مانع اصلی همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش چیست؟

  • ۱۶۸

تلاش ایران و گروه ۱+ ۵ برای از میان برداشتن اختلافات موجود، بررسی پیشنهاد هسته‌ای جدید آمریکا از سوی ایران، دیدگاه مذاکره‌کننده ارشد ایرانی درباره فضای کلی مذاکرات نیویورک، ادامه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در اشکال دوجانبه و چندجانبه و ضرورت همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


 امروز نیز بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان‌ به موضوع هسته‌ای اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «ژاپن تایمز» از تلاش ایران و گروه ۱+ ۵ برای پر کردن شکاف‌های موجود میان خود در مذاکرات سخن گفته است. 

این روزنامه می‌نویسد، در حالی که تنها اندکی بیش از دو ماه به زمان پایان ضرب‌‌الاجل دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای ‌مانده، ایران و ۱+ ۵ در نیویورک تلاش جدیدی ‌برای کاهش اختلافات آغاز کرده‌اند. 

این روزنامه با اشاره به موضع‌گیری‌های مقامات غربی در روزهای اخیر، اشاره می‌کند که بحث ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، همچنان‌ یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اختلافات طرفین ‌مانده است. 

در مطلبی دیگر در همین زمینه، روزنامه «گاردین» به پیشنهاد جدیدی اشاره کرده که گفته می‌شود از سوی آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات مطرح شده و می‌نویسد، ایران در حال بررسی این پیشنهاد است. 

این روزنامه همچنین آورده است: ایران درخواست قبلی آمریکا مبنی بر محدود کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را نپذیرفته، ولی اکنون دو طرف مشغول بحث بر سر پیشنهاد جدیدی هستند که بر پایه آن، بخش عمده سانتریفیوژهای ایران در جای خود باقی می‌ماند و تنها اتصال آنها به یکدیگر قطع می‌شود. 

به گفته دیپلمات‌های غربی، ایران در گفت‌و‌گوهای پیشین در ماه اوت، بحث درباره این پیشنهاد را نپذیرفته بود، ولی اکنون این طرح در مذاکرات مطرح بوده و مورد گفت‌و‌گوست.

از سوی دیگر، روزنامه «شانگهای دیلی» اظهارات مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را بازتاب داده که از مثبت و سازنده بودن فضای گفت‌و‌گو‌ها خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته مذاکرات ایران و ۱+ ۵ در نیویورک در فضایی خوب و سازنده جریان داشته است. 

عراقچی گفته: «اختلافاتی بر سر موضوعات مختلف وجود دارد، اما جو کلی خوب و سازنده است و همه طرف‌ها مصمم و جدی هستند». شانگهای دیلی اشاره می‌کند، در روزهای اخیر، به جز مذاکرات اصلی ایران و ۱+ ۵، هیأت ایرانی با برخی از هیأت‌های گروه ۱+ ۵، از جمله روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا‌ دوجانبه گفت‌و‌گو داشته است. 

سایت خبری «آذری پرس» نیز در گزارشی که از روند مذاکرات هسته‌ای نیویورک منتشر کرده، همین موضوع را محور بحث قرار داده و می‌نویسد، این مذاکرات به شکل‌های گوناگون ـ هم در قالب گفت‌و‌گوهای کلی چندجانبه و هم به شکل مذاکرات دو‌جانبه ـ در جریان است. 

این سایت می‌نویسد، همه طرف‌ها توافق کرده‌اند ‌از افشای جزئیات مذاکرات خودداری کرده و تماس‌های خود با رسانه‌ها را نیز محدود کنند. یک منبع نزدیک به مذاکرات گفته، روند گفت‌و‌گو‌ها بسیار حساس است و در شرایطی که طرفین به دنبال راه‌هایی برای توافق و مصالحه هستند، باید روند مذاکرات و حواشی آن به دقت مدیریت شود. 

در ‌‌پایان باید اشاره کرد که به جز موضوع هسته‌ای، بحث درباره احتمال همکاری ایران با آمریکا و دیگر کشورهای غربی در مسیر مبارزه با گروه تروریستی داعش نیز همچون روزهای گذشته، امروز نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مطلبی را در این زمینه منتشر کرده و می‌نویسد، هرچند ایران و آمریکا ‌با دشمن مشترکی با نام داعش روبه‌رو هستند،‌ بی‌اعتمادی متقابل طولانی مدت، سبب شده که تاکنون دو کشور از همکاری و هماهنگی مستقیم و آشکار برای مبارزه با این گروه خودداری کنند. در ادامه، این خبرگزاری ضرورت شکل‌گیری همکاری میان دو کشور را مطرح کرده و می‌نویسد ‌همکاری ‌نکردن، سبب پیچیده‌تر شدن روند مقابله با تروریست‌ها می‌شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code