داعش اسلحه مرگ را به سمت خود گرفته است/ اعلام خلافت «ابوبکر بغدادی»‌ سرآغاز نابودی داعش+تصاویر

  • ۱۱۵۸

داعش موجب ترس و وحشت همگان شده است. سوریه را درگیر کرده، عراق را مورد تاخت‌وتاز قرار داده، کشورهای منطقه احساس خطر کرده‌اند، و سیاستمداران آمریکایی متقاعد شده‌اند که داعش خطرناک‌ترین سازمان تروریستی است. ولی ترساندن دیگران یک استراتژی بلندمدت نیست. داعش در حال نابود کردن خود است.

 آخرین اخبار از وضعیت عراق نشان‌دهنده درگیری شدید طرفین در مراکز تحت اشغال داعش است. از سوی دیگر خبر رسیده است که « ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش خود را خلیفه خوانده و از مسلمانان خواسته که با او بیعت کنند.

در این زمینه ابو محمد عدنانی سخنگوی داعش در یک فایل صوتی، به عنوان "نمایندۀ اهل حل و عقد" با اعلام برپایی آنچه "خلافت اسلامی" نامید، بر بیعت عناصر تروریست این گروهک با ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه مسلمانان تاکید کرد. عدنانی با بیان این که بزرگان و سران و مجلس شورای داعش برپایی "خلافت اسلامی" را تصویب کرده اند، افزود: «این عده بیعت خود را با "شیخ مجاهد ابوبکر بغدادی" اعلام کرده و او را به عنوان خلیفه مسلمانان منصوب کرده اند و وی نیز با پذیرش این منصب، رهبر و خلیفه مسلمانان در سراسر جهان شده است»(!)

در این میان گروهی از اعضای جبهه النصره که از بخش مرکزی این گروهک تروریستی جدا شده‌اند با سرکرده داعش بیعت کرده‌اند. کارشناسان بین‌الملل در این زمینه مطرح می‌کنند که این اقدام جاه طلبانه سرکرده داعش قطعا در آینده منجر به نابودی این گروهک تروریستی خواهد شد.

داعش که اینک خود را از بدنه القاعده جدا ساخته است، نه تنها هیچ یک از اصولی که ایمن الظواهری و بن لادن به عنوان استراتژی گروه‌های تروریستی تحت فرمان القاعده تعیین کرده‌ بودند را رعایت نمی کند؛‌ بلکه بر خلاف آن عمل می کند.



سرکردگان القاعده همواره قواعدی را برای خشونت کنترل شده تعیین کرده بودند و نسبت به عدم رعایت این موضوع به گروه های تروریستی تحت فرمان خود هشدار داده اند. اما مشخص است که ابوبکر بغدادی به هیچ یک از این اصول پایبند نیست و با حرص و ولع خاصی نسبت به شکل گیری یک دولت تروریستی در خاورمیانه تلاش می کند. در این زمینه آنچه بیش از هر چیز نمایان می‌شود احساس خطر ونگرانی است که منطقه خاورمیانه و جهان را در مورد این پدیده نامبارک در بر می گیرد. آمریکایی‌ها در این زمینه قطعا خواستار تجزیه عراق هستند اما نمی خواهد که دولتی تروریستی شکل بگیرد.

کشتار و خونریزی و خشونت بی حد و حصری که داعش در عراق به راه انداخته و با استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آن را منتشر می‌سازد نیز عامل دیگری برای نابودی این گروهگ تروریستی است. داعش در تصاویری که از عملکرد عناصر خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر ساخته است، بدون هیچ دلیل و منطقی نسبت به کشتار غیر نظامیان اقدام کرده است. به عنوان مثال فیلمی از عناصر گروهک داعش در عراق منتشر شده است که تروریست‌ها بدون هیچ دلیلی به سوی ماشین‌های در حال حرکت در جاده‌ها و افرادی که در شهرها در حال تردد هستند بدون اینکه شیعه یا سنی بودن آنان مشخص باشد شلیک می‌کنند و آنها را می‌کشند.



داعش در اقدامی دیگر مساجد و حسینه‌های واقع در تلعفر و موصل را منهدم ساخته است که این موضوع نیز به ایجاد تنفر عمومی نسبت به این گروهک خشن می افزاید. مشخص نیست هدف داعش از این مساله چیست اما پس زمینه این مساله هر چه که باشد برای افکار عمومی خوشایند نیست. این قیبل رفتارها بیشتر نمایان نگر دوره جاهلیت است و با ذائقه افکار عمومی همخوان نیست و قطعا افکار عمومی مردم عراق پس از مدتی این خوراک تلخ و شور را پس می زند.

داعش علاوه بر کشتار غیر نظامیان به شرکای تروریستی خود مانند بعثی ها و گروهک جبهه النصره حمله می کند. درواقع داعش مانند حیوان چموشی در این زمینه عمل می‌کند که هیچ هدف خاصی ندارد و تنها به قدرت گیری و سرکشی و ایجاد وحشت علاقه مند است. همین امر سبب ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به این گروهک می‌شود. در این روند حتی کشورهای مرتجع عربی و آمریکا که گروه‌های تروریستی را به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهدافشان حمایت می‌کنند نیز نسبت به عملکرد داعش نگران هستند. آنها نگران این موضوع هستند که هدایت داعش از کنترل آنها خارج شود و با رفتاری که داعش در پیش گرفته روز به روز به این نگرانی افزوده می‌شود.

در این باره «ویلیام سالتان» در مقاله‌ای در «مجله اسلیت» می‌نویسد: برای سال‌ها، اسامه بن‌لادن و معاونانش برای مثال مشاورش ایمن الظواهری، سعی کردند به وابستگانشان در مورد مضرات خشونت کنترل نشده توضیح دهند. اما داعش نمی‌خواهد این را بپذیرد. داعش در حال در هم شکستن قوانین القاعده است. ولی به زودی پشیمان خواهد شد.

داعش موجب ترس و وحشت همگان شده است. سوریه را درگیر کرده، عراق را مورد تاخت‌وتاز قرار داده، کشورهای‌ منطقه احساس خطر کرده، و سیاستمداران آمریکایی متقاعد شده‌اند که داعش خطرناک‌ترین سازمان تروریستی است. ولی ترساندن دیگران یک استراتژی بلندمدت نیست. داعش در حال نابود کردن خود است.

از سوی دیگر گروه های تروریستی برای جنگ‌های چریکی و ایجاد ضربه و وحشت برای اهدافی مانند تجزیه و اختلاف و ناکارآمد جلوه دادن حکومت مرکزی آموزش می بینند و به صورت پراکنده و پارتیزانی عمل می‌کنند و در زمینه ایجاد یک قلمرو و حفظ و نگهداری ان چندان قدرت ندارند.

به هر جهت داعش به عنوان یک گروهک تروریستی غیر قابل کنترل در عراق تحرکاتی انجام داده است و عدم کنترل این گروهک توسط آمریکا و عربستان در بلند مدت سبب نابودی این گروهک خواهد شد. چه اینکه حکومت مرکزی عراق نیز با توجه به این خشونت‌ها بیشتر می‌تواند اتحاد عمومی جهت نابودی داعش را فراهم کند و این مساله اهداف تجزیه طلبانه آمریکا و عربستان را نیز مخدوش می سازد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code