دست برتر را پیدا کرده ناراحت هستند.

بخشایش افزود: عربستان تصور می کند ایران محرک مردم یمن و بحرین است در حالی که خبر ندارد محرک در این کشورها خود مردم هستند ولی از ایران الگو می گیرند. همین الگو گرفتن از ایران آنها را دلخور و عصبانی کرده است. تفکرات عربستان امروز هنوز متعلق به قرن 18 و 19 است، عمر پادشاهان آن به پایان رسیده اما ایران جمهوری اسلامی است و در مجلس، ریاست جمهوری و خبرگانش انتخابات دارد اما عربستان نمی خواهد این مسئله را باور کرده و بپذیرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code