سردار سلیمانی؛ مرد مبهوت کننده غربی‌ها و داعش در قلب خاورمیانه

  • ۷۳۴

در میانه تایید و تکذیب‌های همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق، این «حاج قاسم» است که این روزها گوی میدان محبوبیت را از دیگران ربوده است.

با محاسن سفید، کلاه آفتاب گیر، پیراهن و شلوار خاکی و آستین‌های بالا زده؛ «سردار قاسم سلیمانی» در کنار نیروهای عراقی نماز می‌خواند، عکس می‌گیرد و اسلحه به دست در «یزله» و شادی آنها شریک می شود.

تصاویر و فیلم‌های تایید نشده‌‌ای از حضور فرمانده سپاه قدس ایران در عراق، این روزها در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک دست به دست می‌شود، تصاویری که سردار را خندان و در ظاهری آراسته و ساده در کنار نیروهای مسلح عراقی نشان می‌دهد؛ هزاران نفر از کاربران ایرانی نیز طی روزهای گذشته پس از انتشار این تصاویر در مدح و ثنای حاج قاسم نوشتند و به او به عنوان تنهاترین سردار خط نبرد منطقه علیه داعش، «زنده‌باد» گفتند.

اما از نخستین روزهای پس از پیشروی‌ چشم‌گیر گروه تروریستی داعش در عراق، رسانه‌های خارجی با انتشار گزارش‌هایی از حضور نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران به ریاست «سردار قاسم سلیمانی» در عراق خبر دادند و از آن به عنوان حضور تهران در خط مقدم مبارزه با داعش در منطقه یاد کردند. گزارش‌هایی که محوریت آن را حاج قاسم بر عهده داشت، مردی که از 30 سال گذشته تاکنون محوریت سیاست خارجی ایران در منطقه را به اجرا در‌می‌آورد.

حاج قاسمی که به روایت روزنامه الشرق الاوسط عربستان «تنها مرد عراق» است و به روایت‌های تایید نشده‌ رسانه‌های غربی، سردار با شروع درگیری‌های عراق به همراه 67 مشاور ارشد دیگر سپاه قدس پاسداران ایران راهی بغداد شده تا ارتش از هم پاشیده عراق را ساماندهی و فرماندهی جلوگیری از سقوط بغداد را بر عهده بگیرد.

گرچه زمانی که بحث همکاری مشترک تهران-واشنگتن برای مقابله با داعش نیز داغ بود؛ حضور نظامی ایران درعراق به موازات بحث همکاری‌های مشترک ایران و آمریکا همواره رد و تکذیب شده بود اما حضور مشاوران ارشد نظامی تهران در بغداد، موضوعی بود که مورد تایید مقامات ایران قرار گرفت. امری که احتمال حضور سردار در عراق را برای خارجی ها محتمل تر کرد.

اکنون و با انتشار تصاویری هرچند تایید نشده از سردار قاسم سلیمانی در شبکه های اجتماعی ادعاهای حضور ایران در خط مقدم مبارزه علیه داعش در عراق بیشتر رنگ واقعیت گرفته است، تصاویری از نماز خواندن حاج قاسم در کنار نیروهای عراقی و یا حضور وی در جشن شادی نیروهای عراقی پس از بازپس گیری آمرلی در 100 کیلومتری ایران.

سردار اما در روزهایی که داعش سودای حمله به اماکن متبرکه شیعیان در عراق را در سر می پروراند، در نامه‌ای خطاب به این گروه تروریستی بیش از پیش قدرت ایران را به رخ این گروه تروریستی و حامیان آن کشاند و نوشت:   "اگر پایتان  به حرم سید الشهدا علیهم السلام برسد با کسب اجازه از مقام عظمای ولایت فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای کربلای جدیدی را رقم خواهیم زد که تاریخ به خود ندیده باشد و نماز ظهر را با سربازان امام خامنه ای به جماعت در بقیع می خوانیم."

«آمرلی» پای نظامیان ایران را به عراق باز کرد؟

«آمرلی» شهر کوچک استان صلاح الدین عراق و در 100 کیلومتری مرزهای ایران و 175 کیلومتری پایتخت عراق آژیر نفوذ داعش در عراق و نزدیک شدن این گروه تروریستی به مرزهای ایران را به صدا درآورد.

در حالی که چند هفته از آغاز حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش می‌گذشت، نیروهای عراقی توانستند با همکاری نیروهای پیشمرگه سد بزرگ عراق را از داعش بازپس گیرند و راهی آمرلی شوند تا با همکاری ایران و آمریکا بزرگترین عقب نشینی داعش از روزهای پس از حمله به عراق را رقم بزنند.

در حالی که خبرنگار الجزیره مدعی شده بود که چند صد نیروی نظامی ایرانی به مدت یک روز وارد مرزهای عراق شده و در عملیات بازپس گیری شهرهای عراقی مشارکت داشته اند و سپس به ایران بازگشته اند، تاکنون اما همواره حضور نظامی ایران از سوی مقامات ارشد تهران رد شده است.

از سوی دیگر، در میان تاریک و روشن حضور و حمایت نظامی ایران از نیروهای عراقی، رئیس اقلیم کردستان عراق در کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از کمک نظامی تهران به نیروهای کرد عراق خبر داد و تاکید کرد که حمایت نظامی ایران از نیروهای پیشمرگه نقش مهمی در بازپس گیری شهرهای کردنشین از دست داعش داشت.

همکاری نظامی تهران-واشنگتن؛ از رویا تا واقعیت

ادعای همکاری نظامی تهران و واشنگتن در عراق اکنون و پس از گذشت 4 ماه از حمله داعش به عراق همچنان ادامه دارد.

روز جمعه بود که شبکه خبری بی.بی.سی در خبری از موافقت تهران با همکاری نظامی تهران و واشنگتن بر سر مقابله با داعش خبر داد؛ خبری که ساعاتی پس از آن از سوی مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد.

این در حالی است که کشورهای مهم عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در روندی بی سابقه دست همکاری خود را به سمت ایران با هدف نابودی داعش دراز کرده اند. انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا هریک در هفته های گذشته به نحوی خواستار همکاری و هماهنگی با تهران برای مقابله با داعش و همچنین حضور ایران در کنفرانس‌های بین‌المللی برای رفع خطر این گروه تروریستی شدند.

از سوی دیگر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه و پس از بریده شدن سر دوخبرنگار آمریکایی، از تشکیل ائتلاف بین المللی برای نابودی کامل داعش در عراق خبر داد، این در حالی است که عزم ایران برای مقابله با داعش نیز در روزهایی که هرازچندگاهی شایعاتی درباره حضور عناصر داعش در استان های غربی کشور شنیده می شود، جدی تر شده است.

در حالی که تهران و واشنگتن در زمینه برنامه هسته ای ایران در عرصه دیگری از سیاست ورزی پای میزهای مذاکره به چانی زنی و مذاکرات دوجانبه مشغول هستند اما به نظر می رسد مقدمات همکاری های دوجانبه در زمینه نظامی در زمین عراق همچنان فراهم نیست. آنگونه که روز گذشته نیز مقامات دستگاه دیپلماسی دو کشور هر گونه تبادل اطلاعات در موضوع داعش را تکذیب کردند. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code