روحانی چگونه یک سال مجلس را دور زد؟

  • ۱۵۴

دولت وزارت علوم را تا کنون با گزینه هایی اداره کرده که مجلس هیچ اعتمادی به آنها ندارد. گزینه بعدی هم احتمالا پس از آنکه نجفی تغییرات موردنظر را انجام داد، معرفی خواهد شد.

ک سال پیش در 26 مرداد 92 پس از عدم توفیق میلی منفرد در جلب نظر نمایندگان مردم، روحانی جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد. توفیقی در مدت دو ماه و سه روز که در این سمت باقی ماند، بسیاری از تغییرات اساسی را در وزارت علوم انجام داد و یک ماه بعد از آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها، سکان وزارت را به فرجی دانا تحویل داد.

فرجی دانا هم بعد از پایان سال تحصیلی پس از کش و قوس های فراوان سرانجام اعتماد نمایندگان مردم را از دست داد تا در 29 مرداد 93 محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم شود.

حال به نظر می رسد تمامی اتفاقات سال گذشته با اندکی تغییر، در حال تکرار است. توفیقی در مدت سرپرستی خود، برخی روسای دانشگاه ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان را برکنار کرد. در مدت سرپرستی او، میرزاده هم در دانشگاه آزاد جایگزین دانشجو شد.

اکنون نجفی هم دو رییس دانشگاه را برکنار کرده و به نظر می رسد قصد دولت آغاز سال تحصیلی و آرام تر شدن فضای آموزشی و استفاده از سه ماه مهلت قانونی برای معرفی گزینه پیشنهادی بعدی باشد.

اگر چنین امری محقق شود، دولت تدبیر، در دو سال گذشته وزارت علوم را عملا با گزینه‌های غیرقابل اعتماد برای مجلس چرخانده و به نوعی نمایندگان مردم را دور زده است.

یکی از بزرگترین ایرادات مجلس به میلی منفرد گزینه اول دولت برای وزارت علوم، دخالت و نقش او در فتنه 88 بود. روحانی هم به جای او، توفیقی را معرفی کرد که از این نظر، حتی از میلی منفرد هم جلوتر بود و حساسیت ها روی او بیشتر.

در شرایطی که نمایندگان مردم تصور می کردند توفیقی گزینه نهایی روحانی باشد، در آخرین لحظات فرجی دانا به مجلس معرفی شد تا به این ترتیب مجلس به تصور اینکه دولت از موضع خود در خصوص انتصاب افراد متسب به فتنه کوتاه آمده با او همراهی کند.

اما فرجی دانا بلافاصله بعد از جلوس بر صندلی وزارت، میلی منفرد و توفیقی را معاون و مشاور خود کرد تا سرانجام به خاطر همین اقدامات و به کارگیری فتنه گران، استیضاح و برکنار شد.

بلافاصله، روحانی یکی دیگر از گزینه های حساسیت زا برای مجلس را سرپرست وزارت علوم کرد تا لجبازی خود را در اعلی درجه نمایش دهد. نجفی در انتساب به فتنه بی شک از همه گزینه های قبلی روحانی جلوتر است و حتی یک بار به همین دلیل از جلب اعتماد نمایندگان بازمانده است. با این وجود، با سرپرستی نجفی، توفیقی از وزارت علوم رفت تا ظاهرا هپیکی از دغدغه های نمایندگان رفع شود اما واقعیت چیز دیگری است.

احتمالا تفاوت اصلی انتصاب توفیقی با نجفی، در پیش بینی گزینه نهایی وزارت علوم باشد. توفیقی را همه نمایندگان گزینه نهایی روحانی می پنداشتند ولی نجفی را تقریبا کسی گزینه نهایی نمی‌داند. توفیقی بارها بر اینکه گزینه نهایی خود اوست تاکید کرده و راه را بر گمانه زنی های بعدی نمایندگان بسته بود اما نجفی در پاسخ به سوالات مشابه جواب های طنز و گمراه کننده می دهد. توفیقی تمامی انتصابات حساسیت زا از جمله برکناری شریعتی از دانشگاه علامه را با خیال راحت انجام داد اما نجفی اندکی کم سروصداتر مشغول این اقدامات است تا جایی که خبر رفتن توفیقی از وزارت علوم هم احتمالا با استقبال دولت، رسانه ای شد تا حساسیت ها از روی نجفی برداشته شود.

با این تفاسیر هنوز معلوم نیست گزینه نهایی روحانی، نجفی است یا شخص دیگری اما آنچه مسلم است اینکه، دولت یازدهم، وزارت علوم را تا کنون با گزینه هایی اداره کرده است که مجلس هیچ اعتمادی به آنها ندارد. گزینه بعدی این وزارتخانه، احتمالا حدود یک ماه دیگر پس از آنکه نجفی تغییرات موردنظر را انجام داد و سال تحصیلی نیز آغاز شد، معرفی خواهد شد. آیا باز هم نمایندگان مجلس رودست خواهند خورد؟

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code